SAS: Alt gik galt

Gazipasa-lufthavnen i Tyrkiet, arkivfoto.

Gazipasa-lufthavnen i Tyrkiet, arkivfoto.

FLYSELSKABER: Det var ikke en af SAS’ fineste stunder, da selskabet lørdag skulle flyve 134 passagerer fra Gazipasa-lufthavnen i Tyrkiet til København. Flyet måtte lande i en anden lufthavn – og så begyndte flere dages prøvelser for de rejsende. De sidste kommer først hjem i aften.

”Der opstod lørdag en situation, hvor alt, der kunne gå galt, gik galt. Pga. kraftigt tordenvejr omkring Gazipasa-lufthavnen ved Alanya blev vores fly omdirigeret til Antalya-lufthavnen. Vi kunne ikke få en ordentlig dialog med vores handlingselskab i Gazipasa, ligesom vi havde koordineringsproblemer mellem SAS’ kontrolcentre i København og Stockholm,” siger pressechef for SAS i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk.

”Vi havde ikke et andet fly at sende af sted. Vi ombookede om natten over 100 passagerer til andre fly. Men så opstod transaktionsfejl, så de nye flybilletter ikke kunne læses af vores samarbejdspartner i Gazipasa, da passagererne næste dag, søndag, kom i lufthavnen. Så måtte vi begynde forfra. Det var en aldeles uheldig situation for vores rejsende, hvilket vi naturligvis dybt beklager. De sidste kommer hjem i dag (onsdag), den lange forsinkelse skyldes problemer med ombookinger.”

Der er ca. tre timers kørsel mellem Alanya og Antalya på Tyrkiets sydkyst. SAS-flyet fra Gazipasa skulle være afgået kl. 19.40 lørdag aften. Men fordi afgangen blev aflyst, kom passagererne i stedet på hotel.

En af de rejsende var Torben Asbjerg fra Klampenborg. Han sagde i går til standby.dk: ”Min hustru og jeg kom sammen med to andre par hjem i mandags, men kun fordi vi selv havde taget et initiativ. Alt gik i skuddermudder for SAS, der er stadig passagerer fra den aflyste flyvning i Tyrkiet – det seneste, jeg har hørt er, at de først kommer hjem onsdag (i dag, red) aften.”

”Under hele forløbet hørte vi intet fra SAS. Det var rent kaos. Det lynede og tordnede i lufthavnen lørdag aften, men vi så andre fly lande og lette,” siger Torben Asbjerg og fortsætter: ”Da vores SAS-fly var blevet aflyst blev passagererne i busser kørt til et skodhotel 10 km fra lufthavnen. Vi var mange, der prøvede at komme igennem til SAS for at få information, men SAS er åbenbart helt lukket, når det er weekend.”
”Søndag tog vi atter til lufthavnen. Rygtet sagde, at der ville være et SAS-fly. Det var der ikke. Og vi kunne ikke få billetter til andre flyselskaber. Efter vi havde ventet nogle timer i lufthavnen besluttede vi tre par, at nu gad vi ikke vente mere. Vi tog taxa til lufthavnen i Antalya, købte billetter med fly til Istanbul, og derfra kunne vi så flyve til København, hvor vi først var hjemme mandag,” fortæller Torben Asbjerg.

”Vi tre par brugte 40.000 kr. på taxa, hotel og flybilletter, men jeg tænker også på mange af de ældre passagerer, som måtte blive i Gazipasa-lufthavnen. De havde ingen mobiltelefon og fik ingen information fra SAS’ handlingselskab i lufthavnen. Og vi har efter hjemkomsten stadig ikke hørt fra SAS. SAS kan ikke være sin opførsel bekendt – vi er harme. Før fløj vi med Tyrkiet Eksperten. Det var noget rod, men vi kom da altid hjem.”