Smørrebrødskrigen

1

SAS Boeing 747B Interior, Service first class. 1970s

BAKSPEJLET: For 62 år siden truede amerikanerne med at inddrage SAS trafiktilladelse, fordi det skandinaviske flyselskab serverede for godt belagt smørrebrød om bord. En ledig kvadratcentimeter reddede trafikken over Nordatlanten.

Af Ejvind Olesen

Tro det eller ej. Men det passer og er gennem de flere af de 70 år, SAS har eksisteret, blevet brugt som eksempel på alt, de gode selskabet gør for sine kunder med hensyn til god mad og til at latterliggøre IATA- sammenslutningen, som tog problemet seriøst.

I denne uge har jeg netop læst en sponseret annonce fra SAS, hvor der fortælles om de ting, der betyder noget for dagens passagerer – kvalitet, funktionalitet og sundhed. Her skal jeg for egen regning tilføje: Ja måske på business class. Annoncen svarer selv: ”Når det kommer til sikkerhed, oprindelse og kvalitet, så gør vi ingen forskel.”

Den holder ikke. SAS har vel aldrig brugt mindre på mad om bord end i dagens fly.

Det var noget helt andet i 1954, ifølge 50 års jubilæumsbogen. Da var Danmark allerede kendt for sit smørrebrød, overdådigt belagt med rejer, laks og roastbeef. Vi i lille Danmark var ene om at lave open face sandwich uden låg. I begyndelsen fik turistklasse madpakker, men datidens turistklassepassagerer var bedre vant.

Da startede smørrebrødskrigen. SAS begyndte at servere gratis smørrebrød på turistklasse. Amerikanerne anså det for at være et rigtigt måltid, og efter IATA-reglerne måtte flyselskaberne ikke servere gratis måltider på turistklasse.

Provokationen kom ifølge bogen, da SAS begyndte at drille konkurrerende selskaber med at vise billeder af det flotte smørrebrød ved siden af de amerikanske (og europæiske) cellofanpakker.

SAS fik en verdensomspændende reklame, betalte med glæde en bøde på 16.000 dollars og indgik kompromis med IATA, da amerikanerne truede med at inddrage trafiktilladelserne fra Skandinavien.

Kompromis? Ja, mod at smørrebrødet blevet smurt sådan, at en kvadratcentimeter af brødet var synligt i det ene hjørne, fri for leverpostej, laks, rejer eller noget helt tredje.- I dag skal man nok nærmere lede efter pålægget.

1 KOMMENTAR

  1. ak, ja……
    der er vel ingen reklamer fra flyselskaberne der ikke fokusere paa enten Business eller First Class med nye stole/sofaer/senge, mad fra Noma etc. etc.
    Man ser aldrig en indeklemt passager der forgaeves forsoeger at laese dagens avis med den foransiddende passager (med ryglaenet slaaet tilbage) i skoedet…..

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn