Sådan gik uge 31 i rejsebranchen

2

747ROS & RIS: Vi tager temperaturen med ti eksempler fra en uge i den danske sommerferie.

Største skuffelse: Det mest elegante passagerfly Verden hidtil har set, Boeing 747, skal måske ikke produceres mere. Hvordan kan man dog gøre det?

Fladeste begivenhed: Fejringen af SAS 70 års fødselsdag. End ikke en is til personalet. Nye uniformer på vej til præsentation i september. Skulle de ikke have været færdige til 1. august?

Ugens flovmand: Lufthansa med stort fald i aktiekurs efter skuffende halvårsregnskab. Frygten for terror og uro i Europa betyder, at det store tyske selskab reducerer langruter på vinterfartplan.  Nettoresultatet 55 procent ned. Eurowings bundskraber. Og hvordan med strejkerne – Og hvad med nogle af branchens højeste lønninger, Carsten Spohr?

Vrøvlevise: Det holder aldrig op. Med økonomer, der taler om turistbalance. I denne uge cheføkonom Las Olsen fra Danske Bank. Simon Spies spurgte hånligt om ikke økonomerne kunne give ham jordbærbalancen.

Topscorer: Billund Lufthavn kom for første gang over 400.000 passagerer på en måned. Bedste score indlandstrafikken, men størst glæde for 3,2 procent stigning i udenrigs med flere nye ruter. Danmarks næststørste lufthavn kan ikke leve af at sende passagerer til København og Rønne.

Sortseer: Willie Walsh, topchef i IAG moderselskab for British Airways og Iberia med flere. Siger, at eksterne faktorer påvirker os med terror, Brexit, politiske uroligheder i Spanien, faldende valuta i Sydafrika. Hertil 22 strejkedage indtil nu i år. Piv, hvor er kampånden?

Bundskraber: Air France slap gennem den omfattende kabinestrejke, men alligevel blev 200.000 passagerer berørt. Utroligt at det bare fortsætter. Partneren KLM fulgte godt efter med strejke i handlingsselskabet i Amsterdam, så mange passagerer på sommertur måtte vente i flere dage på deres bagage. Ved de strejkende mon, hvordan det kan påvirke en familieferie?

Media svipser: Om det er Ritzau eller Berlingske, som sov i timen ved vi ikke. Men at bringe en artikel om den ventende strejke i kommende uge i Air France den forkerte tirsdag er ikke smart. Dagen før strejken sluttede, skrev avisen i en Ritzau-artikel om strejken næste dag og uge.

Ugens profil: Lars Bording fik mange fans, da han i sin tid var salgs-og marketingdirektør hos SAS og senere kommerciel direktør i Cimber Sterling. Måske burde han have set, at fremtiden ikke er hos El-biler, nu eller dengang. Så hellere det nye spændende job med styring af taxfree salg i Thomas Cook. Det er en god forretning, takket være Marianne Jelved og stop for salg på landjorden i EU .

Brobisse: Hvis ikke statskassen og de siddende regeringer havde været så grådige kunne vi have betalt for Storebæltsbroen allerede om fem år. Nu kommer det nok aldrig til at ske. Den ekstra skat, der er med de nuværende takster, fylder for godt i statskassen. Mols-Linien må heller ikke blive dyrere, og det samme kommer nok til at gælde Fehmern-forbindelsen.

2 KOMMENTARER

  1. El-biler ER lige netop en del af fremtiden, hvilket de fleste efterhånden er klar over. Hvis man er i tvivl, kan man besøge hovedstaden og tælle Tesla’er. Man kan så more sig lidt over at disse “miljøvenlige” biler helt overvejende kører på strøm produceret ved kulafbrænding, men det kan vi takke vores visionsløse politikere for. Elbiler passer godt til små afstande og små lande. Der er dog mere fleksibilitet i hybridbiler som logisk set burde være og især blive en meget større success.

    Willie Walsh er ikke sortseer fordi han omtaler de konkrete udfordringer og mulige “bump” i vejen fremover. Kun tegneseriestrudse politikere stikker hovedet i jorden og forventer at problemerne forsvinder, hvis man lader som om de ikke er der. Det virker til gengæld ikke særligt begavet at selskabet bliver ved med at klynke over økonomien, når indtjeningen bare vokser og vokser.

  2. Hvad angår batteridrevne el biler er de på lidt længere sigt ikke andet end en parantes indtil brændselses celle bilerne bliver klar for alvor. Hybridbiler er et dyrt flop intet andet.
    Grunden til at fremtiden ikke tilhører batteridrevne køretøjer er netop batterierne.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn