SAS har forskellige regler for udenlandsk personale

9
Ejvind Olesen
Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Ryanair-dommen viser, hvor kompliceret det kan være, når man vil operere i international luftfart. SAS må også leve med forskellige regler i Skandinavien, alt efter hvor flyet er registreret

Af Ejvind Olesen

Når SAS fra september begynder at flyve til Hong Kong fra Stockholm, kunne man teoretisk godt bemande flyet med lutter kinesiske stewardesser ansat i Hong Kong. Hvis det vel at mærke ikke er et norsk eller dansk registreret fly.

Hvis det er et dansk fly, må der maksimalt være 20 procent personale i kabinen fra lande uden for EU, hvis det er et norsk, må der overhovedet ikke være nogen.

De nævnte regler gælder for personale, som ikke er bosiddende i et af de tre lande og ikke betaler lokal skat. Altså forholdene i en tid med tale om social dumping.

Norge, der som bekendt er hjemland for Norwegian, godkender ikke udenlandske personale i kabinen på norsk registrere fly. I Sverige har man intet forbud i den anledning. I Danmark er det lovmæssigt en maksimal grænse på 20 procent. Noget som det danske kabinepersonale i SAS stod fadder til efter hårde forhandlinger.

Det har så igen betydet, at SAS er nødt til at bruge danske og svenske indregistrerede fly til alle flyvninger til Japan og Kina, hvor selskabet har japanske og kinesiske stewardesser, som har base i hjemlandet. Men der må aldrig være mere end 20 procent i tjeneste om bord.

Bliver en dansk stewardesse syg under opholdet i udlandet og ude af stand til at tage sin vagt hjem til København, skal hun erstattes af en skandinavisk kollega, som må rejse passiv hjemmefra. Selv om der går en ledig japansk kollega i Tokyo.

Molboagtigt, eller det der er værre, kommenterer nogen og henviser til de gamle SAS-overenskomster.

Den japanske aftale går langt tilbage, den kinesiske er af nyere dato, og her holdt det hårdt at få en aftale med den danske kabineforening, CAU, om, at der kun måtte være 20 procent, ligesom på Tokyo-flyet.

SAS fagforeningerne har gennem tiderne frygtet, at især jobs i kabinen skulle blive udliciteret til billigere områder som for eksempel Thailand for at hjælpe på lønningsbudgettet og styrke i konkurrencen.

En situation som meget vel kunne blive aktuel igen, hvis flyselskabet bliver tilstrækkelig trængt. Selv om SAS-ledelsen igen og igen siger, at man ikke har planer i den retning.

Men angrebet fra konkurrenterne kan jo blive endnu hårdere end i dag, hvor flyselskaberne fra Golfen hver dag kommer ind til København og flyver igen med personale til lønninger langt under de danske – og en hjemmebane helt uden skatter.

Finland er et andet eksempel. Her har kabinepersonalet accepteret, at Finnairs fly mellem Helsingfors og Singapore kun har finske piloter beskæftiget. Alle øvrige ansatte er kinesere, som bor i deres hjemland. Men altså arbejder ud fra Helsingfors.

Det kunne SAS også gøre, hvis man ville på svenske registrerede fly. Delvist på danske og aldrig på norske. Et puslespil uden lige. Og i givet fald en konflikt, som selskabet bestemt ikke er indstillet på at tage indtil videre.

Sådan kan verden også se ud på rygraden af Ryanair. Lige netop nu er SAS nok dybest set godt tilfreds med Arbejdsrettens afgørelse. Og så er der ellers dømt Majstang og sommerferie.

God Weekend

9 KOMMENTARER

  1. hvordan kan det så være at norweigan på b787 har udenlandske cabincrew fra Thailand og lign lande
    ombord, hvorfor skal der være forskel og deres fly er på norsk register.

    • Fordi disse fly er i bedste Ryanair stil, indregistret i Irland. Hele luftfarten stinker så meget efterhånden og det er på grund af den ultraliberale lovgivning indenfor dette område, eller mangel på samme. Lavtlønnet slavelignende daglejerjob, kan vel bedst beskrive fremtidens luftfart, hvis ikke der bliver reguleret på dette område, eller hvis ikke der bliver sat en stopper for det, på anden vis.

