Små hoteller skal lære at tjene penge

UnitPal teamet i London. Fra venstre senior software engineer Dragos Pricope, tech teamleder Ionut Cristian Paraschiv, grundlægger og CEO Ture Strange Nilsson, senior software engineer Catalin Andrei Dobre og bagerst medgrundlægger Kaare Harry Kjerrumgaard.

HOTELLER: Den danske startup UnitPal vil lære små og mellemstore hoteller, at et fyldt hotel ikke nødvendigvis er den bedste strategi. Virksomheden var blandt finalisterne ved sidste uges Travel Technology Europe Disrupt Award i London.

“Hotellerne skal lære at tjene penge. De skal ikke lære, at fylde hotellerne op.” Så præcist kan det siges, når Kaare Harry Kjerrumgaard skal forklare, hvad ambitionerne går ud på.

Kaare Kjerrumgaard er medstifter af den danske startup UnitPal, og Stand By mødte ham i London, da han med resten af teamet i den lille virksomhed var blandt finalisterne ved Travel Technology Europe Disrupt Award 2017.

“Vi vandt ikke, men fik nyttig erfaring og megen opmærksomhed ved at deltage. Og så var det en god lejlighed for teamet til at mødes,” siger han med henvisning til, at tre af de involverede til daglig sidder i Bukarest, hvor de har travlt med at kode.

Vigtigt med egne data

Så sent som i forrige uge blev anpartsselskabet stiftet, men forud ligger et par års arbejde med at definere virksomhedens grundlag, hvilket Kaare Harry Kjerrumgaard har gjort på baggrund af 25 års erfaring fra bl.a. Scandic, AccorHotels og Arp-Hansen, hvor han har været henholdsvis hotelchef og yield og revenue manager. Siden 2005 har han været konsulent og underviser og udbyder bl.a. i samarbejde med Horesta kurser i indtægtsstyring.

”Opfattelsen af, at et solgt værelse er bedre end et ikke solgt værelse, vil vi gerne væk fra. Hvis du kan sælge alle dine fremtidige værelser nu til 100 dollar, men i morgen kan sælge dem for 200 dollar, så er det jo ikke en god idé at sælge dem i dag, men bedre at vente til i morgen. Men for at kunne gøre det, er du nødt til at have dine egen data,” forklarer Kaare Kjerrumgaard, og tilføjer: “Et andet spørgsmål: Hvis du satte dine priser op fra i morgen med 100 pct. Hvad ville der så ske? Her er svaret typisk, at så vil efterspørgslen falde. Men hvor meget kan den falde, hvor den samme omsætning  bevares? Og det har så indflydelse på omkostningerne, hvor meget rengøring, personale m.m. der er brug for.”

Byg først og beslut bagefter

Etableringen af firmaet tog for alvor fart, da UnitPal i december sidste år fik 400.000 kr. fra Innovationsfonden, der gjorde det muligt at starte med at kode i februar.

“Vi har søgt investorer i 4-5 måneder, og der har været langt større interesse, end vi havde forventet. Det er jo en luksussituation,” fortæller Kaare Harry Kjerrumgaard, der sammen med grundlægger og CEO Ture Strange Nilsson har skaffet de yderligere to millioner kr., der i første omgang er brug for.

“Der er en generel opfattelse af, at de her property management systemer er et nødvendigt onde. Og da mit speciale er revenue management (indtægtsstyring, red.), var tanken, at man kunne kombinere de to ting,” siger Kaare Harry Kjerrumgaard.

Via et gratis link fra Unipal bygger man selv sit hotel op, og først når det er gjort, kan man beslutte sig for, om man vil fortsætte med en abonnementsordning eller ej.

Det lille Ocean Hotel på Amager med blot syv værelser har sammen med Savoy Hotel på Vesterbro i København med 66 værelser testet UnitPal, og Kaare Kjerrumgaard har, som han udtrykker det, fået ’kam til sit hår’ af en erfaren revenue manager på Savoy Hotel, men til god gavn for alle parter.

I første omgang er det små og mellemstore hoteller, der er interessante for UnitPal, men på længere sigt kan systemet også bredes ud til andre brancher.