Omstridt flyerstatning til revision

bagage lufthavnFLYFORSINKELSER: EU-bestemmelsen om erstatning for flyforsinkelser er til revision netop nu i alle medlemslande, og flyselskaberne har kort tid endnu til at få klargjort reglerne og på den måde forsøge at mindske erstatningsmuligheder.

EU- forordningen om erstatning ved flyforsinkelser er til revision. De seneste ændringer er sendt til udtalelser i begyndelsen af juli. Revisionen er allerede udskudt to gange, men nu er det i følge direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening lige op over.

”Jeg ved ikke, hvor vi ender, men der er arbejdet på sagen i snart to år. Det er næppe nogen hemmelighed, at flyselskaberne mener, den nuværende forordning, som er lov i hvert enkelt land, (skal altså heller ikke i ny version gennem Europa Parlamentet) så snart den er vedtaget i EU, er uretfærdig overfor flyselskaberne.

Det er især i spørgsmålet om, hvornår det er selskabernes egen skyld, og hvornår de ikke kan gøre noget for at forhindre eller mindske en forsinkelse. Det er der stadig stor uenighed om,” fortsætter han.

Hvad siger du til dusørjægernes metoder?

”De kan godt bekymre mig på forbrugernes vegne. Jeg synes jo som princip, at flyselskaberne skal overholde reglerne. Så var der jo ikke nogen gevinst i det projekt. Og jeg mener, at klagerne skal gå til Trafikstyrelsen, som træffer en saglig korrekt afgørelse.

Når det er sagt, skal man sætte sig godt ind i reglerne, hvis man overdrager sagen til for eksempel Air Help. Det kan meget let komme til at koste mere end 25 procent. Der er masser af gebyrer undervejs. Læs også det med småt på kontrakten!

Hvis det foregår som beskrevet i lufthavne og efterfølgende med det amerikanske system og 25 procent af erstatningsbeløbet, hvis sagen vindes, er det heller ikke lige mig. Ved at bruge Trafikstyrelsens klagemulighed, koster det ikke noget at få ret.

Endelig skal man huske på, at loven i EU kom til verden, fordi nogle flyselskaber groft misbrugte forbrugernes tid ved bare at overbooke eller aflyse, som det passede dem. Det er derfor vi har bestemmelserne i dag,” slutter Lars Thykier.