Ryanair-lukning koster jobs i Billund

25
billund lufthavn, kjeld zacho jørgensen
Kjeld Zacho Jørgensen.

LUFTHAVNE: Fredag midnat i denne uge lukker Ryanair sin base i Billund Lufthavn pga. striden med den danske fagbevægelse. Lufthavnen havde sidste år 700 fuldtidsansatte. Ryanairs nedskæringer i Billund, hvor det er største flyselskab med over 20 pct. af passagererne, vil koste jobs, siger lufthavnens direktør.

”Ryanairs lukning af sin base kommer til at betyde noget fra vintersæsonen. De to små sommerruter til Kreta og Korfu, der lukker med denne måneds udgang, får ingen bemandingsmæssig betydning. Men de tre ruter, som ikke genåbnes fra vinterprogrammet, Budapest, Malaga og Tenerife, vil betyde, at vi efter sommerferien må se på vores omkostninger, desværre herunder til vores fastansatte.”

Det sagde Billund Lufthavns adm. direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, i går til standby.dk og tilføjede: ”De formentlig kommende reduktioner fra efteråret vil bl.a. berøre vores ufaglærte. Lige nu har jeg ikke flere informationer, men jeg synes, at en halvering af Ryanairs passagerer i Billund Lufthavn lyder lige pessimistisk nok, når man kigger på de bebudede ruteændringer og deres passagertal.”

Men faktum er, siger Kjeld Zacho Jørgensen, at når man mister status som base-lufthavn, bliver man bare en af mange hundrede lufthavne, Ryanair flyver til. Når man er en base, er man højere oppe på lystavlen hos Ryanair, der ønsker at dets baser vokser.

Fra natten til i går lukkede Ryanair sin base i Københavns Lufthavn – fordi selskabet og den danske fagbevægelse ikke kunne blive enig om dansk overenskomst for selskabets ansatte i Danmark.

Fredag lukker Ryanair sin base i Billund – i stedet vil lufthavnen blive betjent med fly fra dets baser uden for Danmark. To af de 14 sommerruter lukkes 30. juli, mens tre af fire vinterruter ikke genåbnes.

Her om sommeren har Ryanair tre Boeing B737-800 stationeret i Billund Lufthavn og 100 piloter og kabineansatte. Men midnat fredag i denne uge flyves de to til Ryanair-basen i Londons Stansted-lufthavn, mens det tredje overflyttes til Dublin.

Ryanairs beslutning ryster ikke Henny Fiskbæk, formand i HK Privat i Sydjylland, som repræsenter op mod 70 ansatte i check-in og butikker i Billund Lufthavn. Hun sagde i går til Ritzau: ”Der er intet overraskende i det. Når Ryanair ikke vil have overenskomst, er næstbedste løsning, at de flytter basen til et andet land.”

Afviklingen af Ryanair-basen i Billund Lufthavn vil ifølge Ryanairs personaledirektør koste op mod 400 afledte job i Jylland”.

”Det tvivler jeg meget på. Passagererne kommer jo stadig til Billund, selv om basen ligger et andet sted. Jeg er overbevist om, at det mere er en iskold kalkule, hvor Ryanair tilpasser kapaciteten til behovet. Og så bliver det brugt som et mediestunt i forbindelse med deres kamp mod en overenskomst,” siger Henny Fiskbæk.

Hun mener ikke, at fagforeningerne, som påstået af Ryanair, nedlægger arbejdspladser. ”Tværtimod kæmper vi med afsæt i den meget vigtige opbakning fra Arbejdsretten for nylig for at sikre danske jobs.”

25 KOMMENTARER

  1. Fagbevægelsen beviser endnu en gang, at den er den største skaber af arbejdsløshed herhjemme.

  2. Hvor er det trist at læse alle de kloge menneskers meninger og holdninger til, hvad fagforeningerne er skyld i og hvor mange bonuskroner lufthavnsdirektøren mister (det er vel hans største problem i hans udtalelser) og kloge Åge (Jakob) fra Sydbank der taler om Europas største brand inden for billigrejser.

    Når Bjarne Rasmussen kommer med en kommentar som den ovenfor, så glemmer han samtidig, at det er tidligere generationer der har kæmpet for, at han har sit fede velbjerget liv. Havde vi forhold som dem Ryanair tilbyder, ville vi leve som i 1800 tallet.
    Jeg har svært ved at forstå, at mennesker synes at det er ok at 75-100 personer har elendige forhold for, at vi kan komme billigt ud at rejse.
    Dansk Folkeparti har fornyligt fået indsigt i de ansattes forhold som flyvende i Billund. De har perioder, hvor de må samle flasker for at overleve. Nå ja, jeg glemte at det jo er ok, for de kommer jo fra Østeuropa. De skal jo bare være glade for et arbejde.
    Jeg synes Ryanair er selvmodsigende, når de siger at det vil betyde en halvering af passagerer i Billund, når de samtidig siger, at de bare vil flyve ind fra andre byer. De skal vel stadig serviceres? At lufthavnen skal spare og fyre folk er måske en lille nødvendighed, men de sparer jo allerede de procenter de skal betale Ryanair for p-afgift, omsætning i cafeteriaer, toldfrit osv. for det er jo en del af Ryanairs forretningsmodel, for at sælge billige billetter.
    Hvis vækst er på bekostning af andres elendighed, så er den danske moral godt dårligere en jeg troede.

    • Det kommer til at koste arbejdspladser i BLL og omegn hvis hullerne ikke bliver lukket hurtigt efter Ryanair.. hvor stort deres sommerprogram for 2016 bliver kan man jo ikke vide, bliver det alle ruter som fortsætter eller bliver der kun 4 tilbage !!
      LO mener de huller hurtigt bliver lukket, men husk lige på at da Cimber gik konkurs gik der 8 mdr bare at få lukket indenrigsruten til CPH. Jeg mener ikke at det er så enkelt bare at Ryanair forlader BLL da det også kan koste på længere sigt.
      Fra halvdelen af Jylland er der også muligheden for at benytte HAM hvis man ønsker at flyve lavpris og det gør flere og flere danskere.
      http://idag.dk/transport/rekord-250-000-danskere-rejste-ud-via-hamborg-lufthavnsidste-aar-17557

      Ja den ligger længere væk og der skal bruges ca kr 500,- i ekstra benzin, men vi rejste 3 voksne + 1 barn fra HAM og fik en besparelse på kr 7800,- jeg tjener ikke min penge så let at det er uden betydning og derfor blev BLL fravalgt.
      HAM har også en hjemmeside på danske så svært er det ikke hvis man ikke er helt stiv i sprog. Personligt er jeg glad for at ruten til London består da det er den jeg oftest benytter… og jeg har ikke noget at klage over når jeg benytter Ryanair og husk nu lige på at det er lang fra alle billetter der bliver solgt til kr 169,- som der altid bliver fremført at de gør. Der bliver ikke solgt flere end når f.eks SAS reklamere med billetter til kr 199,- (10 stk pr afgang).

      • Torben det er ikke din mulighed for at finde gode priser på flyrejser jeg anfægter. Det er din moralske holdning til at nogle mennesker skal arbejde under urimelige forhold for at du og din familie kan komme billigt på ferie

        • Jørn: Hej, jeg mener ikke min moral fejler noget ved at benytte Ryanair !! problemet ligger mere i at der er alt for stor forskel på landene som er med i EU.
          En ung mand / kvinde fra østeuropa har ofte et bedre job ved Ryanair end ved at tage et job i hjemlandet som ufaglært eller skolelære… så det job som vi opfatter som dårligt kan faktisk være nogenlunde / ok set fra den anden side, så det har jeg altså ingen moralske skrupler med !! Ryanair overholder de regler der er i EU for ellers eksisterede de ikke og vil man have ændret hele strukturen for luftfart må det ske på EU niveau ellers hjælper det ikke pind.
          Nu har fagbevægelsen smidt Ryanair på porten, ændre det de ansattes vilkår.. næppe men deres fly vil stadig ankomme og afgå fra DK og hvad endte så hele balladen med !!
          At din moral siger dig at du ikke vil støtte sådan et selskab har jeg det helt fint med… det står jo enhver frit for hvad man synes er ret og rimeligt.
          S toppen og fagbevægelsen benyttede et flyselskab til Bornholm i 2014 uden overenskomst (det har de nu), ups det var en fejl ! S toppen spiste middag på restaurant i Kbh uden overenskomst, ups det var en fejl ! Kbh kommune har aktier i Ryanair, ups det var en fejl ! Hr. Villy Søvndal (top SF’er) benytter Ryanair fra Malaga, ups det var en fejl ! er det vi andre så er vi asociale, så du har ret Jørn, moral er godt… dobbelt moral er åbenbart dobbelt så godt, god sommer 🙂

          • Torben.
            Det har intet at gøre med, om en østeuropæer ansat i Ryanair, får en bedre løn end hvad personen kunne få derhjemme. At have base virksomhed her i Danmark er det samme som, at have sit virke her og dermed er man så også en del af det danske arbejdsmarked.
            Det er fair nok, at du vælger at gå efter det billigste. Det er et valg vi alle tager til dagligt, med en masse ting og sager. Men når man nu bliver bevidstgjort om et misforhold, er det noget egoistisk og snæversynet, at insistere på sin egen vedholdenhed. Så vær dog ærlig og sig lige ud, at du faktisk er ligeglad med andres situationer.
            Hvis Ryanair fik held med at indføre sine forretningsmodeller her i Danmark, så får det selvfølgelig en afsmittende effekt, først på luftfartsindustrien, senere på alt andet. Det kræver ikke en akademisk uddannelse for at kunne gennemskue dette. Det et logik. -Og når det sker, så er vi tilbage til hvordan samfundet og arbejdsvilkårene var for hundrede år siden.
            Så hvis det er konsekvensen af, at du mener du skal have en billet til 300 kr. til England, så kan jeg ikke tage din holdninger alvorlige og dine behov, i dette sammenhæng, er faktisk irrelevante.

  3. Uden en fagbevægelse havde mange danskere ikke haft råd til at rejse, og levestandarden for almindelige lønmodtagere havde været markant lavere. Intet er så enkelt.

    • Det er rigtigt, at fagbevægelsen historisk set har spillet en ekstremt vigtig rolle i forhold til vores velfærdsstat og naturligvis arbejdsmarkedet.

      I modsætning til lande som Tyskland, Frankrig og Italien har forhandlinger mellem arbejdsgivere og fagbevægelse endda resulteret i en fleksibilitet, der sætter firmaer i stand til at fyre folk, hvis det bliver nødvendigt. Dette var en strategisk beslutning (at acceptere) hos fagbevægelsen, der kunne have stået stejl på deres ligesom i de nævnte lande – men det gjorde de ikke og grunden var naturligvis et hæderligt og fornuftigt ønske om at fastholde arbejdspladser.

      Siden da er det strategiske udsyn visnet. Fagbevægelsen følger ikke mere med tiden og vil hellere se brancher forsvinde, end at finde holdbare løsninger. Det synes jeg er et utilgiveligt svigt overfor deres medlemmer.

      Jeg bryder mig ikke om Ryanair og endnu mindre om deres besynderlige chef, men det undrer mig meget, at firmaet pludselig efter tre års uproblematisk tilstedeværelse i Billund skal gøres til genstand for denne straffeekspedition. Man kunne få den tanke, at en fagforeningschef har haft en dårlig oplevelse på en privat rejse og derfor har sat alt dette igang. Jeg har i hvert fald svært ved at se andre anledninger.

  4. Hvis Ryanair får lov til at køre sit løb, vil det på længere sigt medføre flere arbejdsløse. Fordi de selskaber, der rent faktisk betaler for Ryanairs ansatte må lukke. Så må skatteyderne træde til, og det har intet med fri konkurrence at gøre.

    • Skatteyderne kommer under alle omstændigheder til at betale, efterhånden som fagbevægelsen får jaget industrier ud af Danmark. Jeg har fuld forståelse for ønsket om en løn, man kan leve af – hvem har ikke det – men dels vælger ingen vel en løn, de ikke kan leve af, og dels har vi set, hvordan fagbevægelsens manglende tilpasning til tiderne lukker hele brancher: Skibsværterne og sømændene.

      Man minds de udødelige ord “Operationen var en success, men patienten døde”.

      • Hvilke industrier bliver jaget ud?

        Danmark fungerer fint, uden selskaber som disse. Det man skal spørge sig selv om, er hvilket samfund man vil have. Et samfund skabt af selskaber som Ryanair, som ikke har eller føler noget socialt ansvar, eller et samfund hvor firmaer ikke kan udnytte mennesker.

  5. Fagbevægelsen arbejder naturligvis for, at det skal være muligt, at leve for den løn man får for at arbejde i Danmark.

    • Enig, men den bør også arbejde for at HOLDE arbejdspladser i Danmark. Hvad hjælper verdens bedste overenskomst, hvis arbejdspladserne forsvinder.

      • Mikael jeg synes at du har en meget negativ holdning til fagbevægelsen. De har trods alt kæmpet for de goder vi har i dag. Jeg vil gerne se danskerne aflevere en uges ferie for at blive konkurrencedygtige eller halvere barselsordningen med 6 måneder. Det handler ikke kun om billige flyvebilletter. Det handler om hele dit moralske ansvar i din hverdag. Når du går i supermarkedet, ser du så på om tingene kommer fra DK eller andre lande der er billigere i omkostninger. Om legetøjet er produceret under ordnede forhold eller om det kommer fra Kina. Vi sætter strenge miljøkrav til virksomheder så de flytter til andre lande uden strenge krav. Er det løsningen? For mig lyder det som om at du går efter den laveste fællesnævner i konkurrencens hellige navn. Hvad med at løfte de andre op på et bedre niveau?

        • Prøv at læse mit svar ovenfor til Ulla. Jeg er ikke negativ overfor fagbevægelsens funktion og historie, men deres mangel på strategisk udsyn og interesse i medlemmernes fremtid. Det er mig en kilde til stadig undren, at flere – og især medlemmerne – ikke er bekymrede og/eller utilfredse.

  6. Husk at en hel del personale i andre luftfartsselskaber mistede sine jobs i BLL da Ryanair begyndte flyve der.

  7. Da konkurrencen indenfor luftfart var på sit højeste kunne man flyve fra Bll/Cph/Aal for ca. 100 kr, en fuldstændig uholdbar situation, det var tilbage i 2008, alle lufthavne blev advaret mod dette, men man var bare i ekstase over de fine trafiktal.
    Sterling/Maersk kunne ikke konkurrerer mod den sociale dumping som Ryan og Norwegian bibragte markedet, derfor mistede over 1100 sit job da firmaet gik konkurs, en af Danmarks største konkurser, hvad tror i den har kostet skatteyderne, men pyt bare man kan få billetter til 100 kr. Endvidere hvor var hvor opbakningen fra Bll Lufthavn og Jyderne dengang? Nej der var nemlig ingen.

    Utrolig mange af de ansatte er i dag flyttet til udlandet så alle skattekronerne bliver ikke længere betalt til Danmark, det gør de for øvrigt heller ikke fra Ryan for de ansatte betaler ikke skat til Danmark. Ryan og Bll lufthavns ledelse er notoriske løgnere, ingen af de tal eller fakta de præsenterer er korrekte. Ydermere er det jo grotesk at Dir Zacho JØrgensen i Bll lufthavn offentligt bifalder social dumping, når netop hele EU kæmper for at begrænse det nu, og i fremtiden. Manden burde være fyret på stedet og erstattet af Direktøren fra Aalborg lufthavn. Siden han bifalder social dumping må det jo betyde at han selv er klar til at arbejde under samme vilkår?

    Hvis der er et passager grundlag vil andre overtage ruterne, hvis ikke må i cykle!

