SAS undrer sig over nyt tilbud i lufthavn

11
Ud over cafeer, kiosker og restauranter i Københavns Lufthavn sælges der også ”Food to Fly” fra to ”food trucks” i Københavns Lufthavn. Foto: Ernst Tobisch.
Ud over cafeer, kiosker og restauranter i Københavns Lufthavn sælges der også ”Food to Fly” fra to ”food trucks” i Københavns Lufthavn. Foto: Ernst Tobisch.

LUFTHAVNE: Københavns Lufthavn er god til at tjene penge – nu sætter lufthavnen øget fokus på at rejsende kan købe ”lugtløs” mad i transithallen og tage den med ombord. Dermed fjerner lufthavnen sine kunders, flyselskabernes, mulighed for at tjene på at sælge mad og drikke ombord til sine passagerer.

”Dårlig stil fra Københavns Lufthavn over for flyselskaberne,” sagde salgschef for et kendt flyselskab, der dog serverer gratis mad og drikkevarer til alle sine passagerer i fredags til standby.dk

Samme dag havde lufthavnen udsendt en pressemeddelelse om forøgede tilbud om at købe mad og drikke i transithallen, der kan tages med på flyvningen.

Ved at kiosker, restauranter, cafeer mm. i Københavns Lufthavn, der betaler afgift for sit salg til lufthavnen, kan øge deres salg til passagererne, fjerner lufthavnen indtjeningsmuligheden for de af kunderne, flyselskaberne, der tjener på at sælge mad og drikke ombord.

Pressemeddelelsen om den øgede mulighed for at købe mad og drikkevarer i transithallen, der kan tages med ombord, gav forundring hos lufthavnens største kunde, SAS, der har over 40 pct. af lufthavnens passagerer.

”Vi ønsker, at vores passagerer får en rigtig god rejse. SAS har længe haft et koncept, hvor vi på bl.a. vores europæiske flyvninger tilbyder køb af mad og drikke til rejsende på Go (økonomiklassen, red),” siger SAS’ pressechef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk

Ifølge pressemeddelelsen fra Københavns Lufthavn foretrækker hver fjerde passager at købe mad til rejsen fra kiosker, restauranter og cafeerne i lufthavnen. Tallet baseres på en undersøgelse fra Analyse Danmark for Københavns Lufthavn.

”Nu gør flere restauranter og cafeerne i Københavns Lufthavn det nemt at købe mad til at tage med om bord. Food to Fly hedder konceptet,” hedder det fra Københavns Lufthavn.

”49 pct. af de adspurgte i undersøgelsen har købt mad i lufthavnen for at tage det med om bord,” siger Lise Ryevad, chef for Airport Sales i Københavns Lufthavn og tilføjer: ”Københavns Lufthavn er i øjeblikket ved at introducere konceptet ”Food-to-Fly,” hvor cafeer og restauranter i lufthavnen tilbyder retter valgt ud fra betragtning om, at den skal være let at spise ombord, ikke skaber lugtgener og kan emballeres hensigtsmæssigt”.

Ifølge Københavns Lufthavns undersøgelse ved kun hver anden rejsende, at en række flyselskaber tillader, at passagerne tager mad med på rejsen.

”Food-to-fly-konceptet bygger på ideen om at give passagererne større valgfrihed,” siger Lise Ryevad.

En anden af lufthavnens store kunder, British Airways, der også ejer spanske Iberia, reagerer ikke på Københavns Lufthavns Food-to-Fly-koncept.

”British Airways sælger ikke mad ombord, vi tilbyder alle vores passagerer en snack, eller når de flyver på business class f.eks. en engelsk morgenmad,” siger Nordeuropachef for British Airways, Peter Rasmussen, til standby.dk

”Omvendt sælger vores partner Iberia Express mad på sin daglige flyvning mellem Madrid og København. Men at Københavns Lufthavn øger fokus på madsalg i lufthavnen, det lever vi med. Det er en konkurrence, men det gælder om at have det mest attraktive tilbud.”

11 KOMMENTARER

  1. Den næste problematik er, hvem skal håndtere affaldet… Når flyselskabet ikke får salget, er det så rimeligt at påføre dem affaldet. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig, at et selskab ikke samler alt ind, når nan skal til at lande – både af hensyn til flysikkerhed, men også af hensyn til de næste gæster. Jeg kan heller ikke forestille mig, at flypassagerer samler sit skrald pænt sammen og pakker det ned indtil man når ankomstlufthavnen, men hvad mener du?

  2. At SAS undrer sig kan man undrer sig over. Jeg har længe undret mig over det ringe, og til tider ikke eksisterende, tilbud SAS har til sine kunder, hvad mad ombord på flyene angår.

