Ryanairs passagerer bliver næppe berørt

Ryanair forleden i Københavns Lufthavn inden flyvning til Dublin.

TORSDAGSKLUMME: Selv om TV igen og igen viste uddrag fra Ryanairs dom og følgerne i går, er der faktisk grund til at tro, at passagererne slipper med få ændringer i ferieplanerne.

Af Ejvind Olesen

Den stod på grill, pølser og fadøl hos fagforeningerne i går efter sejren i Arbejdsretten over Ryanair. Det skal være dem vel undt.

”Vi har fået ret i, at det her ikke er en sag om et fly eller to, eller hvor det står parkeret, men om levende mennesker, som nu får ret til at blive ansat efter den danske model. Den sejr er vi glade og stolte over.”

Noget i den retning sagde LO’s næstformand Lizette Risgaard til TV2 News. Det er hun i sin gode ret til at glæde sig over.

Problemet er bare, at hun ikke har ret. Det er lige akkurat et spørgsmål om, hvor fire fly står parkeret natten over til at udføre 12 ruter ud af Københavns Lufthavn. Hvis basen i fremtiden hedder Dublin, kan de fortsat være i København natten over og flyve næste morgen med personale, som har sovet på hotel i København, men er ansat på basen i Dublin.

Helt som det sker med Lufthansa, Air France og mange flere, som har tidlig morgen afgang fra København.

Hvordan de ansætter og aflønner personale kan danske fagforeninger ikke blande sig i. Skulle Emirates fra Golfen – og de fleste husker nok, hvilke betingelser de ansatte her må underskrive – finde på at lade et fly overnatte i København på vej til New York næste morgen, kan ingen dansk model forhindre dem i det.

Og Ryanair har for længst meddelt, at de ”bare vender flyene og personalet”, og da kan fagforeningerne i København ikke gøre dem noget. Det er lidt mere bøvlet for Ryanair. Det koster nok også lidt mere end at ansætte den lille danske stab på danske overenskomster, men det rager Michael O’Leary en papand. Han finder sig ikke i nederlag.

Til gengæld var det flor tyndt at se en dansk advokat fra Ryanair på TV ikke rigtigt have nogen mening om tingene ”fordi han ikke havde haft tid til at læse lovens præmisser”. Det tog kun fagforeningernes folk få minutter.

Og hans bemærkninger om, at man vil undersøge hos EU om en bloklade vil udgøre en fare for sikkerheden og derfor være ulovlig.

Det behøver han ikke. I tilfælde af en blokade vil flyet ikke få brændstof. I så fald er faren til at overse, for flyet bevæger sig overhovedet ikke.

Forbrugerne? De kommer næppe til at mærke noget. Måske blot en lille ændring i afgangstiderne.

Senere i går kom der forskellige udmeldinger om, hvad Ryanair egentlig vil gøre, men sandsynligheden for, at basen lukker i København, og flyene fortsat flyver, blot med en anden fartplan, er fortsat den mest realistiske.