Skal vi le eller græde?

    10

    oslo-lufthavn-gardermoen-fly-sas-norwegian-finnair-800x443ONSDAGSKLUMME: Luftfartsbranchen er i opbrud. I går kom både Norwegian og SAS med trafiktal for oktober.  De viser begge fremgang for passagertal, men hvordan kan man undgå det, når man kan flyve til St. Croix fra København for 1299 kr? – Kvælning truer.

    Af Ejvind Olesen

    Dybest set burde alle være glade. Endelig kan vi rejse for en slik. Pyt med om flyselskaberne tjener penge. Pyt med, at mange ansatte bliver sat tilbage og en del fyret. Det går nok alligevel. Eller lever vi på lånt tid i moderne luftfart?

    Der var fremgang i SAS igen i oktober. Ikke mindst fordi belægningsprocentens gennemsnit steg med 1,8 procentpoint. Det tjener man penge på, men om man gør det med en passagerfremgang på 3,3 procent kan man godt stille spørgsmålstegn ved med de nuværende priser.

    Norwegian skrider hurtigere frem med en stigning på 13 procent, hvad passagerer angår. Med den målepind er Norwegian snart større end SAS. Nu er det imidlertid nok så afgørende, om det kan betale sig.

    Det kan det tilsyneladende – lidt endnu. På hver deres måde. Et gennemsnit af IATA-selskaberne viser en fremgang i passagerer på syv procent i september, men de fleste gør alle mulige krumspring for at holde den forventede indtjeningsgrad. Og skærer voldsomt i enhedsomkostninger (personalet). Det komme vi til at høre meget mere om i den kommende vinter.

    Norwegian har brugt årstiden til at fortælle forbrugerne, hvad de kan tilbyde billetter til fra København. Det giver måske forklaringen på, hvorfor det er svært at tjene penge i luftfart i dag. På grund af overkapacitet? Eller fordi flyselskaberne er ved at tage livet af hinanden?

    Her nogle af Norwegians eksempler fra København: Amsterdam 199 kr., Barcelona 299 kr., Bangkok i november 1.502 kr., Alicante i december 399 kr., Budapest 199 kr., St. Croix, De vestindiske Øer 1.299 kr. og Dublin 199 kr.

    For 100 år siden solgte vi De dansk vestindiske Øer i Caribien til USA. Det skulle vi aldrig have gjort, hvis vi havde vidst, vi en dag kunne få flybilletter til 1.299 kr. eller ca. 100 kr. for en times flyvning.

    Nyd det så længe det varer. Det kunne blive kort.

    10 COMMENTS

        • Hos SAS er mad og drikke inkluderet på de lange ruter og internet bliver gratis for eurobonus kunder, da det er gratis at blive eurobonus kunde så er det altså også gratis.
          Ja på nogle billetter kan man vælge at købe plads på flyet uden bagage, men dette er et aktivt valg man skal gøre da samtlige andre billetter sælges med bagage og sædevalg deslige.
          Glem ikke at hos Norwegian betaler alle, også dem der ikke bruger internet, 10kr pr billet for internet. Så gratis!!! Tjae det kan diskuteres, eller som hos SAS en del af prisen. Den pris som man betaler for et givent produkt…

      • CPH du kaster om dig med beskyldninger mod Ejvind om noget du vist ikke helt kan forstå eller overskue konsekvensen af… intet i livet er gratis og det er pt kun Ryan Air der formår at tjene penge på at forære flybiletter væk. Dette kan kun lade sig gøre ved at snyde sine kunder til at betale for ydelser som burde være med billetprisen fra starten af. Desuden så bruger de metoder der underminerer flysikkerheden samt driver rovdrift på unge desperate østeuropæiske kvinder…
        sørgeligt at man som forbruger ikke forstår hvilke konsekvenser sådan en forretningsform har på andre mennesker…

    1. som en bekendt der for 30 aar siden fik et laan i banken for at rejse til Thailand paa bryllupsrejse…
      og efterfoelgende blev helt “paf” da han blev spurgt om hvordan han havde taenkt sig at betale pengene tilbage…….det havde han overhovedet ikke taenkt paa.

    2. Nu er det jo nok ret begrænset hvor mange billetter der bliver sat til salg til disse , efter min mening ret løjerlige priser.

    3. Nej, det er utopi at flybiletter sælges så billigt og det kan kun ske på bekostning af andre ting.
      – arbejdsmiljø
      – flysikkerhed
      – miljøet
      – kapital strømme
      – grådighed
      Osv…

      Bare vent, der er en bagside af medaljen…

    4. Til Hans og cph. Jo desværre har Eyvind ret. Prøv at se på priserne!!! Det er jo ikke realistisk at drive seriøs flyvirksomhed med de priser. Det er reelt kun Ryanair der kan. Norwegian tjener kun småpenge og opbygger en kæmpe gæld med alle de nye flykøb (jo de skal betales). SAS har næsten ingen gæld, men tjener heller ikke alverden.
      Det er simpel køkkenbordsøkonomi, at til de priser, kan ikke mange overleve. Vil du kun betale din mekaniker 100 kr. for et check, får du et dårligt check. Vil du kun betale 299 for at flyve til Malaga, så går det ud over indtjeningen og i sidste instans sikkerheden. Hvor skulle pengene ellers komme fra?
      Mange syntes at det var fantastisk at Sterling solgte billige billetter og hvordan gik det? Islændinge kunne købe hele verden- for lånte penge…. Cph og Hans prøv at bruge simpelt matematik og se at Eyvind har ret. Alt for mange er enøjet fokuseret på nye ruter og man skal kunne flyve næsten gratis.
      Det fungerer bare ikke i længden.

    LEAVE A REPLY