Rejsebureau begik ulovlighed

Arkivfoto fra Nortlander Skitours.

Arkivfoto fra Nortlander Skitours.

TURISME: Et af Danmarks største rejsebureauer ”retter ind” efter sin ulovlige opfordring til positive brugeranmeldelser på Trustpilot, siger Forbrugerombudsmanden. DRF kender ikke tilsvarende sager.

Nortlander Skitours fra København, et af Danmarks største skirejsebureauer med op til 40.000 gæster om året, kritiseres af Forbrugerombudsmanden for at overtræde markedsføringsloven.

Nortlander skrev i foråret til selskabets kunder, at de kunne vinde skirejse med alt betalt, hvis de skrev ”den bedste brugeranmeldelse” af rejsebureauet.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at præmiering af ”den bedste brugeranmeldelse” kunne motivere til at skrive overdrevene positive anmeldelser, der kunne vildlede andre forbrugere. Opfordringen var derfor i strid med god markedsføringsskik.

”Positivt at Nortlander ændrer kurs”

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger: ”Det er vigtigt, at vi som forbrugere kan stole på de oplysninger, vi læser i andre forbrugeres anmeldelser. Derfor er det positivt, at Nortlander Skitours ændrer kurs, så virksomheden ikke giver kunder det indtryk, at man præmierer den mest positive brugeranmeldelse.”

Tager kritik til efterretning

Marketing manager hos Nortlander, Kim Just-Andersen, sagde i går til standby.dk: ”Vi var ikke klar over, at opfordringen fra os var i strid med markedsføringsloven. Formuleringen i vores e-mails skulle have været bedre; vi var ikke ude på at få de bedste anmeldelser. Det, vi ønskede, var konstruktive anmeldelser, så vi kan gøre vores rejser bedre ved at lære af gæsternes oplevelser. Men vi tager kritikken fra Forbrugerombudsmanden til efterretning,” siger Kim Just-Andersen og tilføjer: ”Vi har nok været lidt naive, men vi mente, at vi holdt os indenfor det tilladte.”

Læs flere kommentarer fra Kim Just-Andersen i næste artikel her på standby.dk

DRF har ikke hørt om noget tilsvarende

Nortlander er medlem af Danmarks Rejsebureau Forening – herfra siger afdelingschef og jurist Jakob Hahn til standby.dk: ”Denne kedelige sag kunne formentlig være undgået, hvis Nortlander i forvejen havde spurgt DRF, om dette tiltag var indenfor lovens rammer.”

Jakob Hahn understreger, at Nortlander normalt er meget omhyggelig med at få markedsføringskampagner gennemset hos DRF for at sikre, at alt på plads.

”Jeg kan ikke afgøre, om dette tiltag er på kanten af markedsføringsloven, da jeg ikke har set kampagnens konkrete udformning, men jeg mindes ikke at have hørt om en tilsvarende sag,” siger Jakob Hahn og fortsætter: ”Juristerne hos Forbrugerombudsmanden har formentlig tolket, at det skete hos Nortlander er på kanten; havde Forbrugerombudsmanden været mere sikker, kunne man have givet bøde, så noget tyder på, at vi er i en gråzone.”

DRFs lidt over 100 medlemmer omsætter årligt for ca. 18 milliarder kr.

Nortlander Skitours startede i 1990 og er ifølge sin hjemmeside ”et af de største skirejsebureauer i Danmark. Vi har Danmarks største transportprogram med flere direkte fly end nogen anden skirejsearrangør,” står der bl.a. på hjemmesiden.