Rejsebranchens sande ven

Arne Melchior.

Arne Melchior.

DAGENS RECEPTION: Hverken før eller siden har vi haft en politiker og minister, som i den grad har kæmpet branchens sag, og takket være ham var det lige ved at lykkes, at vi havde fået en permanent turistminister. I dag fylder Arne Melchior 90.

Af Ejvind Olesen

Visionerne havde han fra første dag han kom i Folketinget for det daværende CD. Man kunne ikke undgå at blive begejstret for hans engagement, og han var et fund at interviewe. Dels talte han hele tiden, meget ofte i overskrifter, og nyheder kunne han simpelthen ikke holde hemmelige for sine betroede kilder i pressen.

Fra det tidspunkt i 1973 og indtil 2001, da han sagde farvel til politik efter en stor skuffelse i manglende opbakning fra sit parti – noget som senere kom til at koste partiet flere mandater ved det følgende valg – brændte han for rejsebranchen. Ikke mindst i perioden som trafikminister og en ganske kort tid som den turistminister, man altid har sukket efter.

Med rejsebranchen menes faktisk et bredt udsnit. Luftfarten med flyselskaber og lufthavne var naturligt. Det samme var jernbanerne i en tid, de fungerede og også tænkte i service til passagererne. Og turismen blev hans hjertebarn. Han stod altid på mål for bedre vilkår for dansk turisme med hoteller og attraktioner.

Om det så gjaldt Vejdirektoratet fornyede han også det lidt støvede image, for eksempel ved at indføre nummer-afvisnings skilte ved hovedvejene, som han havde set det i USA. Han arbejdede også for tilladelse til, at turistattraktioner og afsides liggende hoteller og kroer fik lov til at sætte skilte op ved tilkørselsveje. Noget han ofte måtte i fight med Naturstyrelsen om.

Da han blev træt af, at Københavns Lufthavn ville opretholde de efter manges mening ublu priser også for taxfree varer, fyrede han lufthavnsdirektøren, og fik til alles overraskelse overtalt socialdemokraten Knud Heinesen til at tage jobbet.

Han var konstant på jagt efter større tilskud til Danmarks Turistråd, og han var en eftertragtet og inspirerende taler på turistkonferencer hjemme og ude.

Ind imellem var der både kolleger i Folketinget og i pressen, der syntes, ”at han bare var for meget”. Men der skulle mere til at stoppe ham. Også da han senere stod bag Turismens Fællesråd, som via både offentlige og private kasser, skulle sætte endnu mere speed på Danmarks mulighed som turistland.

Da jeg i en periode var medlem af Marienlystkomiteen for familien Neubert på Hotel Marienlyst med det formål hvert år at finde frem til en eller flere, som havde gjort noget for at gøre Danmark mere kendt i udlandet og mere attraktiv som turistland, valgte vi et år Arne Melchior.

Da vi skulle finde en til motivation og prisoverrækkelse, kom Jan Carlzon, SAS koncernchef, helt frivilligt ned til Helsingør en lørdag aften. Han sagde bl.a.: ”Hvad du har gjort for Københavns Lufthavn er uvurderligt.

Lyder det hele som en nekrolog? Det er det heldigvis ikke, men en hyldest til branchens sande ven gennem rigtig mange år, som i dag selv fylder 90.

Der er reception i dag onsdag fra kl. 16 til 18 i Krystalgade 12 i København, tæt på Rundetårn.