SAS vil være mere selvstændig

2
sas, Lars Sandahl Sørensen lufthavn
Lars Sandahl Sørensen.

SINGLELIV: Den tid da SAS satsede på alliancer og joint venture er på retur. Nu gælder det en mere selvstændig tilværelse og blikket er vendt mod vest – i hvert fald fra København.

Hverken Star Alliance eller ruter i joint venture (meget tæt samarbejde, hvor man deler på bundlinjen) med Singapore Airlines var noget, der blev lagt mest vægt på, da koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS, i går holdt pressemøde i København for at fortælle om fremtiden.

Først og fremmest var det nyheden om en ny rute mellem København og Boston uden særlige relationer til Star Alliance partnerne. Her skal de næste to år med PrivatAir udnyttes effektivt med daglige afgange. Det havde været spændende at prøve om ideen med et rent business class fly med 72 eksklusive sæder kunne have båret. Nu indrettes flyet til 20 business og 66 Go sæder.

”Tiden går mod mere individualisme i international flytrafik i dag, selv om vi på ingen måde undsiger Star Alliance, men Boston ruten er vi helt alene om,” siger Lars Sandahl.

”Fra København har vi ruten til Singapore og fra Stockholm til Hong Kong i det meget tætte samarbejde med Singapore Airlines. De flyver fra København, vi flyver fra Stockholm. En joint venture, som vi er godt tilfredse med, men det er måske ikke lige mere af den slags, der ligger først for i fremtiden,” fortsætter han.

Det positive set fra dansk side er også, at et af de store A330-fly igen kommer ind på anden daglige afgang til New York, den såkaldte natrute, til foråret, når det mindre fly fra PrivatAir trækkes over på den nyåbnede Boston-rute. Det betyder igen, at der bliver op til 13 afgange om ugen til New York med SAS fra København. Det er faktisk et meget stærkt kort.

SAS passagerer fra Danmark drager primært vestpå, selv om der også er direkte ruter til Japan og Kina fra København, men man begynder at ane en fremtid med rute mod vest fra København, og ruter mod øst fra Stockholm.

Noget som SAS ikke siger direkte, men med i betragtning skal sikkert også Finnairs meget stærke position som porten til Asien fra den imponerende lufthavn i Helsingfors.

På de europæiske rutenet var også tre nyheder, som alle forventes at blive helårlige og derfor allerede nu sættes til salg, selv om de først starter med sommerfartplanen fra sidst i marts.

En klassiker kommer igen nemlig ruten til Wien, som SAS ellers har ladet partnerne Austrian i Star Alliance tage sig af. Nu vil SAS selv. Det gælder også ny rute til Krakow og daglige afgange til Reykjavik.

 

2 KOMMENTARER

  1. Det er egentlig mærkeligt at SAS ikke har haft den store succes med Star Alliance som de andre medlemmer har haft. Dog det er det måske ikke med det dårlige forhold SAS har til Lufthansa.

  2. Rutene vest bør gå fra Oslo, og ikke København. København kan ha europeiske ruter. SAS Norge er den delen som tjener penger, og danskene kan heller reise via Oslo.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn