Ryanair dropper retssag mod SAS og 3F

3
Ryanair i specialbemalet Boeing B737-800 med delvis Boeings firmabemaling i Københavns Lufthavn. Foto: Arne V. Petersen.
Foto: Arne V. Petersen.

FLYSELSKABER: Ryanair opgiver sin anke til Østre Landsret mod SAS Ground Handling og 3F efter 3F-medlemmer i Københavns Lufthavn forsinkede det første Ryanair-flys afgang nogle timer i marts. Sagen blev afvist i byretten.

3F og SGH blev stævnet af Ryanair i Københavns Byret, fordi medlemmer af 3F i SGH-ansattes’ Ekspeditionsarbejdernes Klub i Københavns Lufthavn angiveligt medvirkede til at forsinke afgang for det første Ryanair-fly fra lufthavnen. SAS’ handlingselskab blev stævnet, fordi Ryanair mente, at SGH ikke havde ”styr” på sine medarbejdere.

Men byretten afviste at behandle sagen og henviste den til Arbejdsretten. Den kendelse fik Ryanair til at bebude anke til landsretten, der nu har meddelt, at Ryanair har trukket søgsmålet tilbage.

Formand for 3F i Kastrup, Henrik Bay-Clausen, bekræfter standby.dk’s oplysninger og siger: ”Det er rigtigt, at 3F’s advokat netop har meddelt, at Ryanair har oplyst, at de hæver kæremålet, som det vist hedder på nudansk, til landsretten”.

”Dermed har Ryanair tabt i byretten og Arbejdsretten og nu erkendt, at man næppe kunne vinde i landsretten. Ryanairs retslige nederlag i Danmark er nu definitivt – og 3F kan med resten af fagbevægelsen glæde sig over det danske retssystem,” siger Henrik Bay-Clausen.

Fagforeningsformanden forudså overfor standby.dk sidst i juni, da Ryanair meddelte, at man ville anke, at flyselskabet næppe ville få mere held i landsretten.

Sagen mellem Ryanair og SGH og 3F startede 18. marts, da Ryanair som prøveballon forud for sin basestart i København sidst i marts oprettede rute fra Dublin til København. Den limpind hoppede dele af fagbevægelsen på og aktionerede i Københavns Lufthavn, hvilket forsinkede flyet.

Det irske flyselskab påstod, at selve SAS – SAS Ground Handling – og Ekspeditionsarbejdernes Klub var ansvarlig for, at flyet først kunne flyve fra Kastrup mod Dublin med tre timers forsinkelse.

Herefter åbnede Ryanair sidst i marts sin base i Københavns Lufthavn. Den fik dog en kort levetid.

Tre højesteretsdommere sagde nemlig i kendelse sidst i juni i Arbejdsretten, at det var lovmedholdeligt, hvis danske fagforeninger iværksatte konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn, fordi Ryanair ikke vil indgå overenskomster med – primært udenlandsk – personale, stationeret i København.

Ryanair indgår ikke overenskomster med fagforeninger, kun med de enkelte ansatte. Ryanairs personale er f.eks. piloter ansat via deres egne enkeltmands-firmaer i skattely eller kabineansatte hyret via rekrutteringsbureauer. Dermed har Ryanair intet ansvar ved f.eks. sygdom.

Som konsekvens af kendelsen fra Arbejdsretten lukkede Ryanair sidste måned sin base i Københavns Lufthavn. Ligeledes lukkede Ryanair sin base i Billund Lufthavn – og flyver nu kun til Billund, København og Aarhus fra Ryanair-baser udenfor Danmark.

3 KOMMENTARER

  1. Who cares about Ryanair? Hvorfor hopper journalistene på ethvert idiotisk utspill fra dette selskapet?

    • Helt enig. Hver gang Ryanair kvækker det mindste, skriver så godt som samtlige danske medier, Ryanairs citat direkte. Lidt kildekritik ønskes!

  2. Tilsyneladende mangler man noget interessant at skrive om. Tror ikke der er mange som interesserer sig så meget for no- service selskabet Ryanair. Dem som køber billet hos Ryanair interesserer sig i hvertfald ikke for luftfart.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn