Stadig flere rejsende med DFDS

Sjældent familiefoto med de to DFDS-skibe på København-Oslo rute side om side, Pearl Seaways, til venstre, og Crown Seaways.

Sjældent familiefoto med de to DFDS-skibe på København-Oslo rute side om side, Pearl Seaways, til venstre, og Crown Seaways.

REDERIER: Renoveringen til 120 mio. kr. af de to skibe på DFDS’ største passagerrute mellem København og Oslo er blevet godt modtaget. Alene fra det danske marked er antallet af rejsende i år steget 8 pct., mens væksten på konferencemarkedet har været hele 22 pct.

DFDS Seaways’ daglige forbindelse i hver retning mellem Oslo og København var sidste år blot 331 passagerer fra 750.000 rejsende.

Rederiet færdiggjorde tidligere i år omfattende renovering af Crown Seaways og Pearl Seaways. Nogle af de 120 mio. kr. er bl.a. brugt til at give Pearl Seaways otte nye Commodore de Luxe-kahytter, således at skibet nu har 20; seks af dem dog med ”begrænset udsyn.” Den dyrere indkvartering på Pearl omfatter i alt 93 kahytter. Ud over Commodore de Luxe også ”Owners Suite,” balkonkahytter samt 67 Commodore Class kahytter. Til sammenligning har Crown Seaways 62 kahytter i dette segment. I alt har hvert af de to skibe plads til op til 1.800 rejsende.

Landechef for DFDS i Danmark og Sverige, Kevin Helsinghof, siger til standby.dk: ”Der er godt salg i de finere kahytter, og der er en stigende efterspørgsel efter bl.a. de luxe-kahytterne. Vi synes, at priserne er rimelige og konkurrencedygtige med hotelværelser på jorden af samme standard.”

Fra april i år til nu har DFDS set vækst på otte procent fra det danske marked som sammen med det norske er de største på ruten. Men navnlig om sommeren tiltrækker ruten også mange udlændinge i og udenfor Europa.

Cirka 10 pct. af de danske passagerer på ruten rejser i forbindelse med møder, konferencer osv. Skibene har op til 19 mødelokaler.

”Vi kommunikerer nu bredere om mulighed for at holde møder på skibene, bl.a. via erhvervsrejsebureauer. Og det ser ud til at have virket – for indtil nu er vi på dette område 22 pct. foran samme tid sidste år,” siger Kevin Helsinghof og tilføjer: ”Vores MICE-produkt giver deltagerne mulighed for at være sammen i f.eks. de døgn, en tur fra København til Oslo og retur varer. Konferenceområdet på begge skibe blev opgraderet ved renoveringen, bl.a. med nyt teknisk udstyr samt nye gulvtæpper osv.”

Også de generelle fællesarealer på de to skibe fik nyt finish ved renoveringen – ligeledes er der på begge skibe kommet ny walk-in restaurant, Little Italy, med få men gode pastaretter og pizzaer, lover Kevin Helsinghof.

DFDS har også temabaserede minicruises på Oslo-ruten, f.eks. Rock Cruises. 22. august kommer endnu et temacruise, denne gang turnering, hvor deltagerne på ud- og hjemturen skal dyste i FIFA 14-spillet, og FIFA 15, der ellers først sættes til salg i september.

Vinderne kan f.eks. gå fra borde med gavekort til 10.000 kr. fra Apollo Rejser eller til et DFDS RockCruise.

DFDS har indtil videre to ruter fra Danmark, men 29. september lukkes Esbjerg-Harwich. Ruten havde sidste år 80.000 passagerer og tallet har været faldende i flere år pga. bortfaldet af toldfrit salg og øget konkurrence fra flyselskaber, oplyste DFDS for nylig.

Ruten åbnede i 1875 og havde i sin storhedstid 300.000 årlige passagerer. Medvirkende til lukningen er kommende nye svovlregler, som årligt ville have kostet rederiet 20 mio. kr. om året, ca. 10 pct. af omsætningen på Esbjerg-Harwich-ruten.