  8. Ingen grund til panik folks. Ryanair vender deres ruter om, således at de flyver ind og ud af CPH/BLL i stedet for at flyve ud og ind. Ryanair skal nok tilbyde billetter til rimelige priser fremover til danskere der ønsker en bred palette af valgmuligheder. Hvad har fagbevægelsen så fået ud af deres anstrengelser? INTET!
    Ryanair er her stadig, Ryanairs medarbejdere har stadig de samme kontrakter, og de rejsende har stadig de samme rejsemuligheder. Mon ikke det snart er på tide at fagbevægelsen og dens medløbere moderniserer sig lidt, og begynder at nytænke. International luftfart rækker LANGT ud over LO’s lille bastion i DK.
    I stedet bør der lægges pres på EU for at harmonisere og regulere kontraktforholdene fra centralt hold. Forlang at flybesætninger skal ansættes direkte i AOC-holder selskabet. Det var jo det NAS core crew med god grund kæmpede for fornylig, og i princippet en enkel måde at regulere den del af konkurrenceparametrene på.

    • Der tager du fuldstændig fejl, hvorfor tror du Ryan har så mange baser. Ved at undvære baserne taber de på stordriftfordele, pris-forhandlinger med lufthavnene, gratis reklame ved garanti af gæste antal, længere til deres primære og sekundære destinationer, med andre ord man skal flyve længere for at komme ind på det Skandinaviske marked. Ingen mulighed for at flyve Skandinavien eller indenrigs, da første ben vil være f.eks fra Kaunas og det udfordrer ikke bare økonomien men også udnyttelse af crew og deres set-up, det er simpelthen ikke muligt at beflyve de samme ruter indenfor gældende hviletidsbestemmelser.

      Billund-Oslo 4 gange om dagen bliver nu, Kaunas-Billund-Oslo-Billund-Kaunas. Det betyder utrolig dårligere schedule og nemmere konkurence for alle andre. Dette er en KÆMPE gevinst for fagforeningerne, og det stopper ikke her, fagforeningerne skaber præcedens for resten af Europa, indtil EU (ultimo 2015) kommer med et regelsæt som gerne skulle harmonisere lovgivningen i EU.

      Godt arbejdet af fagforeningerne, så kan det være vi kan få nogle af de 1100 rigtige jobs tilbage som forsvant med Sterling/Maersk, hvor medarbejderen endda også betaler skat.

      • Jens Jensen. Nonsens. Du bør forholde dig til fakta. Ligesom fagbevægelsen benægter du fakta, og du har ikke sat dig grundigt nok ind i Ryanairs koncept, og den måde Ryanair tjener deres penge på. Ifølge FR’s egne medarbejdere, har FR aldrig taget særlig hensyn til passagerers ”normale” rejsemønstre. Til gengæld går de højt op i at udnytte deres fly og medarbejderes tjenestetid i løbet af et døgn maksimalt. Ryanair ved godt de ikke er ”The Business Mans Airline”. Det betyder, at hvis priserne og produktet ellers giver value for money, så skal passagererne nok tilpasse sig Ryanairs schedule, og ikke omvendt.

        Fakta er fortsat, på trods af baselukninger i CPH og BLL, at Ryanair stadig er på det danske marked, og betjener danske lufthavne og udøver konkurrence i forhold til danske flyselskaber. Fakta er, at Ryanair stadig tilbyder billetter til overkommelige priser til danske kunder. Fakta er at Ryanairansatte ikke har fået ændret et komma i deres kontrakter, med undtagelse af overflytning til ny base. Med andre ord er der INTET ændret i forhold den kamp som LO, 3F, FPU m.fl. tror de kæmper på familien Danmarks vegne – nemlig at forhindre social dumping fra Ryanair eller lignende operatører.

