Ny strejke hos franske flyveledere

Arkivfoto.

Arkivfoto.

LUFTFART: I dag nedlægger flyveledere i Frankrig for 13. gang de seneste 14 uger arbejdet, det betyder mange aflysninger og forsinkelser. Flyvelederstrejker i Europa har de sidste 6 år kostet milliarder i tabte indtægter.

Alene Europas største flyselskab, Ryanair, har i dag aflyst 102 flyvninger til og fra Frankrig samt over fransk luftrum. Ifølge SAS kan strejken også omfatte i morgen, onsdag, men trafikken til Frankrigs hovedlufthavn, Paris de Gaulle, kun berøres minimalt, oplyser SAS.

Ifølge Ryanair er dagens strejke den 53. fra franske flyveledere de seneste syv år – dagens arbejdsnedlæggelse vil betyde at 18.000 Ryanair-passagerer får aflyst deres fly og over 100.000 rammes af forsinkelser.

Flyselskaberne i interesseorganisationen Airlines for Europe (A4E) offentliggjorde sidste uge beregning af effekter af de sidste seks års flyvelederstrejker i Europa.

A4E tæller bl.a. Air France, British Airways, Easyjet, Finnair, KLM, Lufthansa Group, Norwegian og Ryanair.

A4E-selskaberne har ifølge egne oplysninger over 500 mio. passagerer om året, over halvdelen af de ca. 900 mio. rutepassagerer i Europa.

A4E har fået revisionsfirmaet PricewaterhouseCoopers, PwC, til at analysere de økonomiske konsekvenser af de 167 strejkedage – reelt 213 dage med følgevirkningerne – hos europæiske flyveledere, Air Traffic Controllers (ATC), mellem 2010-15.

Resultatet viser, at ATC-strejkerne i perioden har betydet ca. 70 milliarder kr. i tabte indtægter for forretnings- og turistrejsende.

Alene A4E-selskaberne måtte i seksårs-perioden aflyse 30.000 flyvninger pga. ATC-strejker. Der var flest i Frankrig, Grækenland, Italien og Portugal.

I alt har Europa ca. 15.000 flyveledere.

”Enhver ATC-strejke betyder økonomiske tab, og vi kan ikke lade denne destruktion fortsætte – EU må reagere,” siger Thomas Reynaert, adm. direktør for A4E.

Ifølge PwC-undersøgelsen har ATC-strejkerne i Europa de seneste seks år kostet over 40 milliarder kr. i mistet forbrug fra rejsende, der ikke kom frem til deres destination.

Ryanair har hjemmesiden “Keep Europe’s Skies Open” – når der er en mio. elektroniske underskrifter, kan det kontakte EU-Kommissionen for at få den til at behandle dets forslag om skærpede krav ved ATC-strejker; bl.a. at nabolandes flyveledere overtager ved ATC-strejker.