Ryanair klar til større vækst i København

Michael O’Leary ved pressemødet i København i går. Slyngen på hans venstre arm støtter efter en operation.

LUFTFART: ”Jeg kan godt i fremtiden se Ryanair have 10 mio. årlige passagerer i Københavns Lufthavn,” sagde selskabets koncernchef, da han i går præsenterede to nye ruter – og kom med udfald mod SAS og Norwegian.

Ryanair forventer i år 2,5 mio. rejsende på sine snart 19 ruter til Københavns Lufthavn – det er 600.000 flere end sidste år.

De to næste ruter kommer fra årets vinterprogram. Her får Europas største flyselskab fire flyvninger om ugen til Liverpool og to til spanske Sevilla ligesom selskabet vokser til fem fly om ugen fra Edinburgh til København.

Michael O’Leary sagde på pressemødet i København til standby.dk, at han ikke havde nogen anelse om, hvorfor Ryanair havde valgt netop Liverpool og Sevilla som nye ruter til København.

Ryanair har foreløbig 85 baser i europæiske lufthavne med stationerede fly og besætningsmedlemmer. Det betjener næsten 200 lufthavne med sine indtil videre 370 Boeing B737-800. Mens selskabet i år forventer 119 mio. passagerer, forudser Ryanair at tallet passerer de 200 mio. i år 2024.

Op til 30 ruter til Aalborg

Samlet kommer Ryanair i år op på 26 ruter til Danmark og tre mio. passagerer. Foruden København flyver Ryanair til Billund og Aarhus – og åbner fra vinterprogrammet sin første rute til Aalborg Lufthavn fra sin største lufthavn, Stansted nord for London.

Ryanairs koncernchef sagde under pressemødet til standby.dk, at han godt kunne forestille sig 10 ruter til Aalborg – måske op til 30.

Han sagde, at Ryanair sidste år stod for 88 pct. af passagervæksten i Københavns Lufthavn, men også, at lufthavnen er den klart dyreste i Norden.

’Overborgmester bør boykotte SAS’

Han kommenterede også SAS planer om at oprette et irsk flyselskab og med flyene i dette betjene SAS ruter fra London og Malaga til Skandinavien.

”Når SAS gør dette, går jeg ud fra, at Københavns overborgmester også vil boykotte disse ruter,” sagde Michael O’Leary med henvisning til, at overborgmester Frank Jensen ikke vil bruge Ryanair som borgmesteren bl.a. anklager for social dumping.

Michael O’Leary mener, at SAS skal gennem en endnu større omstrukturering, hvis selskabet skal overleve. ”Både SAS og Norwegian har meget små overskud,” lød det.

Ryanair arbejder videre med forhandlingerne med Norwegian om at føde passagerer til Norwegians langruter til USA ud af bl.a. London Gatwick og Barcelona.

Han fik dog også sendt lille hilsen til Norwegian som han mener, er meget dyrere end Ryanair. Tal, som Michael O’Leary, fremlagde på pressemødet viser ifølge det irske flyselskab, at en gennemsnitlig billet med Ryanair koster 46 euro, mens prisen hos Norwegian er 80 euro.

’Idiotisk dansk vækstplan’

Michael O’Leary kritiserede også den danske regerings nye vækstplan for dansk turisme: ”Det er en idiotisk plan uden henvisninger til, hvordan dansk turisme skal kunne vokse de bebudede 35 pct. de kommende år,” sagde han.

Han kunne godt se, at Ryanair vil vokse til de nævnte ti mio. passagerer i Københavns Lufthavn. ”Men så kræver det bl.a., at lufthavnen nedsætter sine alt for høje afgifter og får en rigtig lavprisfacilitet. Den nuværende, CPH Go, er ikke billig nok. Københavns Lufthavn investerer ikke i vækst,” sagde han.

Michael O’Leary havde også tid til en ”sviner” mod de norske politikere, der har stemt for den norske flypassagerskat. De blev betegnet som ”idioter og galninge.”

Med 1.486 ruter mellem 192 europæiske lufthavne er Ryanair den kommende sommersæson det flyselskab i verden med flest ruter, viste opgørelse for nylig fra hjemmesiden anna.aero