SAS og Norwegian i unikt samarbejde

oslo lufthavn norwegian og sasLUFTFART: Norwegians Dreamliner-langrutefly skal fremover betjene SAS langruter – mens SAS skal koncentrere sig om europæiske ruter og danske Jet Time om regionale ruter. Det bekræfter flere kilder.

SAS ser stigende pres på at udvide sine langruter. For at få det til at hænge sammen indgår SAS nu samarbejde med sin hovedkonkurrent, Norwegian.

”SAS kigger fremad, og kan godt se, at Norwegian med sine bestillinger af mange nye Boeing B787 Dreamliners klart vil overgå, hvad SAS fremover kan tilbyde af nye langruter. Derfor er det kun naturligt, at Norwegian fremover skal overtage en række SAS langruter, mens vi i SAS vil koncentrere os om at flyve stadig flere europæiske ruter – og at danske Jet Time klarer de regionale flyvninger,” siger topchef i SAS til standby.dk

SAS har bestilt en række nye langrutefly, bl.a. Airbus A330 og A350, de skal i stedet indsættes på selskabets mest passagertunge Europa-ruter.