      • Der vist en middelvej fra slavelignende daglejerjobs til kabinemedlemmernes overenskomst i SAS som nok ikke har fuldt med virkelighedens verden

        • Kære ban?
          Hvorfor skal vi ikke ansætte danskere på SAS fly der flyver ud af København? Skal vi i Danmark bare acceptere at jobs i Danmark bliver udført af udlændinge fordi de er villige/tvunget til at arbejde for en ringere løn?
          Hvis svaret er at ja, lad os endeligt acceptere at udlændinge ikke kun stjæler jobs fra Danmark, men fremadrettet også kommer til landet og arbejder her, så er der snart ikke nogle jobs tilbage. Ingen har råd til at købe noget som helst, fordi alle er på overførselsindkomst… ja, jeg ønsker at stemme for at vi starter med stewardesserne i SAS, de er så overforkælde så lad endeligt kinesere overtage alle deres jobs, så kan de lære det kan de… De har det nemlig så godt… 47,5 timers arbejdsuge til 18900 om måneden ingen nat tillæg, ingen weekend tillæg ingen helligdage tillæg… Blot 12-14 timers arbejdsdage i et lille rør med dårlig luft, tryk på 2,5 km og støj samt vibrationer…
          ja de har det sgu for godt… Kære ban, jeg kan orientere dig om at de kabine ansatte har fulgt med, de har fulgt meget mere med end nogen anden branche i Danmark, de har givet og givet, halve og hele månedslønninger, blot for at konstatere at pengene er blevet brugt på chef bonusser, samt kartelssager og dårlige investeringer i andre flyselskaber. Hvis SAS var halvt så gode til at drive flyselskab som de er til at dække over egne fejl, så havde SAS været et af Europas bedste og mest lukrative flyselskaber i Europa. SAS Airline som de kabine ansatte er ansat i, har kun haft et år med underskud og det var i 2009.
          Alle andre underskud skyldes alle mulige andre fejlslagne ting. Eks så kostede cargo kartelsagen over en milliard sidste år… Men det er der ingen der graver i… Nej nej, det er en meget bedre historie at de kabine ansatte er forkælede… Det er til at brække sig over.

          • Som står i skærende kontrast til de evindelige opkast med at overenskomsterne i SAS er så forgyldte og at primært de flyvende lever i sus og dus med kaviar og champagne… Det hører en fortid til det ikke eksisterer mere… Er så træt af journalister og ansatte i andre organisationer i SAS der har behov for at råbe op om nogle forhold de ikke aner en skid om og som i øvrigt ikke er gældende mere… Når stort set alle andre i lufthavnen møder ind kl 14 søndag eftermiddag så tikker der aften og søndagstillæg ind på kontoen. Da jeg mødte ind kl 14 igår søndag så var det til normal løn. Da jeg blev forsinket og landede kl 2 søndag nat grundet vejret i København, så tikkede der ikke en eneste exra krone ind på kontoen. Heller ikke selvom at jeg var flere timer forsinket… Ingen pauser den dag, ingen mad ingen overtids betaling…Det bare ærgerligt at min familie ikke får det samme ud af mig her til formiddag inden jeg skal afsted igen… Så fri mig for jeres misundelse og udtal jer kun om det I ved noget om eller hold jeres mund…

          • Til Ole. Det var en kommentar til ban. Langsommelig opdatering af kommenatererne på standby.dk

  2. Kære Ejvin, kan du ikke lige oplyse mig om hvordan at CAU kunne diktere at der kun må være 2 kinesere på en dansk flyver? Siden hvornår har CAU stillet lovforslag i folketinget?? Jeg er forvirret, troede det var en fagforening og ikke et politisk parti, men der er måske noget jeg ikke ved??

  3. Käre Ban , Hvad taler du om ? Hvori består forkälelsen af cabincrew hos SAS i relation til denne
    artikel , pröv at ryste hovedet en gang til og se om du stadigväk er lige så uheldig når du tänker.
    Det er helt fejl (igen) hvad E.O skriver , SAS kan bruge hvilket fly de vil uanset registrering da man flyver på et fälles nordisk AOC så det spiller altså ingen rolle hvor det er registreret.
    Derimod er det rigtigt at ved sygedom er der problemer , men der er ikke noget Molbo over dette men bare hårdt arbejde for besätningen da der ikke kommer stand by hverken den ene elelr den anden vej.
    Bliver en skandinav syg i Tokyo ja så bliver en japaner taget ud og flyver med som passagerer til Köbenhavn og man arbejder 8 istedet for 10 fordi man selvfölgelig fölger regelerne med ikke at overskride de 20%.
    Norwegian “lever” på en undtagelse fra den norske udländingelov givet af Transportstyrelsen som på märkvärdig vis også gälder ud af DK , det burde stoppes og er nästen värre en Ryan Air.
    Der er kun 2 fly tilbage på Irland , en B737 og 1 B787 resten er på nork register

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn