Stadig ingen løsning på SAS gardin-strid

11
SAS hvilekabine.
SAS hvilekabine.

LUFTFART: SAS og kabinepersonalet i Danmark forhandler stadig ikke om ’gardin-striden’. Omvendt er de 147 SAS-kabineansatte, der blev overført til Cimber, retur i SAS med månedens udgang.

SAS bruger fortsat flysæder på at transportere kabineansatte mellem de skandinaviske hovedstæder – dermed optager de flysæder, der kunne være solgt til betalende passagerer. Hertil kommer hotelovernatninger.

SAS og fagforeningen Cabin Attendants Union, der har over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark, kan ikke blive enige om forlængelse af CAUs dispensation for manglende hvilemoduler på fem af selskabets langrutefly, fire A330 og en A340.

Det har fra før årsskiftet betydet svensk og norsk baseret kabinepersonale på SAS ’korte’ langruter fra København til f.eks. Chicago, New York og Washington D.C. fløjet af SAS fire ældre Airbus A330 og én Airbus A340.

Omvendt sendes kabineansatte fra basen i København til f.eks. Stockholm for herfra at flyve eksempelvis SAS langruter til Hong Kong, da den betjenes med Airbus A340 med hvilekabiner. Ligeledes flyver CAUs medlemmer ruten fra Stockholm til Chicago – samt svensk og norsk indenrigs.

Officielt, men bestemt ikke reelt, handler striden mellem CAU og SAS om hvileområdet på langruteflyene. På SAS fire gamle A330 – selskabet er i denne tid ved at få fire nye A330 Enhanced – samt én A340 har SAS ikke hvilemoduler til kabinepersonalet. De kabineansatte kan kun hvile i økonomiklasse-stol med blot et gardin mellem dem og passagererne. Alle SAS A340 – undtagen én – har hvilemoduler, hvor døren kan lukkes til passagererne. Det samme har SAS fire nye A330-300 Enhanced.

I går sagde CAUs formand, Christa Ceré, til standby.dk: ”Der er ikke noget nyt i sagen, der har været helt stille på alle fronter. SAS sender fortsat kabinepersonale fra Norge og Sverige til København for at flyve langruter, mens kabineansatte hos SAS i København flyver to langruter ud af Stockholm.

Omvendt ansætter SAS i bl.a. Sverige flere kabineansatte, så på et tidspunkt kan de selv dække langruteproduktionen.

Men der er ingen opblødning af CAUs holdning i denne sag, men den drejer sig også om principielle ting,” siger Christa Ceré.

CAU-formanden glæder sig i øvrigt over, at de 147 kabineansatte, der for mere end et år siden blev tvangsoverført til SAS danske produktionsselskab, Cimber, med udgangen af denne måned er tilbage i SAS Danmark. Til CAU-overenskomst.

11 KOMMENTARER

  1. Hvis CAU fortsætter deres konflikt søgernde linie, er der meget der tyder på at SAS vil skrue op for ansættelsen af svenske og norske kabine besætninger og skrue tilsvarende ned for ansættelse af kabine folk i cph, specielt CAU medlemmer, Trist men sandsynligt.

    • SASs ledelse vil hellere bruge millioner på at transportere svenskere og nordmænd til København for at flyve de lange ruter ud af København end at give den mindste form for indrømmelse. Dette uagtet at disse bitte små indrømmelser højstsandsynligt vil gavne arbejdsmiljøet og dermed indbringe et lavere sygefravær og dermed spare penge…
      SASs ledelse er ikke kun dumstædige, de er direkte inkompetente og bør slet ikke lede en virksomhed i vores tidsalder… Sorry, men hvis Ikke alle kan se det molbo agtige i at transportere folk til København på den måde på den lange bane, så bør I få skole pengene tilbage… Det er jo virkeligt ingen trussel… Så hvad er det du forsøger at sige ok? At SAS om et år har fyret 200 i København for på fast basis at transportere de samme 200 til København fra ARN og OSL??? Det er så stupidt at du selv må indse at det kommer kun til at ske hvis man virkeligt ikke vil firmaet dets bedste… Nej SASs ledelse sidder lige nu og køber sig tid i håbet om at de kan fremskaffe en anden måde at lægge pres på så de kan få hvad de vil… Ikke at tabe ansigt… Men de har tabt og de ved det godt selv, så se at lav den aftale og kom så videre i fælleskab med at få skabt et fantastiske flyselskab…

      • Mon ikke ledelsen i SAS har fået nok at denne fagforening af ganske god grund. CAU har mere eller mindre ødelagt selskabet gennem tiderne

      • Michael, jeg håber virkelig at SAS og CAU får forhandlet sig frem til en fornuftig aftale. Jeg holder på ingen måde med ledelsen. Men jeg har absolut ingen sympati for ballade mager fraktionen i CAU.
        De er forhåbentlig en minoritet.

      • “…den mindste form for indrømmelse…”? Hvad er det for en mindste indrømmelses SAS kan give? Skal gardinerne stives? CAU står jo lodret på kravet om en separate kabine og vil ikke rokke sig en milimeter. Jeg har heller ingen specielt varme følelser for selskabets ledelse, men man kan nu engang ikke forhandle med ultimative krav.

        Det er typisk os danskere altid at skulle være vanskelige. Hvis norsk og svensk kabinepersonale kan leve med gardinet, hvad gør så danskerne så vigtige, at de skal have mere? SAS’ værste fjende er ikke konkurrenterne, men de snotforkælede fagforeninger.

  2. SAS har rykket aftalen med CAU midt over – i fredstid.

    Hvad skal CAU gøre ved det? Lægge sig fladt på ryggen? eller protestere?

    Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge.

    • Du har ret SE210, SASs ledelse ønsker ikke at forhandle ved overenskomstforhandlingerne, da der skal der rent faktisk forhandles, nej de ønsker at kunne diktere hvad de ønsker i fredstid, hvor medarbejderne ingen våben har. Altså de ønsker ikke at honorere den danske model. Det er bare meget dumt, da den danske model er yderst liberal og med til at holde et stabilt arbejdsmarked. Med den ude af spillet vil vi se mange flere vilde og ulovlige arbejdsnedlæggelser som den sidste år… Så pas på med at pres citronen for meget. Honorer den danske model og få et godt samarbejde med fagforeningerne. Med dem i ryggen, kan SAS blive enormt stærke og en kæmpe spiller på det internationale luftfarts marked. Men uden et godt samarbejde kan jeg kun se massere af uro og ballade fremadrettet. Men hvem ved, måske er det lige det SASs ledelse ønsker så de kan give medarbejderne skylden for deres egen inkompetence…

  3. Iøvrigt skal vi huske at den midlertidige aftale for de svenske kabineansatte, og det omtalte modul, slutter til marts – dermed kan SAS stå i helt samme situation i Stockholm, som de gør i København

  4. All SAS personal skall vara meget tacksamma till att CPH basen har så pass stark fagförening och takk vare denna styrka, hållit ledningen på SAS i schack.

    Efter 34 år på detta flygbolag så har jeg fått gråa hår…..

  5. CAU var inofficiellt djupt inblandade i att uppmana kabinpersonalen till en olaglig strejk för Cimbersaken. Det kostade många miljoner, en pinsam historia.

    Denna gången handlar det om ren girighet. Andra bolag flyger längre sträckor än vad de här A330 klarar, utan ” vilomodul”. Så det är något helt annat det här handlar om: “vi vill ha något för det”.

  6. SAS har stämt CAU på många miljoner för den olagliga strejken. För ett nytt gardinavtal kräver CAU att SAS skall droppa skadeståndskravet. Detta berättar CAU inte för sina medlemmar.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn