Nyt SAS-kapitel

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Nej, vi er ikke misundelige, men alligevel er det mærkeligt, at en så stor begivehed som åbning af Skandinaviens eneste rute til Hong Kong havde premiere i Stockholm i stedet for København.

Af Ejvind Olesen   

I går åbnede den ny rute mellem Skandinavien og Hong Kong som et joint venture mellem SAS og Singapore Airlines. Denne gang Ikke fra København men fra Arlanda i Stockholm. Den fjerde direkte rute fra Skandinavien til Asien. Den anden i et samarbejde med Singapore Airlines, hvor vi har København-Singapore.

For ikke så mange år siden ville det have været utænkeligt, at Hong Kong-ruten ikke også var fra København. Som koncernchef Rickard Gustafson sagde ved åbningen i Stockholm:

”I dag skriver vi et nyt kapitel i SAS-historie. Vi er meget stolte over at forbinde Stockholm og resten af Skandinavien gennem en ny og effektiv forbindelse.”

Nu hører Danmark i den kontekst til ”resten af Skandinavien”. Det må vi som danskere findes os i. Og for svenskernes vedkommende kan de se ud over Skærgården til Helsingfors, hvor Finnair har et net til Asien, som slår SAS med mange længder.

Inden vi nu får al for megen selvmedlidenhed, bør det lige nævnes, at hvis man bor i Stockholm og skal med flyet til Hong Kong er afgangstiden kl. 15, men med tilslutningsfly fra København er kl. 13,10 med 40 minutters overgang i Arlanda. Det kan ikke være lettere, hvis det ikke skal være direkte.

Paradoksalt nok sætter Københavns Lufthavn for tiden den ene rekord efter den anden med trafik og passagerer. For nylig er vi kommet op på to daglige ruter til Golfen med Qatar Airlines, og til december kommer Emirates med verdens største passagerfly.

Når man spørger hvem som helst i SAS-ledelsen om ikke der er ved at være en tendens til at Arlanda positionerer sig mere og mere som SAS hovedhub, slår de alle syv kors for sig og svarer som med èn mund: ”Ingenlunde”.

Helt fri sig for tanken kan man ikke være, når man ser på fordelingen af de seneste oversøiske ruter i SAS, i og med at flyflåden efterhånden sniger sig op på 16 fly, hvilket i sig selv er imponerende.

Der kan være mange grunde til dispositionen med Hong Kong-ruten, men det har nok spillet ind, at der nu skal konkurreres for alvor med Finnair. Hvis SAS mister trafik på Asien, er det først og fremmest til naboerne i Helsingfors.

Da forhandlingerne til Asien om en joint venture partner (hvor man deler på bundlinjen, når året er omme) blev indledt, var planerne fremme om at konkurrere direkte med Finnair på en række nye ruter fra Stockholm.

Nu blev partnerskabet ikke til nær så meget, som vi var en del, der havde ventet. Og starten blev en rute udført af Singapore Airlines fra København, mens SAS historiske rute til Bangkok blev lukket ned, ofret på businessman-alteret.

Men til lykke alligevel SAS. Næste gang må det være Københavns tur.

God weekend.