Sådan er de nye spilleregler for SAS irske selskab

Norwegian klar i Oslo til ruter til Las Vegas, som er indstillet indtil efteråret.

WHEN IRISH EYES ARE SMILING: SAS må gerne flyve med asiatisk personale både på europæiske ruter og dansk indenrigs, men har ingen planer foreløbigt. Indtil videre i hvert fald.

Af Ejvind Olesen

Når SAS til efteråret starter med at flyve med nyt irsk selskab fra baser i London og i Malaga, bliver det efter lokale lønaftaler og arbejdsforhold. Det samme gælder skatter og afgifter. I alt ni fly A320 neo – de helt nye af typen.

Selv om det ikke i en planlægningsfase er bestemt endnu, om de under et ophold i København skal på en smuttur og vende i Stockholm eller i Amsterdam, inden de skal tilbage til København, er det helt i orden efter EU reglerne. Det bekræfter en velorienteret kilde fra Bruxelles til standby.dk.

Ud fra princippet om, at alle i EU har de samme betingelser, må flyet fra London også gerne slå et slag omkring en indenrigsrute til Aarhus eller Aalborg, inden det igen sætter kursen mod London. Udelukkende med udenlandsk personale fra baserne i Malaga og London.

Hvis SAS en dag skulle begynde at flyve oversøiske ruter fra London til New York, er det også OK med asiatisk kabinepersonale og piloter. Igen med henvisning til irsk EU licens og Open Sky aftale med amerikanerne. Samt en accept på bilateralt niveau jfr. Open Sky. Derimod ville det pt. ikke kunne lade sig gøre til Kina, som ikke er tilsluttet ordningen.

Da Norwegian havde premiere på ruten fra Oslo til Las Vegas var det udelukkende Thai-personalet om bord. Obama godkendte, men nu er der forlydender om, at præsident Trump vil følge de mange opfordringer om at inddrage tilladelsen.

SAS oplyste forleden, at der ikke er planer om at flytte langruter væk fra København, Oslo og Stockholm med skandinavisk personale.