Piloter skal undersøges bedre

1

 

lufthansa cockpit A380 piloterLUFTFART: Efter Germanwings’ havari i marts bør piloter fremover gennemgå psykologisk analyse og give tilladelse til at årsagen til lægebesøg deles i foreslået fælles europæisk database, lyder anbefaling fra ekspertpanel til EU. Skænderi mellem de efterladte og Germanwings om kompensation.

Et ekspertpanel under European Aviation Safety Agency, EASA, anbefaler også EU vilkårlige undersøgelser af piloter for at afsløre stoffer eller alkoholmisbrug.

Ligeledes skal lægerne, der undersøger piloterne ved deres flyvetjek have mere mulighed for at oplyse myndighederne om uregelmæssigheder hos piloterne.

Ønsket om ekspertpanelet til styrke sikkerheden omkring piloter blev beordret af EU’s transportkommissær, Violeta Bulc, efter den unge styrmand Andreas Lubitz på Germanwings flight 4U 9525 den 24. marts på vej fra Barcelona til Düsseldorf låste kaptajnen ud af cockpittet og herefter styrtede flyet ned i de franske alper, alle 150 ombord omkom.

Efterforskere af havariet har fundet beviser for, at styrmanden led af en alvorlig depression og måske frygtede at miste sit job, skriver Reuters.

”Vi ved endnu ikke alt, hvad der skete ved denne tragedie, men vi ved nok til at vælge at finde forbedringer så en tilsvarende tragedie kan undgås,” siger Patrick Ky, direktør for EASA.

EASA-panelet foreslår også, at piloter uden frygt for deres job skal kunne få støtte, hvis de føler de har helbredsmæssige problemer.

Ekspertpanelet har repræsentanter fra flyselskaber, pilotforeninger, læger og relevante myndigheder.

I øvrigt er der uenighed mellem familiemedlemmer til de omkomne og Germanwngs, om det beløb de skal have i kompensation.

Flyselskabet har foreslået yderligere 25.000 euro, udover de allerede udbetalte 50.000 euro. Men advokat som repræsenterer en række af de efterladte, mener, at beløbet skal være 6-cifret.

1 KOMMENTAR

  1. Lyder alt sammen meget godt, men har det den ønskede effekt?

    Er selv pilot, og har ikke kendskab til en anden branche, hvor man bliver tjekket så meget som vi gør.
    2 gange årligt er vi 2 dage i simulator, 1 gange årligt bliver vi tjekket inflight, dvs med en ekstra person i cockpittet, og 1 x årligt et større helbreds-/lægetjek.
    Alle tjek, også i simulator kigger på det personlige aspekt på vedkommende.

    Et psykolog tjek oveni vil ikke ændre noget.

    Til sammenligning skal lastbil og buschauffører blot have et alm lægetjek hos egen læge hvert 5. år.
    Tænk på hvor stor skade de kan udrette med deres køretøjer, eller en loko fører.

    Mener dette er en overreaktion pga et enkelt tilfælde

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn