SAS har flere udgange, hvis fremtiden skal sikres

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Om en uges tid ved vi meget mere om, hvordan SAS ser sig selv i fremtidens luftfart, når årsrapporten kommer. Efter skilsmissen fra JetTime og et eventuelt salg af Cimber samt  ikke mindst muligheden for at få baser i andre lande med mindre restriktive overenskomster.

Af Ejvind Olesen 

De store netværksselskaber i luftfartens verden presses hårdere og hårdere af lavprisselskaber og er nødt til at foretage sig noget drastisk, hvis de ikke langsomt og sikkert skal glide ud af markedet. De tjener nemlig ingen penge, eller de tjener i hvert fald ikke nok til et hæderligt resultat på årets bundlinje.

I denne uge taler man i luftfartskredse meget om, hvorfor det gode samarbejde mellem JetTime og SAS revnede. Og om hvor det ender med det førende luftfartsselskab i Europa, Lufthansa, pint og plaget af stærke fagforeninger med milliardtab på et utal af strejker. For tiden ca. 110 mio. kr. om dagen for den løbende strejke.

Hertil kommer spørgsmålet i SAS om Cimber overhovedet er til salg. Rygtet har løbet siden sommer og et frustreret personale (ca. 300) aner ikke, om de er købt eller solgt. Der er intet sket, og SAS har aldrig bekræftet rygterne. Og nu har de set, hvad der kan ske i værste fald som med JetTime.

Sidst men ikke mindst er der fra ledelsens side nævnt muligheden for, at det utænkelige skulle ske, at SAS vælger – i lighed med Norwegian, Ryanair med flere – at skabe baser i andre lande, som for eksempel Irland og Italien og ansætte lokalt personale. Det er en kontroversiel løsning, som de færreste vist havde tænkt sig, nogensinde skulle komme til debat i SAS koncernen.

Tre baser i hvert af de skandinaviske lande samt en overgang en base i Bangkok (med udstationeret dansk personale) er det nærmeste, SAS er kommet. Men derfra og til at have italienere og irere og måske på længere sigt andre nationer ansat på italienske og irske overenskomster, er der et langt spring.

Hvis det viser sig, på trods af et marginalt overskud i det år, som nu er afsluttet, at SAS ikke i konkurrencen kan klare sig med de nuværende indtægter i forhold til udgifterne. Og at der heller ikke er tilstrækkelig hjælp fra de mindre selskaber, som wetleaser fly til SAS, kan det blive nødvendigt at udflage eller sælge.

Cimber ender nok med at blive solgt og måske derefter hyret som samarbejdspartner. En anden partner er pt. CityJet, som i et nyt regnskabsår netop har haft et minus på 90 mio. kr. og selv tegner en lyserød fremtid for en udvidet kontrakt med SAS. Men måske alligevel ikke nogen driftssikker partner. Især ikke hvis arven efter Cimber og JetTime skal løftes med to års store underskud i rullekufferten. Der er plads til, at CityJet i tide kan blive klogere.

Set i det lys, kan vi vente os lidt af hvert tirsdag den 13. i denne måned. Om det bliver julegaver til de ansatte i SAS er tvivlsomt. Måske julegaven bliver, at deres arbejdsplads i det mindste bevares. Men det er langtfra sikkert.

God weekend