  3. Fedt at lufthavnen tænker i nye baner. Hvorfor samarbejder flyselskaberne ikke bare med restauranterne om at bringe “food-to-fly” konceptet ud til passagererne istedet? Jeg vil 10 x hellere spise noget ordentligt mad end det der tilbydes i deres normale udvalg (fx SAS og Norwegian). Så kan flyselskaberne tjene en skilling på at reklamere for “food to fly” konceptet i stedet.

  4. Jeg er også en af de slemme pax der selv tager mad med ombord. Havde ellers aldrig troet det skulle bliver hverdag for mig. Har fløjet siden dengang hvor man fik god service ombord, og jeg flyver ofte flere gange om ugen.
    Jeg køber manden inden fordi den virker mere lækker og indbydende. Desuden er der et større udvalg. Ombord på f.eks SAS ved man jo ikke hvad der er tilbage, når vognen kommer forbi ens plads. Desuden kan man være uheldig at det tager lang tid før salgsvognen kommer, hvis man sidder på grænsen mellem hvor serveringen starter og slutter. Så kære SAS, mere personale ombord og bedre varer…så handler jeg gerne i din butik….og jeg nævnte ikke et ord om priserne.

  5. Hvis lugtløs er lig med uden smag, så kan det være lige meget. så kan man lige så godt betale i dyre domme for SAS`s egen mad. Har lige været med SAS på SAS PLUS, hvor maden er gratis, og der smager maden heller ikke af noget.

  6. Det der undrer mig er at luftfartselskaberne ikke tager betaling fra lufthavnen….en afgift pr. Pax fordi luftfartselskaberne bringer pax til og fra lufthavnen. Det kan lufthavnen jo ikke selv gøre.

    CPH er blevet en træng lufthavn med dårlig indeklima…….den rykker nok ned på den int. Skala…er det FRI konkurrence at CPH har monopol i Kastrup lufthavn….der bør være mindst en udbyder mere der kan tilbyde den service CPH tilbyder…..politikere…tænk lige over den…..DET ER EN MONOPOL forretning ….er det lovligt?

  7. Hvis SAS havde spiselig inflight food ville det alternativ der nu er kommet ikke være så attraktivt. SAS mad er ganske enkelt lousy. Nu er der jo nok passagerer til en masse andre luftfartsselskaber der vil finde tilbuddet lækkert. Jeg synes det er et knaldgodt tilbud. Det findes allerede i en masse Amerikanske lufthavne hvor man fra restauranter kan købe mad til at tage med om bord.

  8. Konkurrence tvinger udbydere af ensartede ydelser til at tænke sig om, udvikle og tilpasse sig. Det har nogen gjort ift lufthavnen i erkendelse af at flymaden ganske enkelt er for ringe, og resultatet er nu, at man kan købe ordentlig mad til en næsten fornuftig pris (helt fornuftig bliver den aldrig, da CPH er ubegribeligt grådige).

    Hvad angår affaldet må selskaberne naturligvis tage imod det. Om passagerers affald er brugte papirlommetørklæder, sandwichpapir eller noget andet, så er det bare sådan det er. Ikke så meget klynk der.

    På europæiske strækninger spiser jeg enten inden eller affinder mig med serveringen, men på øversøiske ruter køber jeg noget god mad, hvis jeg ikke sidder foran. Portionerne bagi er for små og kedelige, og tit skal man vente en evighed på at få dem.

  9. ” Men at Københavns Lufthavn øger fokus på madsalg i lufthavnen, det lever vi med. Det er en konkurrence, men det gælder om at have det mest attraktive tilbud.”
    Spot on, BA

  10. Hvor ville det være fantastisk hvis samtlige flyselskaber gik sammen og satte dagsordenen overfor Cph og (Naviair nu vi er ved det) i stedet for omvendt. Konkurrencen blandt luftfartselskaberne har aldrig været større og er efterhånden helt ude af proportioner hvor de ansatte betaler prisen gennem elendige ansættelsesforhold og staten taber milliarder i mistet indtægter gennem kreativ skatte tænkning.
    Imens havde Cph lufthavn b. la i 2013 havde et overskud på ca. 1,2 milliard før skat, lønningerne og arbejdsbyrden hos naviair er helt til grin, mens piloterne og de kabineansatte arbejder sig selv halvt ihjel for en løn der i nogens tilfælde tangere en vittighed.

  11. Så vågner vi lige op fra uvidenhedden!

    For det første, er det helt klart & officielt, at fødevarer gerne må nydes & medbringes ombord hos SAS! Sådan har det ALTID været!
    Det samme gælder for Norwegian & de fleste andre!

    For det andet har man kunne købe vacumpakkede Sandwiches, både hos bla FINE FOOD & kioskerne i transitten i ÅRTIER, til halv pris af hvad de koster ombord!
    Hvad er det lige pointen er ved denne artikel! Det er jo en være gang nonsens! Der er INTET nyt i situationen!!

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn