Smørrebrød og bagagemål

boeing bagage kabineMANDAGSKLUMME: Man kan vente sig alt, men der måtte da være noget galt, når IATA nu også vil bestemme størrelsen på flybagagen efter for mange år siden at have givet SAS bøde for højt belagt smørrebrød.- Er der en IATA sandwich på vej?

Af Ejvind Olesen

”Ja, desværre. Det, vi har vedtaget omkring håndbagage med flyene, er blevet misforstået. Det har ikke været meningen at lave standardmål for medbragt bagage om bord i flyene. Det er fortsat det enkelte selskabs egne regler. Vi har blot villet hjælpe.”

Nogenlunde sådan kom der en ny meddelelse fra topmødet mellem verdens største flyselskaber i Miami op til weekenden.

IATA-sammenslutningen har gennem alle årene haft svært ved at finde sine egne ben. Det er som om, ellers såre fornuftige og dygtige topchefer famler sig frem efter noget fornuftigt at blive enige om, når de mødes i det regi.

For mange år siden i monopolets højtidsperiode fik SAS en bøde, fordi selskabet serverede finere smørrebrød end konkurrenterne. Ak ja, det var dengang! Det kunne man blive enige om at fordømme.

I år i Miami har man så diskuteret bagage i kabinen med et nyt logo for standardstørrelse, ”IATA Cabin”.

I første omgang blev det forklaret, som om det var en ny bestemmelse om, at kun bagage op til 55x35x20 cm må tages med i kabinen i et rutefly med mere end 120 pladser.

Den var overraskende. Kunne det virkeligt være rigtigt, at IATA nu også ville bestemme det på vegne af samtlige store ruteselskaber? Med et bagagemål mindre end hvad, de fleste flyselskaber tillader i dag.

Vi prøvede efter bedste evne, også på standby.dk (”flyselskaber overvejer mindre bagage”), at fortolke beslutningen. I fremtiden skulle bagage af den anbefalede størrelse så bære mærket ”IATA Cabin”.

Der gik heller ikke mere end et døgn, så måtte IATA ud med en indviklet forklaring om, hvad et sådant logo IKKE betyder. Flyselskaberne har stadig deres frie ret til at bestemme, hvor meget eller hvor lidt bagage de vil have med op i kabinen.

IATA’s stab fastslår efter at have sundet sig: ”Det vil stadig være muligt at få større stk. bagage med i kabinen end de nævnte. Men så kan man bare ikke være sikker.”

Altså helt uændret i forhold til i dag.

Nu venter vi bare næste gang vi sidder om bord i et SAS-fly og får serveret endnu en kedelig tør og salatoverbelæsset sandwich, at se boxen mærket: ”IATA sandwich”. Smurt efter standardmål i alverdens flykøkkener.