PrivatAir ind ad bagdøren

privatair sasTORSDAGSKLUMME: Da SAS øjnede en rigtigt set chance for at få mere del i den givtige olietrafik mellem Norge og USA, indgik selskabet en utraditionel udlicitering. Var det klogt?

Af Ejvind Olesen

I takt med, at det er blevet muligt for de store flyselskaber at udlicitere på forskellig måde – og dermed billiggøre driften – er det blevet udmøntet i flere varianter.

Det veldrevne schweiziske flyselskab, PrivatAir, har fundet en niche med at udleje businessfly. Typisk i størrelsesorden Boeing 737 med 44 indrettede businesspladser og international business service for passagererne.

Den mulighed har flere europæiske og et enkelt Golf-selskab benyttet sig af. Lufthansa havde flere fly i gang på et vist tidspunkt bl.a. på ruter fra Frankfurt og Düsseldorf til New York. Ideen var, at et marked for businessfly skulle opdyrkes, men også at der skulle være business class på ruter, hvor trafikken ikke var stor nok til et større fly med forskellige klasser.

En smart ide, som jeg selv har prøvet fra New York. Den var de 44 passagerer vældig glade for. En overgang, da Gulf Air startede til København, blev den også fløjet af PrivatAir.

Og lige for at slå fast. PrivatAir har base i Geneve og i Frankfurt, som ikke er afhængige af nogen dansk model for fagforeningerne. Heller ikke når de flyver fra København. Og tyskerne stiller åbenbart heller ikke krav om overenskomster som i Danmark. Læs Ryanairs flytning til Hamburg.

Derfor var det en god ide at prøvekøre en rute mellem Norge og Houston, da der var gang i olietrafikken for alvor. Og i ren businessclass version. Flere mente den skulle være sat ind fra København, og ruten er aldrig blevet en succes.

Til gengæld hænger SAS på kontrakten to år endnu, og fra næste uge går flyet ind på København-New York på natruten. Det kan blive en rigtig niche-business-rute, hvor man bare skal fylde 44 pladser til den rigtige business pris.

Men sådan får det ikke lov at blive. Fra foråret indrettes flyet til en helt ordinær Boeing 737-700 mellem København og Boston med både businessclass og turistklasse. Noget som SAS præcis lige så godt selv kunne flyve, hvis det var det, man ville. Og hvis man kunne gøre det til samme pris.

Så tager vi den om undskyldningen med, at man ikke selv har fly, der passer til opgaven. Den er altid god, når man gerne vi udlicitere til nogle helt andre og billigere.

PrivatAir varer mindst to år endnu. Og tro det eller lad være: Til den tid har SAS endnu mange flere ruter udliciteret.