Øresundstog svigter Københavns Lufthavn

1
Der er ikke så meget at trutte for når det gælder togforbindelser fra Sverige til Københavns Lufthavn. Foto: Ernst Tobisch.)
Der er ikke så meget at trutte for når det gælder togforbindelser fra Sverige til Københavns Lufthavn. Foto: Ernst Tobisch.)

LUFTFART: Behov for nye svenske tog-køreplaner. Togdriften fra Sverige til Danmark er hårdt ramt af den svenske ID-kontrol. Den betyder, at mange flere tog fra Sverige ikke stopper i Københavns Lufthavn.

Et stigende problem for Københavns Lufthavn er, at mange tog fra Sverige ikke standser i lufthavnen. Det betyder, at rejsende fra Sverige til lufthavnen skal ind på Københavns Hovedbanegård og dér skifte tog og så køre tilbage til lufthavnen.

Det rammer mange af lufthavnens flyrejsende og også de mange tusinde svenske, der arbejder i eller omkring lufthavnen hårdt.

De rejsende fra Sverige til Københavns Lufthavn kan ikke længere regne med, at toget kører til Københavns Lufthavn, men kan risikere at skulle bruge væsentligt længere tid på at komme til lufthavnen.

Det socialdemokratiske folketingsmedlem Rasmus Prehn har formentlig på vegne af Københavns Lufthavn rejst problemet overfor trafikminister Hans Christian Schmidt og har nu fået svar fra trafikministeren.

Svaret viser, at antallet af tog fra Sverige, der ”springer” Københavns Lufthavn over, er vokset eksplosivt.

Ministerens svar viser, at der i 2015 var 79 gange, hvor tog ikke stoppede ved stationen i Københavns Lufthavn.

Men i de første otte måneder af i år er antallet vokset til 417, eller over 52 gange om måneden.

Er et tog mere end seks minutter forsinket, kører det uden om Københavns Lufthavn.

1 KOMMENTAR

  1. Skulle lufthavnen ikke nøjes med koncentrere sig om køerne ved sikkerhedskontrollen og i første omgang få åbnet alle sporene når der er et kundebehov.
    Det kunne også klæde pengemaskinen at få etableret en ordning, så indenrigskunder ikke skal stå i kø ved sikkerhedskontrollen. Det tager nogle gange længere tid end selve flyveturen.
    Når det er gjort kan man indføre en kundevenlig regel om at det altid er det bagage bånd der er tættest på den finger man ankommer på. I dag er det altid et bånd der ligger på en anden side af den såkaldte toldfrie forretning i ankomstområdet.
    Hvis man følger lidt med, så ved man at det er ID kontrollen der skaber problemer, på en station som ikke er bygget til det. Men i modsætning til lufthavnen så er disse øgede omkostninger ikke væltet over på kunden.

Skriv en kommentar

Skriv din kommentar
Skriv dit navn