SAS i priskrig med Norwegian på langruter

5

sas airbus a340 flyLUFTFART: SAS har fjernet et sæsontillæg, hvilket giver billigere billetter på langruterne. Dermed sælger SAS til ”lavsæsonpriser” 317 dage om året og er i nogle tilfælde billigere end Norwegian til New York.

SAS har fjernet tillægget på billetpriser på ruterne til USA og Asien i såvel april-juni som i august-september. Disse to perioder har generelt højere efterspørgsel end i vinterhalvåret, hvorfor SAS har givet priserne et ekstra nyk. Men efter SAS nu har fjernet tillægget for de to perioder, har selskabet nu kun en højsæson, sommerferietiden, og en lavsæson.

Det skriver den svenske avis Dagens Industri og tilføjer, at prissænkningen er så stor, at SAS på nogle afgange nu er billigere end en af hovedkonkurrenterne, Norwegian, mellem Skandinavien og New York. Mad og et stykke indchecket bagage er med i prisen hos SAS, mens der skal betales ekstra for dette på Norwegians billigste billettyper.

SAS højsæson med højere priser pga. større efterspørgsel er nu fra ca. 25. juni til midten af august. Resten – 317 dage i året – regnes som lavsæson.

I en kommentar til kursændringen hos SAS siger Norwegians kommunikationschef, Lasse Sandaker-Nielsen til den norske avis Aftenposten: ”Når selskaber som Norwegian går på et marked med priser flere har råd til, så følger de traditionelle flyselskaber efter. Det er der ikke noget nyt i.”

Pressechef hos SAS, Fredrik Henriksson, siger til avisen, at den nye prismodel på SAS langruter gælder hele det skandinaviske marked, og at ændringen også kommer pga. stadig større sædeudbud, hvilket presser billetpriserne.

”SAS ser hele tiden på sin prisstruktur, dette er en tilpasning til markedssituationen for at øge vores fleksibilitet i prissætningen,” siger han.

SAS åbner til oktober sin næste langrute – dagligt fra hhv. Oslo og København til Miami.

5 KOMMENTARER

  1. Sjovt som vi forbrugere acceptere sæsonpriser og priser iht udbud/efterspørgsel indenfor visse brancher.

    Hvad hvis:

    – bybusser, taxier og S-tog tog et myldretids tillæg?

    – ismanden tager et solskinstillæg på is, når solen skinner

    – slagteren tager et grilltillæg på grillpølser om sommeren

    – supermarkederne tager et julefrokosttillæg på karry-/marinerede sild i december.

    Ville vi også blot acceptere det? Hmm, blot en tanke.

    God dag

  2. Jo dét er helt accepteret . . . . torsken er også dyrere til Nytår . . . udbud og efterspørgsel . . . man kunne kalde det Nytårstillæg . .men dét er ikke nødvendigt . . . alle ved at “sådan er det jo”
    🙂

  3. Ja og taxaerne har forskellige takster alt efter om det er dag aften eller nat og weekend. Så det er fuldt ud accepteret. Charterselskaberne og udbyderne af pakkerejser har da også differentierede priser alt efter sæson. Diverse barer/udskænkningssteder opererer også med happy hour på forskellige tidspunkter. Benzinpriserne varierer afhængig af tidspunkt på dagen. Så det er vidt accepteret….

  4. Alt sammen gode eksempler, bortset fra benzinpriserne, så er det allesammen regulerede ændringer. Forskellene eksisterer altid.

    Men en flybillet koster ikke det samme om jeg bestiller 3 måneder før eller 2 dage før.

    Last minute tilbud hos charterbureauerne ændrer time for time.

    Nu skulle man forstå ironien i min skrivelse.
    Ville da selv blive lidt chokeret, hvis taxa chaufføren stiger ud, tæller hvor mange der venter på en taxa, og sætter prisen derefter.
    Det samme hos ismanden 🙂

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn