SAS rykker rundt på kabinepersonale

14
SAS hvilekabine.
SAS hvilekabine.

LUFTFART: Fra årsskiftet flyver bl.a. norsk kabinepersonale visse langruter fra København. Der er ingen fornyelse af aftale mellem SAS og fagforening for kabineansatte i Danmark om hvileområde på langrutefly.

Parterne – SAS og fagforeningen CAU – vil ikke give sig. Det betyder formentlig fra årsskiftet, at der kommer svensk og norsk baseret kabinepersonale på SAS ”korte” langruter fra København til f.eks. Chicago, New York og Washington D.C.

Ud af København skal kabineansatte fra SAS-baserne i f.eks. Stockholm og Oslo flyve langruter, der betjenes af SAS fire ældre Airbus A330 og én Airbus A340. Omvendt bliver kabineansatte på basen i København sendt til f.eks. Stockholm for herfra at flyve eksempelvis SAS nye langrute til Hong Kong, da den betjenes med Airbus A340.

På papiret handler striden mellem CAU og SAS om hvileområdet på langruteflyene. På SAS’ fire gamle A330 – selskabet er i denne tid ved at få fire nye A330 Enhanced – samt én A340 har SAS ikke hvilemoduler til kabinepersonalet. De kabineansatte kan kun få deres hvil i en økonomiklasse-stol med blot et gardin mellem dem og passagererne. Alle SAS A340 – undtagen én – har hvilemoduler, hvor døren kan lukkes til passagererne.

Fagforeningen Cabin Attendants Union, der repræsenterer over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark, kan ikke blive enig med SAS om forlængelse af CAUs dispensation for manglende hvilemoduler på de fire A330 og én A340.

I går sagde CAU’s formand, Christa Ceré, til standby.dk: ”Der har ikke været kontakt mellem os og SAS i sagen i denne måned. Jeg vil ikke sige, at forhandlingerne er brudt sammen, men at der er en lang pause.”

Det var ikke i går muligt at få kommentar fra SAS til gardin-striden, men tidligere på måneden sagde pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk: ”Vi afventer svar på vores henvendelse til CAU. Men ja, det kan ende med, at vi må hente kabineansatte fra baserne i Stockholm og Oslo til at flyve noget langruteproduktion ud af København. Det scenarie har vi planlagt efter i nogen tid. SAS vil meget gerne have løst problemet med CAU så hurtigt som muligt, men CAU synes ikke at have travlt.”

SAS opfylder myndighedernes krav til hvileområder – det er OK på korte langruter med hvileområde til de kabineansatte kun afskærmet med et gardin. På de lange ruter, til f.eks. Tokyo og San Francisco, er der egentlige hvilemoduler.

Men løsningen med at flyve kabinepersonale mellem de tre skandinaviske baser bliver bekostelig for SAS. For dermed skal SAS bruge flysæder, der kunne være solgt til betalende passagerer, på at fragte svensk og norsk kabinepersonale til København – og dansk-baseret personale til Oslo og Stockholm. Hertil kommer udgifter til f.eks. hotelophold.

CAU-medlemmerne skal f.eks. flyve svensk og norsk indenrigs, europæiske ruter ud af Stockholm og Oslo samt SAS-langruter på de resterende A340 og de nye A330-300 Enhanced, der alle har hvilemoduler.

14 KOMMENTARER

  1. Ja SAS har jo et stort overskud set med SAS øjne, så hvorfor ikke spilde resourcerne på at transportere personale frem og tilbage mellem baserne.

    • Måske alligevel billigere end at bygge sovemodule for et rigtigt mange penge (5-6 cifre og USD). For at siden tilbagemodificere for minimum det samme, når flyet skal leveres tilbage efter ifm afslutning af lease.

    • Det vil de åbenbart hellere end at overholde den aftale på hvile-moduler som de selv har underskrevet. Ja, det er uforståeligt.

  2. Måske hr. Baumgarten skulle følges med hr. Olesen over og hilse på CAU for at få en uddybende forklaring. Dette her handler jo ikke kun om gardiner.

  3. Jeg har ladet mig fortælle at der i januar er en enkel (hvem ved, måske flere) cabin crew der har 14 passive overførsler.. 14! Det er en passiv flyvning ca. hver anden dag..
    Man må håbe det en gang så hæderkronede, idag måske nærmere hedengangne, selskab ved hvad de laver..

  4. Måske skulle Outsider, som tydeligvis er ansat i et eller andet “Norwegian” datterselskab eller vikarbureau holde sig til at udtale sig om noget som han/hun ved noget om istedet for at komme med alle mulige mærkelige fantasier..

  5. Enig Ban,
    De danske stewardesser har altid været super forkælede og forstår stadig ikke hvad et arbejde går ud på! Hvile?? midt i arbejdstiden, come on … hvile er noget du gør i fritiden!
    Det har altid været sådan at når man flyver hjem fra NYC/CHI, så ser man dem ikke i 5 timer, for de sover! De er ikke til at råbe op …
    (en tidligere SAS ansat)

    • @flemming og andre der er tidligere eller nuværende ansatte i SAS og som har et forvrænget billede af deres kolleger i luften…

      Denne historie handler om en aftale som SAS indgik for en del år siden, det er en aftale som dengang gav SAS en kæmpe besparelse fordi deres ansatte ville nøjes med hvilestole på deres fly istedet for som i stort set alle andre selskaber senge til at hvile ned i på de ture der af myndighederne kræver hvile.

      Nu ønsker SAS så at komme ud af denne aftale, en mulighed de havde i overenskomst forhandlingerne i 2014, dette ville SAS dog bare ikke fordi i overenskomst forhandlinger skal der forhandles altså give and take også for SAS og de ønskede at komme ud af aftalen uden at betale en eneste krone for det.

      De havde en plan og gik hårdt på den. Deres plan var at de ville true deres ansatte med at hvis de ikke skrev under på en ny hvilemodule aftale så ville de lade svenskere og nordmænd flyve de lange ruter. Men planen holder ikke fordi i mellem tiden har SAS presset citronen så hårdt at deres ansatte er mere en villige til at slippe for at flyve de lange ruter og syntes at det er fantastiske at flyve rundt i Sverige og Norge… Så hvad der for SAS skulle have virket som det altafgørende pressionsmiddel har givet bagslag og er nu blevet en kæmpe omkostning.

      Dette viser i al sin tydelighed hvor lidt i trit SASs ledelse er med sine ansatte og derudover hvilke forhandlingsmetoder de benytter over for deres ansatte.

      Jeg kan derudover oplyse at det eneste som fagforeningen kræver for at indgå en aftale med SASs ledelse om fjernelse af moduler på de korte langruter er små justeringer på tjenestegøringsbestemmelserne. Justeringer som SAS højst sandsynligt snarligt bliver dømt til af den danske arbejdsret. Så at SASs ledelse ikke får fingeren ud og indgår en aftale er for mig direkte stupidt og enormt dårlig ledelse… Mon ikke fagforeningen finder på nye krav når de vinder retssagerne.

      Hvem ved måske de istedet kræver senge til at hvile ned i på de længste ture, på samme måde som piloterne i SAS har det på de længste flyvninger og Lufthansa og Airfrance og KLM og Stort set alle andre europæiske flyselskaber. Ja det skulle ikke undre mig om Norwegian også har senge på deres Dreamliners…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn