Scandlines raser over EU OK til Femern-tunnel

Femern_2529_ILV-06054-2-88_Portal_Area_1_950_400TRANSPORT: EU’s konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, godkender model med offentlig finansiering af den faste Femern-forbindelse. Den afgørelse er Scandlines, der sejler mellem Danmark og Tyskland, ikke enig i og truer med at tage sagen til EU-domstolen for den kan få ”en ordentlig juridisk behandling.”

Ifølge EU strider finansieringsmodellen ikke mod reglerne for statsstøtte. Scandlines, der sejler mellem Rødby og Puttgarden samt Gedser-Rostock, mener, at den godkendte model for offentlig finansiering af bil- og togtunnelen er ulovlig og konkurrenceforvridende.

Men det afviser Margrethe Vestager med den begrundelse, at den offentlige finansiering følger EU’s regler for statsstøtte, da den “fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse.”

Kommissæren siger til Ritzau, at ”den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere – til gavn for befolkningen og økonomien.”

Femern-projektet forventes at koste mindst 64 milliarder kr. EU står for en del af finansieringen.

I pressemeddelelse lød det i går fra Scandlines’ koncernchef, Søren Poulsgaard Jensen:

”Det er en svag udmelding fra Margrethe Vestagers konkurrencekommissariat om Femern projektet.” Videre hedder det fra Scandlines: ”Godkendelsen af en finansieringsmodel med tilsyneladende uendelig statsstøtte og usikkerhed om, hvordan den kan misbruges til at drive private aktører ud af markedet, bekymrer Scandlines, som ønsker en fast og tydelig ramme for statsstøtten, så der tydeligt kan dæmmes op for eventuelt misbrug”.

Søren Poulsgaard Jensen tilføjer: ”Femern A/S slår en ladeport op for deres finansieringsmodel, som er uhyre anstrengt. Og samtidig kan de uden formel beslutning anvende ubegrænset statsstøtte til at konkurrere på prisen og forringe vores kunders adgangsveje til havnene; det er et slag mod fri konkurrence. Med mindre vores synspunkter imødekommes i den endelige kendelse, har vi intet andet valg end at føre sagen til EU-domstolen, for at sagen kan få en ordentlig juridisk behandling og et klart svar på statsstøttespørgsmålet.”