Ryanair skovler penge ind

5
Michael O'Leary.
Michael O’Leary.

LUFTFART: Ryanairs overskud i kvartalet, der sluttede med udgangen af juni, var 25% højere end for et år siden og endte på 245 millioner Euro – 1,83 milliarder kroner.

Indtægterne på gebyrer steg med 9%, hvilket ifølge CEO Michael O’Leary hænger sammen med en trafikvækst på 16%. For hele året forventer Ryanair en 30% højere vækst med baggrund i en ’aggressiv prispolitik’ til vinter, hvor billetpriserne reduceres med op til 8% i de seks måneder frem til udgangen af marts 2016.

Meldingen kommer lige efter, at Air France-KLM fremlagde nye planer om omstrukturering og Lufthansa introducerer lavpris-lignende billetpriser for at kunne konkurrere med Ryanair.

De lavere vinterpriser vil også ramme easyJet, som Ryanair konkurrerer med i sin store satsning på bedre kunderelationer og flytning til hovedlufthavne, som Ryanair hidtil har overladt til easyJet.

Ryanair forventer, at overskuddet efter skat for hele året vil ligge i den øvre ende af selskabets forventninger på mellem 940 og 970 millioner Euro – mellem 7,0 og 7,2 milliarder kroner – som man fremlagde i maj.

Lavprisselskabet regner med at grounde 40 fly den kommende vinter mod 50 den forløbne vinter og forventer en load factor på 90% mod 88% sidste vinter.

5 KOMMENTARER

  1. De skovler penge ind, men samtidigt nægter O’Leary & co. at give det flyvende personale rimelige forhold. Ryanair. et utroligt usympatisk foretagende.

    • Ole: Hvis man i et kort øjeblik ser bort fra løn / personale forhold som jo har været diskuteret så riiiigelige her på det seneste så må man erkende at Ryanair bare er hammer dygtige til at drive flyselskab og holde omkostninger i meget kort snor. Her er intet overflødigt som bonusprogram, lounge adgang, interline aftaler (ikke engang med sig selv) osv alt sammen noget som koster personale og som skal betales af billetprisen. De har en ensartet flyflåde (340 stk) så personalet kan bruges på samtlige fly, meget kort turnaround som giver en effektiv udnyttelse af flåden, stor indkøbsvolumen på både brændstof og fly hvilket giver lave indkøbspriser. Alene det at de har bestilt 135 nye Boeing fly giver en besparelse på ca 75 mio pr fly i forhold til det f.eks SAS betaler for et Airbus (Kilde: Forbes Magazine) så ja de har en betydelig laver omkostningsstruktur end mange andre… men kan godt give dig ret i at med det resultat burde det være muligt med lidt bedre personale / løn forhold.

  2. Surt siger ræven om de rønnebær den ikke kan nå.
    De mange ansatte og de mange rejsende er dybt uenige med den danske fagbevægelse.

    • Tror du tager fejl Lennart P. Der er ikke mange hverken ansatte eller rejsende der er unige i den faglige kamp der netop foregår mht. Ryanair. De fleste jeg møder synes det er en rigtig og ikke mindst vigtig kamp – til trods for at flyrejsen stiger en 100 mand.
      God Sommer.

  3. Ryanair brugte i underkanten af seks 0031c1 euro pr. passager på personaleomkostninger, hvor EasyJet ligger på 9 euro, Norwegian ligger på 15 euro og Air Berlin bruger 17 euro.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn