SAS sparer millioner på hotelregningen

san-francisco.jpg140USASanFrancisco1.jpgsan franciscoFLYSELSKABER: Fra september begynder SAS at halvere hviletiden for kabinebesætningen på ruten mellem København og San Francisco. Piloterne får stadig to dages hvile. ”Ændringen er fuldstændig forsvarlig,” siger SAS.

Ved at reducere kabinepersonalets hvile fra to til lidt over et døgn kan SAS spare 14 mio. kr. på hotelregningen for besætninger i San Francisco. SAS flyver mellem København og San Francisco seks gange om ugen.

Siden starten sidste år har såvel kabinebesætning som piloter haft to hviledage i San Francisco, inden de fløj et SAS-fly retur til København.

”Vi har i dag informeret kabinepersonalet om ændringen fra to døgn i San Francisco til lidt over et døgn. Ændringen gælder kun kabinepersonalet; piloterne har andre aftaler. Men ændringen er fuldstændig forsvarlig og opfylder naturligvis myndighedskrav til hviletider for det flyvende personale. Også SAS må hele tiden kigge på sine omkostninger,” sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark i går til standby.dk

Formand for Cabin Attendants Union, der organiserer hovedparten af SAS’ kabinepersonale i Danmark, Merete Scheel: ”Det er en åndssvag ændring. Vi så jo, da SAS fløj til Seattle, at der kom en meget større træthed – ”fatigue” – hos det kabinepersonale, som skulle flyve flyet hjem med kun et døgns hvile. Det undrer mig, at SAS ingen dialog har haft med os om ændringen, det er da en god skik at tale sammen.”

SAS stoppede ruten mellem København og Seattle i 2009.

Der er årligt ca. 210.000 skandinaviske besøgende i Californien, hvoraf de 90.000 lander i San Francisco. Beregninger fra Københavns Lufthavn siger, at SAS’ rute til San Francisco vil have ca. 125.000 årlige passagerer. Heraf vil hele 80 pct. være ”nye” passagerer, der ellers ikke ville være fløjet til San Francisco – mens de resterende 20 pct. vil flyve med SAS frem for andre flyselskaber.