Ryanair klar til nyt forretningsområde

Michael O'Leary.

Michael O’Leary.

LUFTFART: Indenfor blot 10 år kan halvdelen af f.eks. Ryanairs passagerer måske være rejsende, der fortsætter med andre flyselskaber. Selskabet er i gang med samtaler om dette med bl.a. British Airways, Norwegian og TAP Air Portugal.

Måske begynder Ryanair allerede inden årets udgang at føde passagerer ind til irske Aer Lingus’ langruter.

Det kan blive en markant ændring i luftfart, hvor flyselskaber med langruter kan reducere flyvninger f.eks. indenfor Europa og i stedet få ”madet” langrutepassagerer ind til sin hovedlufthavn, hvorfra langruterne afgår.

Ryanairs koncernchef, Michael O’Leary, siger til nyhedsbureauet Reuters, at selskabet har drøftelser om dette med Aer Lingus, British Airways, Norwegian, Virgin Atlantic og TAP Air Portugal. Mens Ryanair indtil nu kun tilbyder punkt-til-punkt flyvninger, kan fremtiden åbne for, at Ryanair føder passagerer til flyselskabers langruter.

“Fordelen for flyselskaber ved at bruge os som feeder-selskab er, at de kan få produceret flysæder til og fra langruteflyene langt billigere end de selv kan,” siger Michael O’Leary.

Koncernchefen forudser, at rejsende hos lavpris/lavservice-selskaber som Ryanair indenfor ti år måske vil udgøre halvdelen af passagerne. Ryanair har ca. 90 mio. passagerer om året.

Konkret har Ryanair talt med TAP Air Portugal om at føde passagerer ind til det portugisiske selskabs langruter ud af Lissabon og med Norwegian og Virgin til deres langruteflyvninger fra Gatwick.

Michael O’Leary skulle i dag have haft pressemøde i København, men det blev aflyst pga. brand i en hangar i Dublin Lufthavn, så Michael O’Leary’s fly ikke kunne komme afsted.