Servietten var gratis

Henrik Baumgarten foran Ryanair-flyet i Københavns Lufthavn.

Henrik Baumgarten foran Ryanair-flyet i Københavns Lufthavn.

FLYSELSKABER: Standby.dks Henrik Baumgarten har gennem årene fløjet med over 50 flyselskaber, eksisterende som nu nedlagte. I tirsdags kom første tur med kontroversielle Ryanair, der er på vej til at blive stor aktør i Københavns Lufthavn.

Af Henrik Baumgarten

”Der er, helt forståeligt, mange meninger om Ryanair. Min er, rigtig eller forkert, at ingen er tvunget til at arbejde for det omstridte selskab. Men Ryanair er på mange måder stride, også overfor sine ansatte, og prøver på mere end mange måder at bøje gældende regler.

Jeg har gennem årene mødt og interviewet Ryanairs kontroversielle koncernchef, Michael O’Leary, tre gange. Over for os i pressen er han venligheden selv – og meget underholdende og god til at tale i overskrifter om, hvor uduelige og inkompetente næsten alle andre i luftfartsindustrien er, det være sig andre flyselskaber, lufthavnene og ikke mindst bureaukraterne/politikerne i EU.

I tirsdags skulle jeg for første gang flyve med Ryanair. Jeg var inviteret til luftfartskonference uden for den irske hovedstad, Dublin. Arrangøren af den meget givtige sammenkomst, Centre for Aviation, og deres hovedsponsor, Travelport, sørgede for flybilletten – jeg skulle flyve ud med Ryanair og hjem med Aer Lingus.

Jeg var i Københavns Lufthavn over en time før afgang med Ryanair. Men check-in automaten meddelte, at der var lukket for check-in på denne måde – det skulle være sket mindst to timer før afgang.

Fra den enlige Ryanair-skranke i Københavns Lufthavn blev jeg sendt over på billetkontoret for at betale 75 euro for at blive accepteret på flyvningen.

Så tilbage til check-in skranken, hvor meget venlig passagerassistent fra Copenhagen Flight Services, der håndterer Ryanair – og Easyjet – i Københavns Lufthavn, sammen med også meget imødekommende Ryanair-ansat ordnede mit boardingkort.

Ved skranken skummede to andre danske Ryanair-passagerer over, at de havde ventet en time på at blive checket ind.

Tæt på check-in området stod nogle få fagligt aktive som venligt uddelte pamflet med argumenter mod Ryanair.

Ryanair bruger ligesom Easyjet den såkaldte lavprisfacilitet, CPH Go, i Københavns Lufthavn. Og der er godt nok langt fra det fjerneste hjørne af Terminal 2. Heldigvis var der tirsdag eftermiddag nærmest tomt i sikkerhedskontrollen. Men der er stadig meget langt til ”F-fingeren” gennem en alenlang trist korridor, der snildt kan bruges som kulisse til film om en lufthavn i det tidligere DDR.

I F-området skal man gennem paskontrol, da man ved flyvning til f.eks. Irland forlader Schengen-området.

Tirsdagens flyvning med Ryanair til Dublin havde lidt over 100 passagerer på Boeing B737-800 flyet, der har plads til ca. 170 rejsende.
F1-området har ingen gates, så passagererne skal udenfor og gå ombord via to trapper til flyet, dermed kan Ryanair-flyet blive vendt på de ønskede 25 minutter.

En smilende Ryanair-stewardesse tog imod på flyet, bad med sin dejlige irske accent om at se boardingkort.

Nede i flysædet var der god benplads og ingen ”stolelomme”. Ryanair skal ikke bruge vægt på f.eks. et inflight-blad – i stedet var skemaet med nødprocedurer påhæftet i øjenhøjde på stolen foran. Det samme var reklamer for mad og drikke til køb ombord.

Ryanair-flyet havde kvindelig kaptajn, mandlig andenpilot og fire i kabinen. Alle virkede venlige og glade, de mange briefinger blev givet på irsk-engelsk, som var svært at forstå, og indtalt på dansk med en stemme, Radioavisen næppe kan bruge.

Flyet afgik til tiden og fra en trolley kunne man købe mad og drikke. Jeg købte sandwich og sodavand til ok-pris, servietten var gratis.

En dansker på sæderækken bag mig ville også gerne handle – vist nogle øl. Men der var problemer med hans kreditkort. Hans engelske kunne han have lært af Villy Søvndal.

Han var meget postulerende. Ryanairs kabinechef var venligheden selv overfor kunden, og til sidst lykkedes betalingen.

Flyet fløj videre mod Dublin – der var et par ekstra annonceringer over højtalersystemet om mulighed for at købe skrabelodder til et velgørende formål og for at købe transportbilletter fra lufthavnen i Dublin. Her benytter Ryanair en discount-terminal.

Men summa summarum var min første flyvning generelt en positiv oplevelse”.

Ryanair forudser nu 102,2 mio. passagerer i det kommende regnskabsår for 2015 – en stigning på 5 mio. Sidst i marts åbner den irske mastodont sin 70. base i Europa – i Københavns Lufthavn.

Ryanairs forventer 102,2 mio. passagerer i regnskabsåret – der begynder til april – tidligere lød estimatet på 97,5 mio. rejsende. Ryanair kan bl.a. skaffe de mange ekstra passagerer da selskabet får yderligere 40 nye Boeing B737 i det kommende regnskabsår. Flyene kan bruges på nye ruter eller til ekspansion på eksisterende.

Ryanair har tre gange i indeværende regnskabsår forhøjet sin forventning til overskuddet. Seneste opdatering kom i november sidste år og lød på et forventet overskud på 750-770 mio. euro og 89 mio. passagerer; en stigning på 8,5 pct. i forhold til sidste regnskabsår.