SAS i priskrig med Norwegian på langruter

sas airbus a340 flyLUFTFART: SAS har fjernet et sæsontillæg, hvilket giver billigere billetter på langruterne. Dermed sælger SAS til ”lavsæsonpriser” 317 dage om året og er i nogle tilfælde billigere end Norwegian til New York.

SAS har fjernet tillægget på billetpriser på ruterne til USA og Asien i såvel april-juni som i august-september. Disse to perioder har generelt højere efterspørgsel end i vinterhalvåret, hvorfor SAS har givet priserne et ekstra nyk. Men efter SAS nu har fjernet tillægget for de to perioder, har selskabet nu kun en højsæson, sommerferietiden, og en lavsæson.

Det skriver den svenske avis Dagens Industri og tilføjer, at prissænkningen er så stor, at SAS på nogle afgange nu er billigere end en af hovedkonkurrenterne, Norwegian, mellem Skandinavien og New York. Mad og et stykke indchecket bagage er med i prisen hos SAS, mens der skal betales ekstra for dette på Norwegians billigste billettyper.

SAS højsæson med højere priser pga. større efterspørgsel er nu fra ca. 25. juni til midten af august. Resten – 317 dage i året – regnes som lavsæson.

I en kommentar til kursændringen hos SAS siger Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen til den norske avis Aftenposten: ”Når selskaber som Norwegian går på et marked med priser flere har råd til, så følger de traditionelle flyselskaber efter. Det er der ikke noget nyt i.”

Pressechef hos SAS, Fredrik Henriksson, siger til avisen, at den nye prismodel på SAS langruter gælder hele det skandinaviske marked, og at ændringen også kommer pga. stadig større sædeudbud, hvilket presser billetpriserne.

”SAS ser hele tiden på sin prisstruktur, dette er en tilpasning til markedssituationen for at øge vores fleksibilitet i prissætningen,” siger han.

SAS åbner til oktober sin næste langrute – dagligt fra hhv. Oslo og København til Miami.