SAS har forskellige regler for udenlandsk personale

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Ryanair-dommen viser, hvor kompliceret det kan være, når man vil operere i international luftfart. SAS må også leve med forskellige regler i Skandinavien, alt efter hvor flyet er registreret

Af Ejvind Olesen

Når SAS fra september begynder at flyve til Hong Kong fra Stockholm, kunne man teoretisk godt bemande flyet med lutter kinesiske stewardesser ansat i Hong Kong. Hvis det vel at mærke ikke er et norsk eller dansk registreret fly.

Hvis det er et dansk fly, må der maksimalt være 20 procent personale i kabinen fra lande uden for EU, hvis det er et norsk, må der overhovedet ikke være nogen.

De nævnte regler gælder for personale, som ikke er bosiddende i et af de tre lande og ikke betaler lokal skat. Altså forholdene i en tid med tale om social dumping.

Norge, der som bekendt er hjemland for Norwegian, godkender ikke udenlandske personale i kabinen på norsk registrere fly. I Sverige har man intet forbud i den anledning. I Danmark er det lovmæssigt en maksimal grænse på 20 procent. Noget som det danske kabinepersonale i SAS stod fadder til efter hårde forhandlinger.

Det har så igen betydet, at SAS er nødt til at bruge danske og svenske indregistrerede fly til alle flyvninger til Japan og Kina, hvor selskabet har japanske og kinesiske stewardesser, som har base i hjemlandet. Men der må aldrig være mere end 20 procent i tjeneste om bord.

Bliver en dansk stewardesse syg under opholdet i udlandet og ude af stand til at tage sin vagt hjem til København, skal hun erstattes af en skandinavisk kollega, som må rejse passiv hjemmefra. Selv om der går en ledig japansk kollega i Tokyo.

Molboagtigt, eller det der er værre, kommenterer nogen og henviser til de gamle SAS-overenskomster.

Den japanske aftale går langt tilbage, den kinesiske er af nyere dato, og her holdt det hårdt at få en aftale med den danske kabineforening, CAU, om, at der kun måtte være 20 procent, ligesom på Tokyo-flyet.

SAS fagforeningerne har gennem tiderne frygtet, at især jobs i kabinen skulle blive udliciteret til billigere områder som for eksempel Thailand for at hjælpe på lønningsbudgettet og styrke i konkurrencen.

En situation som meget vel kunne blive aktuel igen, hvis flyselskabet bliver tilstrækkelig trængt. Selv om SAS-ledelsen igen og igen siger, at man ikke har planer i den retning.

Men angrebet fra konkurrenterne kan jo blive endnu hårdere end i dag, hvor flyselskaberne fra Golfen hver dag kommer ind til København og flyver igen med personale til lønninger langt under de danske – og en hjemmebane helt uden skatter.

Finland er et andet eksempel. Her har kabinepersonalet accepteret, at Finnairs fly mellem Helsingfors og Singapore kun har finske piloter beskæftiget. Alle øvrige ansatte er kinesere, som bor i deres hjemland. Men altså arbejder ud fra Helsingfors.

Det kunne SAS også gøre, hvis man ville på svenske registrerede fly. Delvist på danske og aldrig på norske. Et puslespil uden lige. Og i givet fald en konflikt, som selskabet bestemt ikke er indstillet på at tage indtil videre.

Sådan kan verden også se ud på rygraden af Ryanair. Lige netop nu er SAS nok dybest set godt tilfreds med Arbejdsrettens afgørelse. Og så er der ellers dømt Majstang og sommerferie.

God Weekend