        Dit eksempel med Billund – Oslo understreger dit snæversyn Jens. Du glemmer den base FR har i OSLO – frem og tilbage er vel de fleste steder lige langt, og det vil ikke være noget problem for FR at betjene en OSLO-Billund rute med alle de rotationer du overhovedet kan forestille dig i løbet af en dag, fra basen i Torp. FR har volumen med fly, og baser udenfor Danmark til at oversvømme det danske marked, hvis de ellers skulle have lyst. Skulle den situation opstå, kan fagbevægelsen bare stå og se på fra sidelinien uden lovlig mulighed for at intervenere.

        Jeg fastholder, at de danske fagforeninger blæser varm luft op i r…. på den danske befolkning, når de hævder de har vundet et stort slag i kampen mod social dumping. Den eneste måde dette slag kan vindes på, i forhold til FR eller andre operatører, der anvender kreative ansættelsesforhold eller ACMI operatører (Ex. SAS), er ved opstramning af lovgivningen fra centralt hold i EU. Som nævnt kunne bl.a. et krav om ansættelse af crew i AOC holders selskab være en god start.

        PS. De fleste af de 1100 tidligere medarbejdere fra NB/MA er heldigvis for længst videre i deres liv i dag, og har betalt skat i mange år, med undtagelse af et par håndfulde, der lever deres liv i skattefrie emirater.

        PPS. Hvis FPU og DFF havde undladt at blande sig i kuratorernes redningsforsøg af Sterling i november 2008, så var knap 4-500 medarbejdere allerede dengang startet igen i et nyt rekonstrueret Sterling. Det fik fagbevægelsen dog godt og grundigt forpurret ved deres indblanden – men det har du vel lykkeligt glemt Jens!

  9. EKCH.

    Du blander æbler og pærer sammen, men dig om det.

    Fakta er at Ryan-Air kan tilbyde billige billetter fordi deres business model bygger på social dumping, noget ingen kan konkurrere mod, hvis du bifalder dette produkt må jo betyde at du selv er klar til at arbejde under samme vilkår.

    Korrekt, Ryan-air udnytter deres flåde på bedste vis, derfor er netop mange baser rygraden i deres model. Når man begrænser Ryan-Airs adgang til baser betyder det at de ikke kan opretholde deres trafikmønster. Deres erklærede mål med baser i Skandinavien var netop at konkurrerer direkte mod Sas og Norwegian. Nu har de ikke base i Cph og Billund mere og det betyder meget for deres ekspansionsplaner for hvis de vil sætte sig tungt på markedet betyder det at de ikke længere kan returflyve til lufthavnene men skal til at have et tredje ben ind i planlægningen fra eksempelvis et 3 land.
    Her møder de endnu større udfordringer for de har ingen maintainess kontrakt på lufthavne hvor de ikke har baser, det er endnu en udgift osv osv, at stoppe Ryan-Airs base udvidelser er en effektiv bremse.

    Som det efterhånden er klart for enhver gennem dagspressen så har den danske model sejret og det har givet bølger gennem hele Europa, ydermere vil Eu ultimo 2015 komme med et forslag som skal sikre en konkurrence for b.la luftfarten i Europa, alle disse synergier er fremkommet fordi fagforeningerne har taget kampen for dig og mig.

    Angående Sterling/Maersk, så er din viden begrænset kan jeg se. Axcel trak sig fordi man ikke ville ansætte folk efter listen det betød at nogle af de ældre piloter i især Stockholm valgte at starte en sag mod firmaet skulle man vælge at genåbne. Så allerede før man havde fløjet en nautisk mil var der 5 sager mod fonden, så den kan du takke piloterne for, det havde intet med fagforeningen at gøre, ud over at Verner Lundtoft fra Sas gennem Berlinske kaldte kabinens lønvilkår for social dumping, de startede forøvrigt senere hos Cimber/Sterling til en 30% lavere løn.

    Kollegaerne som blev arbejdsløse da Sterling/Maersk lukkede er for det meste ansat i Norwegian hvor de har en kontrakt som ligner dem fra Ryan under tvivlsomme skatteforhold, over 150 andre piloter arbejder i dag udenfor Danmarks grænser med ingen skatteindbetaling til følge.

    Jeg kan godt se at Ryan-Air er vejen frem..:)

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn