SAS rykker rundt på kabinepersonale

SAS hvilekabine.

SAS hvilekabine.

LUFTFART: Fra årsskiftet flyver bl.a. norsk kabinepersonale visse langruter fra København. Der er ingen fornyelse af aftale mellem SAS og fagforening for kabineansatte i Danmark om hvileområde på langrutefly.

Parterne – SAS og fagforeningen CAU – vil ikke give sig. Det betyder formentlig fra årsskiftet, at der kommer svensk og norsk baseret kabinepersonale på SAS ”korte” langruter fra København til f.eks. Chicago, New York og Washington D.C.

Ud af København skal kabineansatte fra SAS-baserne i f.eks. Stockholm og Oslo flyve langruter, der betjenes af SAS fire ældre Airbus A330 og én Airbus A340. Omvendt bliver kabineansatte på basen i København sendt til f.eks. Stockholm for herfra at flyve eksempelvis SAS nye langrute til Hong Kong, da den betjenes med Airbus A340.

På papiret handler striden mellem CAU og SAS om hvileområdet på langruteflyene. På SAS’ fire gamle A330 – selskabet er i denne tid ved at få fire nye A330 Enhanced – samt én A340 har SAS ikke hvilemoduler til kabinepersonalet. De kabineansatte kan kun få deres hvil i en økonomiklasse-stol med blot et gardin mellem dem og passagererne. Alle SAS A340 – undtagen én – har hvilemoduler, hvor døren kan lukkes til passagererne.

Fagforeningen Cabin Attendants Union, der repræsenterer over 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte hos SAS i Danmark, kan ikke blive enig med SAS om forlængelse af CAUs dispensation for manglende hvilemoduler på de fire A330 og én A340.

I går sagde CAU’s formand, Christa Ceré, til standby.dk: ”Der har ikke været kontakt mellem os og SAS i sagen i denne måned. Jeg vil ikke sige, at forhandlingerne er brudt sammen, men at der er en lang pause.”

Det var ikke i går muligt at få kommentar fra SAS til gardin-striden, men tidligere på måneden sagde pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk: ”Vi afventer svar på vores henvendelse til CAU. Men ja, det kan ende med, at vi må hente kabineansatte fra baserne i Stockholm og Oslo til at flyve noget langruteproduktion ud af København. Det scenarie har vi planlagt efter i nogen tid. SAS vil meget gerne have løst problemet med CAU så hurtigt som muligt, men CAU synes ikke at have travlt.”

SAS opfylder myndighedernes krav til hvileområder – det er OK på korte langruter med hvileområde til de kabineansatte kun afskærmet med et gardin. På de lange ruter, til f.eks. Tokyo og San Francisco, er der egentlige hvilemoduler.

Men løsningen med at flyve kabinepersonale mellem de tre skandinaviske baser bliver bekostelig for SAS. For dermed skal SAS bruge flysæder, der kunne være solgt til betalende passagerer, på at fragte svensk og norsk kabinepersonale til København – og dansk-baseret personale til Oslo og Stockholm. Hertil kommer udgifter til f.eks. hotelophold.

CAU-medlemmerne skal f.eks. flyve svensk og norsk indenrigs, europæiske ruter ud af Stockholm og Oslo samt SAS-langruter på de resterende A340 og de nye A330-300 Enhanced, der alle har hvilemoduler.