SAS-stewardesser splitter fagforening

Hvilemodulet for kabineansatte på nogle af SAS langrutefly opfylder ikke krav fra SAS danske kabineforening.

Hvilemodulet for kabineansatte på nogle af SAS langrutefly opfylder ikke krav fra SAS danske kabineforening.

LUFTFART: Ballade i fagforening for SAS kabineansatte i Danmark. En fraktion danner Skandinavisk Kabineforening ”for at redde danske jobs.” Den nye forening har ikke forhandlingsret og dens medlemmer ekskluderes af CAU.

SAS kabineansatte i Danmark har hidtil været repræsenteret af fagforeningen Cabin Attendants Union, CAU, der i år har 50 års jubilæum og over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark.

Men nu udfordres CAU af nyskabelsen Skandinavisk Kabineforening, der ifølge egne oplysninger har ”en stor gruppe SAS-kabineansatte i København.” Dens hjemmeside oplyser ikke hvor mange.

SAS må forventes at klappe over splittelsen mellem de kabineansatte på sin største base, København.

Skandinavisk Kabineforening skriver i en pressemeddelelse, at SAS har forsøgt at opnå en såkaldt ”modulaftale” med kabinepersonalet på basen i København.

Denne aftale skulle give mulighed for, at SAS kabineansatte i København kan flyve alle langrutefly – også de, som i dag ikke er udstyret med aflukkeligt hvileområde over for passagererne.

CAU har mange gange overfor standby.dk understreget, at uenigheden med SAS ikke kun skyldes den manglende modulaftale, men generel uenighed mellem CAU og SAS.

CAU havde i går ingen kommentarer til standby.dk om Skandinavisk Kabineforening. CAU forventes at ekskludere medlemmer, der melder sig ind i Skandinavisk Kabineforening.

Ifølge Skandinavisk Kabineforening har det ikke været muligt at opnå modulaftalen CAU og SAS, hvilket ifølge Skandinavisk Kabineforening betyder, at der kan blive overtallighed i København når ansatte fra baserne i Oslo og Stockholm skal flyve denne produktion.

“Vi ønsker at tage ansvar for vores arbejdsplads og sikre, at vi alle kan bevare vores jobs i København,” siger formand for Skandinavisk Kabineforening, Søren Johansen, som tilføjer: ”At påføre SAS unødige omkostninger og gøre produktionen dyrere stiller os ansatte i en usikker situation. Skandinavisk Kabineforening ønsker forhandlinger med SAS om en løsning.”

Skandinavisk Kabineforening, der ikke ønsker at udtale sig yderligere til pressen, er ikke organiseret i et hovedforbund og har ingen forhandlingsret over for SAS.