Ryanair bruger overborgmester til reklame

9

ryanair, frank jensenFLYSELSKABER: Ryanair hævder, at den megen medieomtale af Københavns overborgmester Frank Jensens forbud mod, at ansatte i Københavns Kommune bruger Ryanair på tjenesterejser har givet kraftig trafik på flyselskabets danske hjemmeside og mange uopfordrede pilotansøgninger.

Frank Jensen og en række andre borgmestre i Storkøbenhavns forbud mod at kommunalt ansatte tager på tjenesterejse med Ryanair fra Københavns Lufthavn, har øget salget hos Ryanair, hævder selskabet, der takker Frank Jensen.

”Let’s Be Frank” (Lad os være Ærlige, red) hedder det bl.a. i en af de ”takke-annoncer,” Ryanair har udarbejdet de seneste dage. En anden annonce-overskrift er bare ”Thanks Frank.”

I følge Ryanairs pressechef, Robin Kiely, er Ryanair nu det hurtigst voksende flyselskab i Danmark – og Frank Jensens forbud mod, at Københavns Kommune bruger Ryanair på tjenesterejser, gav sidste uge 45 pct. mere trafik på flyselskabets danske hjemmeside.

Ligeledes, hævder Ryanair, gav omtalen af forbuddet over 100 uopfordrede ansøgninger om ansættelse i Ryanair fra danske piloter.

Ryanair har foreløbig fire ruter til og fra Københavns Lufthavn, til Dublin, London Luton, Milanos sekundære lufthavn, Bergamo, og Warszawas sekundære lufthavn, Modlin. Fra efteråret er der bebudet yderligere otte.

Den danske fagbevægelse kan måske allerede 15. juni få kendelse fra Arbejdsretten om den må indlede konflikt mod Ryanair i Københavns Lufthavn.

Den dag skal Flyvebranchens Personale Union og Ryanair, fremlægge sine argumenter for dommerne, der skal afgøre, om der må laves konflikt og sympatikonflikt mod Ryanair.

Advokat i LO, Peter Nisbeth, sagde sidste uge til Avisen.dk, at der kan være mindst tre udfald på kendelsen fra Arbejdsretten: Dommerne kan give fagbevægelsen ret til konflikt mod Ryanair, dommerne kan beslutte at spørge EU-Domstolen eller få sagen behandlet efter irsk lovgivning, da Ryanair har hovedkvarter i Irland.

9 KOMMENTARER

  1. 69 kr. for en flybillet fortæller jo bare hele historien bag det selskab.
    For de penge kan man lige akkurat få en returbillet til Hovedbanegården fra Kastrup med DSB. Det er da horribelt, at nogle har en ubærlig trang til at forsvare sådan et misforhold.
    Stand By har desværre set sig selv som fortaler for et irsk selskab, der benytter sig af metoder der ligger fortiden til.

  2. Nu tror jeg heller ikke man kan tjene penge på at flyve til London for 199,- eller Berlin for samme pris, som SAS nogle gange tilbyder… så fordi ryaniar lokker med billetter til 69,- er det jo ikke ensbetydene med at alle 189 pladser koster det.
    Der er nok 5-10 pladser til den pris, resten skal nok stige gradvist med at afgangen bliver fyldt…
    Jeg kan ikke se hvorfor der er så mange der har travlt med at rakke ned på ryanair, det er et lavpris selskab, fat det LAVPRIS …… så vidt jeg ved har de ikke slaver, men kun frivilige ansatte…

    • Kim: Rigtig LAVPRIS… og efter hvad jeg er oplyst så er det frivilligt både at være ansat der og at flyve med dem.
      Man forsøger at sammenligne æbler med pærer, men der himmelvid stor forskel på SAS og et LCC selskab så det kan man ikke. Fagbevægelsen forsøger med alle midler at sige at hvis der er overenskomst så konkurrerer man på lige vilkår.. ja på det “lille” punkt gør man, men det rækker som en skrædder er vist sted.
      SAS har bestilt 30 nye A320 NEO til en stk pris på ca 450 mio (Kilde: SAS) Ryanair har bestilt 130 nye B737 til en stk pris på ca 340 mio (Kilde: Forbes Magazine) se det er noget der giver resultat på bundlinjen. SAS tilbyder god service med interlineaftaler, bonus program, mulighed for lounge adgang osv, men det koster og der er KUN billetprisen til at betale for det.
      Ryanair tilbyder intet, ikke engang en interlineaftale med sig selv så man kan ikke sammenligne de to selskaber. SAS alene vil spare ca 500 mio om året på brændstof når de har fornyet deres langdistanceflåde (kilde: SAS) så det er jo med til at bevise at der er store beløb på spil hvor løn kun udgør en meget meget lille del. Så hvis man tror alle problemer er løst med løn / overenskomst.. så glem det, man stikker blot blår i øjnene på sig selv. LCC selskaberne er dygtige og driver det uden nogen form for ekstra omkostninger (læs service) af nogen art og med en ensartet flyflåde som giver betydelige stordriftsfordele… men det glemmer man ofte at fortælle når man “piver” over unfair konkurrence.

