Scandlines renoverer skibsskrog

ScandlinesREDERIER: Scandlines bruger nu 1,4 milliarder kr. på at gøre sine to bestilte færger, ”Berlin” og ”Copenhagen” lettere, så de kan indsættes på rederiets rute mellem Gedser og Rostock i 2015.

De to færger er nu slæbt til værftet Fayard i Munkebo på Fyn, det tidligere A.P. Møller-værft. Her skal udføres ombygninger for at reducere færgernes vægt med flere hundrede tons, så de med maksimal lasteevne kan sejle i det lave vand ved Gedser.

Listen af arbejde for at gøre færgerne lettere indeholder bl.a. de øverste dæk, 8 og 9. De fjernes sammen med skorstenen, størstedelen af dæk 7 inkl. broen fjernes og forkortes med 10-15 meter og nyt og mindre dæk 8 med skorsten og bro i aluminium bygges op.

Samtidig installeres Scandlines’ hybridsystem, der reducerer svovl og partikler med mindst 90 pct. Der kommer nyt interiør og tekniske installationer på dæk 7 og 8, så vidt muligt i letvægtsmaterialer og skibenes kabelføring udskiftes, oplyser Scandlines.

De to nye færger skal erstatte færgerne Kronprins Frederik og Prins Joachim, der i dag sejler på Gedser-Rostock. De to nye færger har mere plads og kan hver medtage 1.300 passagerer og 480 biler eller 96 lastbiler mod den nuværende kapacitet på 977 passagerer og 210 biler eller 42 lastbiler.

I 2013 transporterede Scandlines 11 mio. passagerer og 2,5 mio. personbiler på Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.

De to færger blev bygget på værftet i nordtyske Strahlsund og er dobbelt så store som de nuværende, ældre færger på Gedser-Rostock, Kronprins Frederik og Prins Joachim. Årsagen til at de to færger blev for tunge er en række fejl under bygningen.

Oven i prisen på at istandsætte de to nye skibe kommer Scandlines’ udgift til at købe selve de to skibsskrog, prisen for dette ønsker Scandlines ikke at oplyse. Ligeledes har Scandlines også investeret i udbygning af havnen i Geder.