”Selv banker har mere frihed”

Tony Fernandes, i midten, og Akbar Al Baker, til højre, med ordstyreren under CAPA–ACTE Global Summit i Amsterdam.

Tony Fernandes, i midten, og Akbar Al Baker, til højre, med ordstyreren under CAPA–ACTE Global Summit i Amsterdam.

LUFTFART: Fremtidens luftfart har mange udfordringer – en af dem er restriktioner. De blev diskuteret i går af koncerncheferne i Qatar Airways og AirAsia under CAPA–ACTE Global Summit i Amsterdam.

(Amsterdam, standby.dk) Luftfartsindustrien står overfor mange udfordringer. De internationale markeder for langdistanceruter vil ændre sig dramatisk, bl.a. for lavprisselskaber – og den digitale udvikling sker fra dag til dag, og restriktioner er der fortsat mange af.

Restriktionerne var koncerncheferne fra Qatar Airways, Akbar Al Baker, og AirAsia, Asiens største lavprisselskab, Tony Fernandes, ikke sene til at adressere under diskussion i går om liberalisering af markedet under CAPA-ACTE Global Summit på Hotel Okura i Amsterdam 26.-28. oktober med overskriften ”The shape of international aviation markets in 2025.”

”Der er så mange restriktioner på regeringsplan for flytrafik. Selv banker har mere frihed,” sagde Tony Fernandes, og Akbar Al Baker fra Oneworld-medlemmet supplerede: ”Det virkelig bekymrende er den omfattende protektionisme fra Europa og USA. Jeg har det fint med restriktioner, hvis vi alle behandles lige. Men vi er bl.a. målet – Tony og jeg. Men fornuften vil sejre – og når det sker, vil der også være mere gennemsigtighed fra vores side i forhold til beskyldninger om subsidier.”

Opblødning på vej

De beskyldninger handler bl.a. om, at mange europæiske og nordamerikanske flyselskaber mener, at f.eks. de tre store selskaber i Mellemøsten, Qatar Airways, Emirates fra Dubai og Etihad fra Abu Dhabi har modtaget over 40 milliarder dollars i statssubsidier, hvilket har resulteret i tab af arbejdspladser i Europa og Nordamerika.

Qatar Airways har senest købt 10 pct. af sydamerikanske Latam Airlines Group og 49 pct. af italienske Meridiana ligesom det har 20,01 pct. af IAG, moderselskab for bl.a. irske Aer Lingus, British Airways og spanske Iberia.

Begge koncernchefer så dog en nødvendig opblødning pga. den stigende turisme, der er en betydelig faktor i forhold til økonomisk vækst og skabelsen af jobs i visse lande, og hvor bl.a. Kina er en af de helt store spillere.

”Turismeindustrien vokser med op mod fire pct. om året. Men det, der sker i Kina, er ekstraordinært. Landet har en stor andel af ældre med opsparinger, der gerne vil rejse, så bl.a. derfor sker der en stor udvikling,” sagde Tony Fernandes.

Tony Fernandes fik i øvrigt under konferencen i Amsterdam CAPA Airline Chief Executive Award 2016 – i alt blev der uddelt otte af CAPA-priser.

CAPA (Center For Aviation) – ACTE (Association of Corporate Travel Executives).