Ryanair er også velkommen

12
Ryanair forleden i Københavns Lufthavn inden flyvning til Dublin.
Ryanair i Københavns Lufthavn inden flyvning til Dublin.

TIRSDAGSKLUMME: Der er meget postyr omkring Ryanair, men hvis man tror, at danskerne og København gerne vil være fri for den irske gæst, er det en sag med mange nuancer.

Af Ejvind Olesen

Fagforeningerne elsker ikke Ryanair. SAS og de etablerede ruteselskaber gør det ikke. De danske charterselskaber næppe heller. Men Ryanair har også sine fans. Og sådan har det været i mange andre lande.

Blandt supporterne er selv det mere officielle Danmark i form af VisitDenmark, som til avisen.dk forventer, at selskabet om året vil flyve omkring 425.000 turister til København, hvoraf langt de fleste ikke var kommet, hvis ikke Ryanair lige akkurat var kommet med det billige tilbud. Omsat i turistindtægter er det ca. 2,3 milliarder kroner til hoteller og shopping i byen.

Meget apropos vil pressechef Mikkel Thrane – selv med en fortid i SAS – ikke forholde sig til de ansattes arbejdsvilkår. Det gør han klogt i. Den varme kartoffel skal et statsselskab ikke have rørt ved.

Præcis på samme måde har den snart 90-årige Københavns Lufthavn det. Her er en stor, god kunde, som oven i købet fylder det behov ud, som den ledige kapacitet ved lavpristerminalen udgør, en god indtægt, og Ryanair får den rabat, som flyselskaber har ret til efter EU-lovgivningen. Det er SAS-ledelsen efter forlydender ikke begejstret for som lufthavnens største kunde, men det kan bare ikke være anderledes.

I et kort øjeblik kan man tænke tilbage på Esbjerg Lufthavn, hvor Ryanair i flere år holdt liv i lufthavnen ved at pumpe britiske gæster til vesterhavsbyen. De anede knapt nok, hvorfor de var taget til Danmark, og hvad de egentlig ville med opholdet. Men dels var det billigt, dels kunne man om sommeren bade i Vesterhavet.

Pludselig var rabatmulighederne udtømt, og selv om kritikken fra mange sider, også fra lufthavnskolleger, gik på, at Ryanair fik bedre betingelser end loven gav dem ret til, mistede Ryanair tålmodigheden og trak tæppet væk under Esbjerg som større provinslufthavn – og tappede Vestkysten for tusindvis af turister, også om vinteren.

Imens led DFDS ude på Nordsøen, og det blev vel på langt sigt den egentlige årsag til et farvel til Englandsbåden.

Nu er vi der så igen. Det myldrer ind med britiske turister. Uden at kende fordelingen, vil jeg tro, at der er betydeligt færre danskere som passagerer end udlændinge. Om ikke andet så fordi selv danskere kan få nok af London og omegn med en pundkurs på over 10 kr.

Skal vi så være bange for ikke at træde Ryanairs ledelse over tæerne? Næh, egentlig ikke. For vi lever i et land med fri konkurrence, og det går den danske model vel også ud på.

Hvad fagforeninger ender med at gøre, må de selv om. Det positive er indtil videre, at de afventer rettens ord for, om de har lov til at blokere.

Blot ved de nu – hvis de ikke vidste det før – at en eventuel blokade næppe er mere populær end da de valgte at stoppe Vejlegårdens stegte flæsk. Det endte som bekendt med, at restauranten gik fallit. Det sker ikke med Ryanair.

12 KOMMENTARER

  1. Det der så ikke bliver taget stilling til er om Ryanair er sikkert. Kan man få samme sikkerhed til en billet for 299 kr retur til London som en retur til 899 kr??? Hvis det var et andet erhverv, ville de fleste ikke stole på en urealistisk lav pris!!

    • Hvorfor skulle det ikke være sikkert… deres fly skal jo også have et pre-flight check, A, B, C service check osv lige som alle andre selskaber. Ligeledes må deres flightcrew jo ikke have flere timer end i andre selskaber så jeg har ingen betænkeligheder med at benytte Ryanair eller andre LCC selskaber, men hvis man selv er utryg ja så skal man da bare benytte et andet selskab der er jo nok at vælge imellem.

  2. Det er helt utroligt at læse at en organisation som får penge fra Staten dybest set bifalder Ryanairs indtræden på det danske turist markedet.

    Visitdenmark er en organisation som er tilknyttet Erhvervs- og Vækstministeriet. Statens bidrag er fortsat det primære indtægtsgrundlag til Visitdenmark. Det udgjorde i 2014 113 mio. kr.

    Skal en organisation som får penge fra Staten støtte/ bifalde et luftfartselskab, som dybest set ikke vil følge den danske model?

    Har Visitdenmark tænkt over hvad det betyder af tab for andre selskaber at Ryanair er indtrådt?Ruter der må lukkes hos andre flyselskaber, Tab af erhvervsliv ( for de fleste erhvervsfolk sidder nu engang ikke i en Ryanair maskiner).

    Jeg ser frem imod den afgørelse som vi alle venter på fra Arbejdsretten, så den danske model skal følges. Konkurrence på lige og fair vilkår ville også klæde et selskab som Ryanair – hvis de vil tjene penge her i landet.

    Mvh Jens Vornøe DF
    Folketingskandidat for Dansk Folkeparti Københavns Storkreds.
    https://www.facebook.com/Jensvornoedf

    • Jens Vornøe: VisitDenmark er ikke sat i verden for at vogte den danske model, der i mod til at sørge for at der kommer turister til DK, men de skal åbenbart kun ankomme med SAS hvor Hr. Vornøe selv er ansat (Kilde: LinkedIn) så om det er partipolitik eller personlig meninger du lufter står lidt hen i det uvisse. Erhvervsfolk sidder også i Ryanair fly og hvis du vil gøre dig den ulejlighed at benytte Ryanair fra BLL og til STN en tidlig morgen vil du opdage at også erhvervslivet benytter Ryanair… der sker faktisk noget på den anden side af Valby Bakke 🙂

      • Ja det havde været fint hvis du selv turde at stå frem med navn, hvis vi skal lytte til dit bfæfferi.

        Selskaber der modtager penge fra staten skal ikke på nogen måde bifalde et slaveri som dette, for et luftfartselskab er slet ikke tale om..
        Thomas

        • Thomas: Hvis et navn er vigtig og åbenbart dit vigtigste argument så er mit navn Torben Vinther, så er det på plads ! Visitdenmark’s formål er følgende, Citat “VisitDenmark er Danmarks nationale turismeorganisation. Vi markedsfører rejsemålet Danmark for at tiltrække flere udenlandske ferie- og mødegæster, der kan øge indtjeningen i turismeerhvervet samt skabe omsætning og beskæftigelse i det danske samfund. Markedsføringen sker i tæt samarbejde med erhvervet og andre centrale aktører” Citat slut… og IKKE om der er overenskomst med et selskab som de ingen indflydelse har på det er der andre der tager sig af.

  3. Hvis Ryanair genererer 2.3 mia i Kbh, kan man filosofere over hvor meget Kbh vil gå glip af, hvis SAS lukker. Hørte engang beløbet til at være 70 mia kr.

  4. er sikkerheden højere ved 899,-? og hvad siger statistikken på Ryanair ift. eksempelvis SAS ?
    Jeg er bestemt ikke fortaler for Rygertæppets forretningsmodel, men kan ikke se at de skulle have større sikkerhedsudfordringer end deres konkurrenter?

  5. Omkring Vejlegården var det konflikt fordi Vejlegården opstartede den. De ville konflikte sig ud af 3F overenskomsten.

    Vejlegården forringede de ansattes vilkår voldsomt…helt op til 48 timers arbejdsuge, ingen ret til weekender, kun en fridag om ugen, ca. 20 kr. mindre i timen, ingen ret til overtidsbetaling eller afspadsering. Samme kontrakter var så dårlige at de blev senere dømt ulovlige ved retten. De danskere der har forstået dette bakker næppe op om at støtte den slags arbejdsgivere på resten af arbejdsmarkedet.

    Når Ryanair nævnes i sammenhæng med så alvorlige angreb på arbejdstageres rettigheder…..så bliver det nok svært at mønstre den nødvendige sympati for dem 😉

  6. Nu kan div. fagforeninger så skamme sig over at de ved deres “happening” tidligere har forsinket en evt. afgørelse til laaaaaaaaagt ud i fremtiden, tillykke med det!

  7. Det er interessant at læse, hvor meget København kan tjene på Ryanairs ankomst. For 3-4 år siden lavede Barcelona en undersøgelse om, hvad lowcost tilførte byen, Her var det negativ indkomst. Det var primært billige turister der kom til byen. Folk der aldrig ville komme, hvis ikke de kunne flyve for småpenge. De brugte ikke penge på rimelige hoteller eller ordentlige restauranter. Mange sov i parker eller på stranden. Der var rigtig mange især fra England, der bare fløj til en anden by, for at gå på en engelsk pub og drikke sig fulde. Det kostede meget politi og skadestue ophold. Så jeg er spændt på om ryanair bidrager så meget til omsætningen i Kødenhavn?

    • Jørn: Selvfølgelig kommer der turister med Ryanair, men det nøjagtige antal kan man jo aldrig sige for ville de komme alligevel med andre selskaber eller hvad ! Her i det jydske har Legoland, Lalandia, Givskud Zoo osv har i hvert tilfælde har betydeligt flere besøgende fra lande som der normalt ikke kommer mange turister fra her under Spanien, Italien, England. Der har været nogle artikler om det i bl.a Jydske Vestkysten og Vejle Amts Folkeblad og det har altså også givet en del omsætning på hoteller, Kroer, biludlejning osv foruden de penge der bliver lagt i div attraktioner…. ved godt at det lyder skidt i ørerne på dem som gerne vil af med Ryanair, men det er et faktum at det har givet ekstra omsætning og ekstra arbejdspladser.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn