Kendt musiker kritiserer Københavns Lufthavn

12

københavns lufthavn passagererLUFTHAVNE: ”Hvilken syg hjerne har tegnet det nuværende koks i Københavns Lufthavn – og hvilken idiot har godkendt det?,” siger en af Danmarks mest berejste rockmusikere. Tidligere Shu-bi-dua-medlem er igen ude efter Københavns Lufthavn – som måske skulle tage ham i bestyrelsen…

”Verdens mest åndssvage lufthavnsterminal, Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Hvilken syg hjerne har tegnet det koks, har han aldrig været i en rigtig lufthavn, og hvilken idiot har godkendte det? Og har Københavns Lufthavns ledelse ikke selv været på tur med fly?”

Sådan lød den hårde kritik i weekenden på Facebook af Københavns Lufthavn fra samfundsdebattør Michael Hardinger, der mange gange før har kritiseret lufthavnen. ”Dingeren” bor i USA, men rejser ofte mellem USA og Danmark.

Københavns Lufthavn bad sidste år om input til forbedringer fra brugerne. Den opfordring fulgte Michael Hardinger, der nu turnerer med sit all stars-band, og rejser rigtig meget.

Michael Hardinger skrev sidste år på Facebook: ”Her er lidt af det, jeg uden honorarkrav har sendt til Københavns Lufthavn: ”3 x så meget gulvareal i check in i Terminal 2 og 3.

Separat ankomst udgang, så den ikke lander midt i check in hos SAS. Nye fliser i terminal 3. De holdt jo kun 6 måneder efter indvielsen.

Lad passagererne slippe for at gå gennem “taxfree” parfumehelvedet når de er igennem security. Fuldt stop for flere åndssvage forretninger. Flere siddepladser i terminal 2 og 3.

Ryk lige den provokativt latterlige low budget-terminal, CPH Go, 300 meter tættere på levende mennesker og sæt et par klapstole fra Jysk op til folk med dårligt bentøj. Vi ved, at Københavns Lufthavn hader lavpris, og vil straffe de forbryderiske kunder som benytter det. Fri Wi-Fi uden det latterlige login-system. Sæt parkeringsprisen ned så det ikke koster mere at stille bilen end det koster at overnatte på et 4-stjernet hotel i Los Angeles.”

Københavns Lufthavn skulle måske hyre Michael Hardinger til sin bestyrelse – den består i dag primært af repræsentanter for ejerne, en australsk investeringsfond og en canadisk pensionskasse.

12 KOMMENTARER

  1. Det kan godt være at Hr. Hardinger var en kendt pop-musiker i det forrige århundrede – men at kalde ham for en “rock-stjerne” er nok at strække den lidt for vidt. Også selv om Hr. Hardinger føler sig hævet til at kunne kritisere så at sige alt i vores pragtfulde lufthavn.
    Jeg rejser selv ca 30 gange om året – og vi får i det firma jeg er ansat i meget ofte besøg fra det store udland. Så at sige alle besøgende roser vores lufthavn i høje vendinger.
    Tillad mig blot at kommentere et par af Hr. Hardingers kritikpunkter:
    Hvorfor i alverden skal der bruges mere plads på check-in areal når stadig flere og flere chekker ind før de kommer i lufthavnen. Her kunne Hr. Hardinger måske have brug for lidt lærdom i hvorledes man chekker ind fx. via mobilen?
    Separat ankomst udgang – jamen herregud – gå da enten til højre eller til venstre straks efter du er kommet igennem toldkontrollen – så undgår du at komme ind i SAS check-in. Hvor svært kan det være?
    Jeg giver Hr. Hardinger ret i at det er lidt irriterende at partout skulle gå igennem tax-free butikken for at komme videre i terminalen.
    “Åndsvage forretninger” – det må stå fuldt og helt for Hr. Hardingers egen regning – skulle man også lave fuldt stop for de forretninger Hr. Hardinger ikke kan lide på Strøget? Gå da forbi mand…. Jeg mener til gengæld at der er så bredt et udvalg som man ikke ser i ret mange andre lufthavne. Tøj spænder fra højt profilerede mærkevarer som Hugo Boss, Ralph Lauren etc – til H&M – er det mom H&M Hr. Hardinger vil have bandlyst? Elektronik fra den meget dyre ende til en Tiger-butik (er det mon Tiger-butikken der skal UD?) – restauranter fra tæt på Michelin-restauranter til sportsbar og sågar til en pølsevogn – skal pølsevognen UD? Cafeer fra kiosker til Joe and The Juice og Lagkagehuset – osv osv. Hvad mener manden?

    CPH GO skal flyttes 300 meter tættere på – hvilken syg hjerne tror på at man blot kan flytte en terminal 300 meter?
    Fri Wi-Fi – Hr. Hardinger røber igen sin fuldstænding uvidenhed om nutidens teknologi – har du først oprettet dig behøver du ikke at logge ind påny.
    Parkering – her tror jeg igen at Hr. Hardinger blot kritiserer for blot at kritisere – prisniveauet for parkering i så at sige alverdens lufthavne ligger ikke i den billige ende – jeg tror faktisk at jeg vil påstå at prisen for parkering i LAX (Los Angeles lufthavn) ligger forholdsvis lige så højt som CPH.

    Modsat “den kendte rock-stjerne” – så er jeg meget stolt over vores lufthavn – som ligger niveauer over de lufthavne vi kan sammeligne os med – og nu da Hr. Hardinger nævner Los Angeles – vil han virkelig påstå at LAX er en bedre lufthavn end CPH – i givet fald – så er han een af de få.

  2. Hardinger har fuldstændig ret, selv om jeg ikke bifalder hans sprogbrug. Dertil kunne tilføjes, at planerne om rullende fortove mellem finger-rødderne og i fingrene en gang blev droppet til fordel for shoppinghelvedet med al dens tøjstativer, hvor man skal gå. Og den dårlige forbindelse til metroen (det tog flere år, inden der kom en smal rulletrappe), og at trappen ned til fjerntogenes spor 1 har været lukket i årevis, tilsyneladende pga. af træk, og at DSBs billetsalg og automater er underdimensioneret.

  3. Hardinger har trods sit sprogbrug ret i en stor del af kritikken. Terminal 3 er en rodebutik. Den er meget pæn udefra, men hele set-uppet med ankommende passagerer der kommer ud i midten af check-in området er ikke ret gennemtænkt. Måske man skulle flytte rækværket ud i foran døren fra bagageudleveringen, så alle de ventende kan stå der op ankommende passagerer automatisk bliver ledt til højre eller venstre. Derudover ville det være en stor hjælp, hvis der blev etableret en gangbro fra metroen henover check-in området, så folk der allerede er checket in kan gå direkte til security checket uden først at skulle ned og op igen. På airside har lufthavnen bestemt høj klasse. Udvalget er som nævnt af en anden kommentator utroligt bredt både butikker og restauranter/cafeer. Eneste minus som jeg ser det, er at der kan være lidt trangt mellem finger A og B på travle dage. En sidste ting, som lufthavnen kunne overveje er en udgang for passagerer, der kun rejser med håndbagage, så man ikke nødvendigvis skal gennem bagageudleveringen før man kan komme ud af lufthavnen.

  4. Jeg giver ham ret i det meste af det han skriver.
    Budget terminalen er himmelråbende elendig og gør at jeg undgår selskaber der flyver derfra.
    Kunne de bare have et par cafeer dernede så man kan sidde og få en kaffe eller en øl mens man venter på flyet.
    Jeg er ellers selv glad for Easyjet, men jeg gider ikke at sidde og glo på en plastisk stol uden mad og drikke mens jeg venter.
    Hvad angår deres wifi så er det rigtigt at man ikke behøver logge ind igen når man først e registreret, men det ved første gangs rejsende ikke.
    som en der flyver 80-100 gange om året kan jeg jo være ligeglade med dem der kun kommer en gang eller to om året, men jeg hader at se når nogen pisser på andre og det gør ledelsen i lufthavnen.
    Butikkerne er jeg som sådan ligeglad med, på nær den toldfri labyrint man skal igennem direkte efter security.
    De taler virkelig til laveste fællesnævner hvis de tror at frequent fliers nok lige køber at eller andet til overpris, fordi de tvinger folk igennem butikken for at komme ud til gaten.
    Og så skulle de tage at have fuld bemanding på security om lørdagen, hvor de konsekvent underbemander, selvfølgelig for at spare penge.
    De sidste 4 gange jeg har fløjet om lørdagen har der været kø på omkring en time for at komme gennem security. Og der har været masser af lukkede security skranker, så det kunne sagtnes ordnes, men de tænker vel at lørdag mest bare er nogle skide ferie gæster som ikke behøver nogen service og sådan nogen som mig skal jo helst ha det så dårligt i security køen at vi betaler dem ekstra for fast track.
    Kastrup lufthavn er ikke den værste i verden (det er Manila) men der er plads til meget forbedring.

  5. Otto Iversen.

    Uanset om du foretager dit check in hjemmefra, så skal du da stadigvæk af med din bagage… kom nu

  6. Michael Hardinger har jo længe været kendt som et mavesurt løg der ikke bryder sig om CPH. Jeg tror der er mange mennesker der ville være mere aktuelle at lytte til. En slags bruger panel hvor lufthavnens hyppige brugere kunne blive hørt kunne være en ide. Men der skal naturligvis tænkes på komercielle interesser, det er netop der det halter lidt for MH. Det følger jo ligesom med efter lufthavnen er blevet solgt så en investor skal tjene penge.

    Når det er skrevet. Jeg elsker det brede udvalg af butikker. Jeg elsker den store tax freeb butik. I modsætning til mange amerikanske lufthavne kan man rent faktisk få tiden til at gå. Og bliver jeg træt af butikker og mange mennesker overalt går jeg i lounge hvor der er fred og ro. Flyver du low cost skal du naturligvis over i en anden terminal med nogle andre faciliteter. Det siger da sig selv. I bund og grund burde Ryanair og lign. henvises til Roskilde Lufthavn hvis det kunne lade sig gøre.

    Eneste punkt hvor han har ret er det med wifi. Mange transitpassagerer er der en time eller to og vil gerne online. Det burde du kunne komme hurtigt og enkelt. For os der bor i DK er det jo lige meget med wifi. De fleste af os er online via mobilnettet.

  7. Heldigvis fjernede de DSB-butikken som blokerede totalt i den smalleste ende af T3.
    Der kan naturligvis være stærke kommercielle ønsker om at CPH skal være det nye Fields…

    Otto, eller hedder du i virkeligheden Guenther?, det er ikke mig der kalder mig rockstar, slap af, jeg er pensionist. Du behøver hverken kunne lide mig eller min musik.
    Jeg checker naturligvis ind på nettet, mest for at holde dig glad. Og jeg betaler ca 10- 12 dollars for parkering i LAX til din info.
    Og netforbindelse, ja super for dem som har logget ind før, men hvorfor skal tilrejsende ikke bare kunne hoppe på uden yderligere forhindringsløb. CPH bad om input. Det kunne de jo lade være med.

    Lavpristerminal…ja, efter grundig research giver jeg dig ret i at den er svær at flytte, haha.. du troede jeg mente det?? Bygningen af den terminal viser med al tydelighed at CPH ville lukke for andres forsøg på en cheap terminal, og benyttede lejligheden til at understrege klasseopdelingen. Nul rullefortov, nul siddepladser, så kan I lære det, kære kunder.
    Men super at CPH mener at en exit fra ankomst er mindre væsentligt end en megastor 7-11 i arealet
    mellem terminal 2 og 3.
    For at slutte positivt er teaktræsgulvet i terminalerne meget smukt. Smukkere end det vildt beskadigede gulv i terminal 3.

    • Kære Michael Hardinger
      Jeg beklager at sprogbrugen løb lidt af med mig – det var vel for at blive i samme jargon som du.
      Nu skal vi ikke tærske langhalm på det – men tillad mig blot at nævne at to ting:
      1. WIFI – det er det samme i næsten alle lufthavne at du første gang skal logge dig ind – fx. i Heathrow hvor du så efterfølgende får “spam-mails” indtil du afmelder.
      2. Det kan godt være at du – og åbentlys også andre mener at CPH er noget skidt – men helt så skidt kan det ikke være da vi i lille Danmark i 2015 har verdens 16 bedste lufthavn (6 bedste i Europa) – til sammenligning ligger LAX på plads 98.
      Med stor tak til C. V. Jørgensen hermed hilsen Günther.
      http://www.worldairportawards.com/Awards/world_airport_rating.html

  8. Frederik. Med alderen bliver man nok mavesur. Jeg er også sur over at udlandet ejer DKs vigtigste lufthavn. Big mistake.

  9. Desværre er risikoen ved at sætte tingene sprogligt på spidsen, at folk fokuserer mere på de skarpe vendinger end indholdet. Men ser man bort fra det er jeg nu også enig med Hardinger i de fleste punkter, og har to anker mere:
    – Som frequent flyer vil jeg ikke tvinges til at gå igennem en “tax free” butik, jeg skal bare nå mit fly hurtigst muligt. Lufthavnen har allerede tjent penge på mig via lufthavnsafgiften, hvor CPH ligger i den helt dyre ende. Faktisk er der også mange mennesker der ikke kan tåle parfumedampene. Og endeligt er lufthavnen jo det første og sidste indtryk DK’s gæster for af landet – og skal det så være stabelvis af billig alkohol?
    – Lufthavnen er vokset over årtier, og er derfor ikke så hensigtsmæssig som hvis den var blevet bygget på en gang. Sådan har mange lufthavne det. Og derfor er afstandene også blevet længere. I andre lufthavne har man derfor rullende fortorv, så man kan nå sit næste fly også selv om tiden er kort. I CPH skal man derimod kæmpe sig forbi alt for mange butikker, som ligesom fylder ude i gangarealet med både varer og kunder der slendrer. Ikke hensigtsmæssigt.
    – Sikkerhedskontrollen i CPH er en joke sammenlignet med mange andre lufthavne i Europa, som arbejder udfra de samme EU forordninger. Hvorfor er så mange rækker lukket når køen bliver horribelt lang? Når jeg spørger for jeg at vide, at de ikke har flere folk. Men jeg har jo betalt lufthavnsafgift, som indeholder betaling for sikkerhedskontrollen, så hvorfor er der så ikke ansat det personale der skal til? Lufthavnen kan jo se hvor mange passagerer er booket ind i forvejen og kan dermed planlægge vagterne. Man kunne fristes til at tro at man prøver at gøre servicen dårligere for at tvinge folk til at betale én gang til for så at komme igennem fast track.
    – Det er fint med gratis WIFI, der faktisk virker godt for dem som har CPH som deres hjemmelufthavn. Men for alle de tilrejsende, som ikke kommer mere end 1-2 gange giver det jo ikke mening at man skal oprette et loyalty-card i en lufthavn man ved man ikke kommer til igen sådan lige. WIFI er for den rejsende nærmest ligeså vigtigt som rindene vand i vandhanen på toiletterne, og det skal man jo heller ikke betale ekstra for eller oplyse personlige oplysninger for at få.
    Kastrup er langt fra den værste lufthavn i Europa, men der er lang vej op til lufthavne som München, Bruxelles og Heathrow Terminal 5 (sidstnævnte hvis det ikke var det helvede man skal igennem med sikkerhedskontrolen, der næsten kan måle sig med hvad jeg forestiller mig CIA har i Guantanamo fangelejren).

  10. Michael Hardinger har helt ret i det meste af sin kritik. Luft havnens nuværende ejere er kun interesserede i hurtig profit intet andet. Derfor bliver en masse nødvendige investeringer udskudt på ubestemt tid, bagage anlægget er en vittighed, tro mig harv selv arbejdet med det. Der bliver helt sikkert mindst lige så meget kaos i år som sidste sommer når krydstogtsturisterne rigtigt begynder at strømme ind og ud.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn