Omvejen til en god pris for flyrejsen

2

air canada boeing b787 dreamliner fly lufthavnMANDAGSKLUMMEN: Luftfartens veje er uransagelige. I weekenden kunne vi se annoncer for flyrejser fra København til Miami – med Air Canada!

Af Ejvind Olesen

Vi vidste det jo godt. At det ikke altid er den nærmeste vej, der er den billigste i moderne, international luftfart. Konstant hører vi fra bl.a. SAS, at business passagerer vælger den direkte rute, hvis de kan komme til det. Næsten uanset prisen. Det sidste er nok mere udtryk for ønsketænkning end virkelighed.

I den forløbne uge havde det danske salgspersonale i et samarbejde med agenterne forrygende travlt med salg af flybilletter til halv pris, to for en, og særlige pakkepriser via Doha specielt til Thailand. Det til trods for, at Thai Air har mere end en snes direkte ruter fra Skandinavien om ugen til Bangkok og Phuket.

Hvis prisen er den rigtige, kan man rykke markedet, også selv om der skal skiftes fly undervejs, og vejen er længere. Det ved Finnair noget om. Når man så oven i købet kan bestille en business billet retur til Bangkok for 8.000 kr. på en særdeles behagelig business class, så skal det rykke. Det varede for Qatar Airlines kun en uge i denne omgang.

I går kunne man se en ny serie lavpriser. Til Florida, hvor temperaturen i går var 24 grader. Ikke med Icelandair, ikke med SAS og ikke med Norwegian. Men med Air Canada!

Vi kunne have ventet en kampagne for skiferie i Rocky Mountains eller til Toronto med Niagara Falls (minus 10 grader og meget smukt netop nu). Men til Florida?

Flyv fra København, skiftet fly og indrejse i USA, i Toronto, og videre til Miami retur for 3.499 kr. Nu ved jeg godt, at Air Canada med stor succes henter passagerer ind til USA via Toronto og Montreal. Det går let med clearingen i de canadiske lufthavne, og der er masser af flyforbindelser til varmere himmelstrøg.

Rigtig mange krydstogtpassagerer har brugt SAS-forbindelser over New York og videre med forskellige amerikanske selskaber til Florida. Senere er der så kommet tilbud fra Norwegian med direkte rute og sågar en rute til Puerto Rico og St. Croix i Caribien.

Senere på året har SAS, efter et meget langt tilløb, også besluttet sig til at flyve direkte til solskinnet i Florida.

Men Air Canada? Den havde jeg godt nok ikke lige set komme.

2 KOMMENTARER

  1. Tja, hvorfor ikke hvis connections i YYZ er gode nok? Den direkte vej fra København til Miami er 7.829 km. Via Toronto er der 8.239 km, en omvej på 5 procent. Der er mange, der flyver meget større omveje for at spar 500 kr.

  2. Det er dog alligevel den omvendte verden. De største omkostninger for flyselskaberne ligger på brændstof, personale og landingsafgifter. Så alt andet lige så må det være dyrere at flyve en 5% længere tur, med en ekstra landing til følge. Ikke mindst for miljøet.
    Jeg ved at en direkte forbindelse er et mere attraktivt produkt, men jeg frygter for vores miljø.
    Hvis alle i gennemsnit flyver 5-15% længere for at spare penge, så kan det få uoverskuelige konsekvenser for vores miljø.
    Jeg ved at det er upopulært at sige i sådan et forum, men vi ville kunne gøre virkeligt meget for miljøet hvis vi ændrede afgiftsmønsret så det ikke ville kunne betale sig at flyve omveje for at spare penge…
    Vi ser i øjeblikket hvor aggressive de mellemøstlige selskaber er, de frygter for tiden når olien mister sin indtjenings kraft og derfor så er deres mål at alle europæer skal flyve via Mellemøsten når de skal ud af Europa. Dette kan få fatale konsekvenser for miljøet, hvor flyindustrien i forvejen er en af de helt store syndere…

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn