Sådan får man opmærksomhed på en rejseudstilling

Ejvind Olesen

WEEKENDKOMMENTAREN: Hvis der bare var lidt flere af hans slags, ville det være ren fryd at bruge nogle timer, uanset hvilket center man befandt sig i. – Tanker forud for dagens åbning af Ferie & Fritid i Bella Center.

Af Ejvind Olesen   

Han kan sælge sand i Sahara, men han kan også komme ud for, at der ikke er brug for mere sand. Han har det som en jagthund, der styrter af sted, når den hører skuddet. Men han løber også somme tider, inden der er skudt.

Dette og meget andet er sagt om Jesper Nygaard, turistchef i Sorø. Jeg kender ham godt, fordi vi blandt andet har været ansat i samme firma. I dag er han selvfølgelig med på feriemessen i Bella Center.

Og han har en stand i to etager, benævnt Comwell Sorø Lounge. Det samme har han senere i Herning. Efter sponsornavnet naturligvis. Og han er ikke alene. Med sig har han My Quarter feat med Tom McEwan i spidsen som en forsmag på jazzfestivalen i Sorø. Blandt udstillerne på standen er også Annelise Birkholm fra Sorø Kunstmuseum. Et nyåbnet museum i stjernedrys, hvor der sidste år kom 30.000 besøgende – i Sorø! Hvor året også bringer en udstilling ”Da Far fik bil – historier fra hovedvej 1 A fra 1953-til 1973”.  Til overflod er der en times pressemøde i eftermiddag – tilsat koldt fadøl fra Sorø Bryggeri.

Hvis alle var ligeså iderige, kunne det godt tage flere dage at komme igennem så stor en udstilling, men det er desværre langtfra tilfældet. Hvis jeg skulle tage fejl, bider jeg gerne alt i mig igen, skyllet ned med fadøl fra Sorø.

Hvorfor er det nu så bemærkelsesværdigt? Fordi Sorø jo sandheden i ære ikke er verdens navle, eller Danmarks hotteste turistmål. Den tid er jo forbi, da vi kørte ad hoved A 1 og så, hvor idyllisk der er. Eller drog til de danske mesterskaber i roning på Sorø Sø.

Jeg har et væddemål med Jesper. Hvis han senest i 2014 får et krydstogtselskab til at lægge udflugten omkring Sorø i stedet for til Nordsjælland, skal jeg cykle fra Hørsholm til Sorø. Jeg tror fortsat ikke, at jeg af den grund bør gå i skrap Tour de Sorø træning.

Da vi et år på Take Off havde egen stand i Bella Center, hentede Jesper en træstamme, en hammer og en pose søm ind på standen. ”Hvad i alverden har det med et rejseblad at gøre?”, spurgte jeg forsigtigt. ”Det skaber opmærksomhed. Mange besøgende er skeptiske, hvis jeg står og vifter med et blad eller en brochure. Måske tror de det koster noget. At gå hen og slå et søm i, tør de fleste, og så har du fanget dem til en snak.”

Desværre tror jeg ikke, at dansk turisme er særlig stærkt repræsenteret i Bella Center i denne weekend. Hvis jeg altså ser væk fra Sorø og Bornholm.

Sidstnævnte er med rette blevet kritiseret for den alt for korte sæson på klippeøen, men på udstillingen i Bella har øens turistfolk de senere år været imponerende aktive. Vel at mærke på en sådan måde, at de også fører bornholmske produkter som ost, kiks, øl med ind på standene. Og når vi ikke kan nyde Bornholm om vinteren. Kan vi da tage en smagsprøve på en udstilling.

Tænk, hvis bare en lille del af de utallige feriesteder, turistforeninger og hoteller og kroer fra Jylland var lige så aktive som Sorø over for københavnske besøgende i Bella. Og tænk hvis de sjællandske turistforeninger (med københavnske hoteller) var lige så aktive som lille Sorø i næste måned i Herning.

Så kunne man da tro en lille smule mere på den danske indenlands-turisme.