SAS i tænkeboks om langruter

Flemming Jensen overvejer, hvor nye langruter skal gå hen.

Flemming Jensen overvejer, hvor nye langruter skal gå hen.

LUFTFART: Det er dog fortsat meningen at sætte mindst to og sandsynligvis tre flere i drift fra slutningen af næste år og på den måde komme op på 14 eller 15 A330/340, når den nye generation af typen begynder at komme.

Der var ingen konkrete oplysninger om nye indkøb eller leasing af fly, som ikke var kendte i forvejen, da SAS i går aflagde kvartalsregnskab. Tværtimod var det hele status quo, og heller ikke noget om nye langruter.

Her er der fortsat 12 fly af typen A 330/340, hvoraf de syv er leaset, og hvor perioden for leje snart udløber for enkelte samtidig med, at den nye generation af flytypen begynder at komme ind næste år.

”Vi er fortsat indstillet på at øge flyparken af langdistancefly med to til tre fly ved at beholde nogle af dem vi har leaset i øjeblikket, men der er endnu ikke taget bestemmelse om, hvor og hvordan de skal flyve. Det bliver fra september næste år,” siger koncernchef Flemming Jensen, som har hele driften i sit regi, som den eneste dansker tilbage i topledelsen i Stockholm.

”Vi regner med at kunne melde endelig ud i løbet af den resterende del af regnskabsåret. Vi skal finde de rigtige ruter, afgange og udnyttelse af flyene og personalet. Vi har ikke lagt skjul på, at behovet er størst fra Stockholm og Oslo, når vi ser på den dækning, vi allerede har fra København. Ender vi med at have tre ekstra fly, vil jeg ikke udelukke, at der også kan blive endnu en afgang fra København”, tilføjer han.

Der gættes allerede flittigt på, hvilke ruter SAS kigger på. Når det skal være fra Norge, er det oplagt at se i retning af, hvad Norwegian flyver til USA. Mens en mere markant dækning til Kina må have første prioritet fra Stockholm – og måske med endnu en afgang fra København. Businesstrafikken fra Europa til Kina boomer netop nu fra hele Skandinavien.