Så gode venner var de vist

Ejvind Olesen.

Ejvind Olesen.

WEEKENDKLUMME: Pænt kvartalsregnskab fra SAS, kun isprængt endnu en pilotkonflikt, som kostede ca. 110 mio. kr. Holder konflikter i det 70-årige flyselskab mon aldrig op? At der nu kommer så mange langruter havde været utænkeligt for få år siden.

Af Ejvind Olesen

De kan ikke undvære hinanden SAS og piloterne fra de tre skandinaviske lande. De dyrker et had kærligheds forhold, som for nogle år siden var ved at tage pippet fra begge parter. Da danske Jørgen Lindegaard var chef efter årtusindskiftet, lagde han ikke skjul på, at hver gang SAS satte et langrutefly i luften, tabte man penge. På grund af høje pilotlønninger.

Der er sandelig sket noget siden. Blandt andet to alvorlige pilotkonflikter om løn- og ansættelsesforhold, og så den sidste i juni år med svenske piloter med base i København.  I det kvartalsregnskab, som kom i går, gøres tabet op (nu kan man jo ikke vide om en pæn del ikke bliver godtgjort af arbejdsgiverforeninger) til ca. 140 mio. sv. kr.

På de kortere ruter tjener SAS i dag penge på udlicitering til selskaber, som angiveligt flyver langt billigere med mindre fly, end SAS selv ville kunne gøre. Det gælder datterselskabet Cimber og det gælder strategiske partnere som JetTime, Flybe og CityJet.

På de lange ruter er der virkelig kommet nyt lønniveau, især for de yngste, og dem bliver der flere af. En erfaren pilot sagde forleden til mig, at i dag har en ung pilot ikke mere i løn end i andre business erhverv. Og han skal selv betale sin uddannelse på ca. 700.000 kr..Bankerne er ikke særligt villigere til at yde lån. Det er slet ikke så attraktivt, som det har været.

Hvorfor kan SAS så ikke holde fred med sine piloter, så vi undgår at skulle notere et tab som det fra juni?  Det har altid i de 70 år været på grund af et kompliceret ejerforhold i tre lande. Der er fortsat en dyne af gamle aftaler og overenskomster, selv om der er renset voldsomt ud.

Den konkurrence SAS har i dag fra lavprisselskaberne kræver, at personaleudgifterne ikke løber løbsk, og at strejker stort set undgås Nu er det ikke bare SAS, der har strejker. Norwegian har været igennem en hård kur, for slet ikke at tale om Lufthansa og Air France.

Trods alt er det dejligt at se den optimisme, som SAS lægger for dagen.

Hvor stammer ovennævnte citat fra? Fra Chr. Winter: ”To drosler sad på bøgekvist, så gode venner var de vist, med sorg i sind så lyst de sad, thi ak de skulle skilles ad”.

Det skal SAS og piloterne ikke, for så er der ingen kvist at sidde på.

God Weekend