SAS to døgn om at få gæster hjem

SAS Boeing 737-600FLYSELSKABER: SAS aflyste lørdag eftermiddag en flyvning fra London til København, men først i går kom de sidste rejsende til København. ”Det var ikke godt nok,” siger utilfreds passager til Ekstra Bladet.

Efter Kim Vormsby, hans hustru og søn havde haft nogle dage i London, skulle de lørdag med SAS fra London Heathrow til København kl. 17 – her ventede en overraskelse.

”En time før afgang får vi at vide, at afgangen er aflyst. Vi får ingen forklaring,” siger Kim Vormsby til Ekstra Bladet. Familien blev tilbudt en afgang to dage senere – i går, mandag, kl. 17.

Der var intet SAS-personale til at hjælpe, så de måtte henvende sig til personale fra Star Alliance, som SAS er del af, for at få deres bagage. De gav familien billetter til bus, som skulle køre dem til et lufthavns-hotel.

”Der var folkevandring mod informationsskranken. Der var ingen information fra SAS, og vi fik ingen hjælp til af få vores bagage,” siger Kim Vormsby, der søndag var i kontakt med SAS, efter han henvendte sig til SAS’ kundeservice i København. Det tog over en halv time at komme igennem, siger han. Han undrer sig over, hvorfor SAS ikke tilbød familien at rejse med et andet flyselskab.

Kim Vormsby er forbundssekretær i Serviceforbundet, der organiserer kabinepersonale, piloter og lufthavnspersonale i danske flyselskaber. Dog ikke SAS.

Fra SAS siger pressechef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til Ekstra Bladet: ”I en travl sommer kan det tage længere tid at få folk hjem. Vores fly blev aflyst lørdag, det gav behov for hotelovernatninger til ca. 70 passagerer. Vi prøvede at ombooke, men det kunne ikke blive før mandag.”

Videre siger Trine Kromann-Mikkelsen: ”Sådan en situation er ikke en fordel for SAS. Det er dyrt. Vi vil hellere flyve med kunderne, end have kunder strandet.”