    • KIM SADOLIN!
      Der er mange faktorer, hvilket meget fejlagtigt af dig, OVERHOVEDEDT ikke nævnes!
      Ud over det kan man tydeligt høre din uvidenhed & mangel på viden vedr billetpriser osv.
      Ryanair har IKKE kun 5-10 billetter pr flyvning i prisklasse område 69-249kr området!
      Der er MANGE billetter i den prisklasse + dyere( Men stadig meget lave/billige)
      Derud over er det begrænset hvad SAS & andre nationale airlines har af dumpingpriser/billetter, hvilket Ryan Har. SAS & de andre airlines, tilbyder et meget bedre produkt, når det drejer sig om sikkerhed! Det er nemlig en væsentlig faktor du slet ikke har sat dig ind i! Samt passageren bliver taget sig godt af, ved en forsinkelse/aflysning ( Ombookning til f.eks andet selskab eller hotelovernatning) Ryan Air ombooker ikke til andre & tilbyder yderst sjældent hotelovernatning, da man forsøger at skjule den viden over for passagerende, for at spare penge!
      Prøver at sætte dig ind i hvordan Ryan Air opererer, i stedet for blot at lyde som en “know it all, individ” hvilket du BESTEMT ikke er , når det drejer sig om Ryan Air!
      Prøv at læse andre kendsgerninger om Ryan Air, skrevet af mig i samme tråd!
      Wake up Man!!

  3. Jeg tror ikke nogen pilot er stolt af at være ansat af Ryanair!
    Vi ved gennem interviews & dokumentar-programmer, at piloter faktisk skammer sig over at sige, de er ansat af Ryanair.
    Jeg tror piloter vælger deres ansættelse hos Ryanair, af desperathed & mangel på identisk job i et hæderligt selskab!
    Ud over det kan friske nyuddannede piloter få lov at starte flyve 737 jets, hos Ryanair, i forhold til ofte mindre maskiner i starten af deres karriere, hos andre selskaber!

  4. Hvis Ryan`s fly er så bookede fra CPH; som de hævder; kunne de ikke flyve så højt; som de faktuelt gør. Basta.

  5. Der er ingen tvivl om at Ryanair presser citronen på lønninger til glæde for os forbrugere, men ærlig talt, har ansatte i flybranchen ikke også været alt – alt forkælet? her tænker jeg på strejker, der indtil de får deres vilje attitude.

    I forhold til arbejdsrollerne er der også sket en udvikling. Det ansvar en steward havde tidligere er i dag begrænset til en lolitadukke rolle, hvorfor det også bør afspejle mere retvisende lønninger.

    Lønninger i fx butik herhjemme er i linje med de lønninger Ryanair tilbyder.

    (http://www.jobpatruljen.dk/loenogregler/Regler%20og%20Love/Loensatser/Butiksassistent.aspx)

    At Ryanair ikke tilbyder løn under sygdom er normalt praktisk i England, hvor jeg selv er bosat og jeg har egentlig svært ved at se hvorfor arbejdsgiveren skal betale hvis man ikke udfører et stykke arbejde.

    Ryanair er i dag nummer 2 målt på passagerer i rigtig mange EU-lande, så det er tid til at medarbejderne i Kastrup lufthavn med rette nu også får lidt sund konkurrence.

    • Du synes sikkert selv, at du har det helt store overblik, men tydeligvis kender du ikke til hvilke forhold det gælder.

      Vi skal ikke sammenlignes med lande, der har store sociale problemer og dårligere arbejdsvilkår. I stedet skal man værne om de ting som gør et samfund til et værdigt et af slagsen.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn