SAS-oprører til møde

3
Arkivfoto.
Arkivfoto.

LUFTFART: For at undgå yderligere splid blandt SAS ca. 1.250 kabineansatte i København, har formanden for den primære fagforening, CAU, indbudt formanden for ny Skandinavisk Kabineforening til møde.

I utilfredshed med deres fagforening, Cabin Attendants Union, dannede et ukendt, men formentlig mindre antal kabine-ansatte hos SAS i Danmark forrige uge Skandinavisk Kabineforening, SK. CAU organiserer 1.100 af de ca. 1.250 kabineansatte, der flyver for SAS i Københavns Lufthavn.

Men uden mange medlemmer får SK det svært – forhandlingsretten over for SAS har CAU for bl.a. overenskomster og CAUs overenskomst skal også følges af kabineansatte, der ikke er medlem.

For at se, om CAU og SK kan finde hinanden, oplyste CAU-formand, Christa Ceré, i sit weekendbrev i fredags til medlemmerne, at hun har indbudt formand for SK, Søren Johansen, til møde. Han var indtil for nylig 18 år i bestyrelsen for CAU.

I ”fredags-mailen” skrev CAU (forkortet af standby.dk): ”Som fagforening repræsenter vi medlemmer med mange meninger. Det er der plads til, og de mange synspunkter giver en meningsfyldt dialog.

Der kan være stor forskel og langt mellem fløjene i vores fagforening. Vores opgave i bestyrelsen er at få enderne til at mødes for at skabe de bedste betingelser.

Vi (SAS) er i et marked med store forandringer og konkurrencen er stor. Derfor må vi være fleksible. De forandringer imødekommer vi som cabin crew i høj grad, og det har vi vist de seneste år.”

Videre i CAUs fredags-mail hedder det bl.a.: ”CAUs styrke er sammenhold, hvor vi respekterer forskellighed og arbejder for et fælles mål.

Bestyrelsen er opmærksom på, at der er oprettet en ny forening (Skandinavisk Kabineforening, red). Det giver en masse støj og medierne ønsker at fremstille os som splittet. Vi er ikke splittet, men de mange følelser er udtryk for, at vi gennem årene har været presset, og meningerne er mange. Det er nu, vi skal stå skulder ved skulder og få enderne til at mødes. Det gælder internt og i forhold til vores arbejdsgiver, SAS.

Jeg vil optræde som en troværdig formand for en enig bestyrelse. Derfor vil vi ikke føre dialogen med SAS eller den nye forening i medierne.

Jeg har derfor inviteret formand (Søren Johansen, red) for den nye forening til møde. Det har han foreløbig ikke svaret på, men jeg forventer han lever op til sine egne løfter om dialog og tager imod invitationen.

Vi har i dag, fredag, været til møde med SAS, hvor vi har drøftet den nuværende situation. CAU har overenskomst med SAS, som begge parter har underskrevet. Det er en overenskomst, vi skal beskytte og arbejde videre med, men det skal ske gennem forhandlinger mellem de parter, den er indgået mellem.

Vi yder som cabin crew det optimale og er medvirkende til, at dagligdagen fungerer og at kundetilfredsheden bare stiger. Vi kan skabe rammerne om en arbejdsplads i fortsat vækst, men det kræver, at vi står sammen og I derfor viser bestyrelsen og mig den nødvendige tillid,” lød det i fredags-mailen.

For nylig sagde bestyrelsesformand for CAU, Christa Ceré, til standby.dk om Skandinavisk Kabineforening: ”Nu har de lavet sig en forening og forsøger at få medlemmer. Vi undrer os over, at hvis man er utilfreds med CAU, hvorfor man så ikke har samlet underskrifter fra de 20 pct. af CAU-medlemmerne som det kræves for at få ekstraordinær generalforsamling. Der er kun én vinder i denne situation, arbejdsgiveren, SAS.”

kandinavisk Kabineforening, SK, meddelte i en pressemeddelelse forrige torsdag, at den var etableret ”for at redde danske jobs.”  Officielt er grunden til stiftelsen af SK, at SAS og CAU ikke kan blive enig om ny ”modulaftale” i København. Den skal give mulighed for, at SAS kabineansatte kan flyve alle langrutefly – også de, som i dag ikke har et aflukkeligt hvileområde over for passagererne.

Fordi CAU-medlemmerne ikke har modulaftale, betyder det, at SAS flyver kabineansatte fra Norge og Sverige til København for at flyve langrutefly uden aflukkeligt hvileområde.

CAU har mange gange overfor standby.dk understreget, at uenigheden med SAS ikke kun skyldes den manglende modulaftale, men generel uenighed på en række områder.

3 KOMMENTARER

  1. Det er muligt, at gardin/fast væg-striden ikke var det eneste, der skilte parterne ad, men summa summarum er, at de danske arbejdspladser forsvinder og besættes af svenskere og nordmænd, der ikke er for fine til at sove bag et gardin.

    Spørgsmålet er, om Ceré ønsker at sikre arbejdspladser eller om hun i bedste Anker Jørgensen-stil vil lade CAU køre “ad helvede til, men på første klasse”. Ceré kan snake alt det, hun vil, men dette er og bliver kernen: Jobs eller ingen jobs.

  2. Et andet rejsebranchemedie kan fortælle at omkring 200 har meldt sig under de nye faner. Indtil videre. Jeg ved mange lurer stemningen og vurderer hvad de skal gøre disse dage. En del er på sin vis trætte af CAU og det som virker til at være en meget konfrontatorisk linie. Men er samtidig i tvivl om den nye forening er den rette løsning.

    SAS er uden tvivl meget interesserede i den nye forening på sigt. Jeg kender ikke reglerne for hvornår man kan få delt forhandlingsret (som de har i Norge hvor kabinepersonalet er i 2 foreninger) og den slags men det er almindeligt kendt og omtalt ovenfor at Cimber personalet har en LO overenskomst.

    På den anden side må SAS også forholde sig til at en voksende konflikt mellem uenige personalegrupper i sidste ende kan få indflydelse på servicen passagerne oplever ombord. Så det er en fin balance de gode mennesker i SAS skal finde.

    • 200 er vist et lidt vel højt tal, så vidt vides drejer det sig om 57 styk, hvoraf de fleste er ledere eller tidligere ledere i SAS, altså aldrig været medlem af CAU…
      Sk udbryderne kunne ikke skaffe de 20%af medlemmernes underskrifter for at få en ekstraordinær generalforsamling, så lavede de en ny forening. Hmm lyder ikke som om splittelsen er så stor, blot en lille gruppe der forsøger at lave støj og foregive splid. Tror nu nok at LO lugter den og vælger at forblive gode venner med FTF som de snart skal slås sammen med alligevel.
      Og SK får aldrig forhandlings retten, medmindre de opgiver alle nuværende aftaler og flytter til et andet flyselskab for at starte helt forfra… Ikke realistisk at mange vil følge denne model…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn