Ny strategi svigter storbyturisme

aarhusTURISME: Regeringens nye nationale turismestrategi overser storbyturisme, lyder kritikken fra Aarhus borgmester og byens turistchef. Også arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv er utilfreds.

Skal Danmark holde sine vækstrater på erhvervs- og byturisme, kræver det investeringer.

”Det er forunderligt, at man kan lave en ny strategi for dansk turisme og give selskabet for Dansk Storbyturisme ansvar for at øge væksten i turismen med 1/3 – og så ellers regne med, at det kan gøres for ingenting,” siger Aarhus borgmester, Jacob Bundsgaard.

Selv om borgmesteren og Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus, roser ambitionerne i den nye nationale turismestrategi, er de forundret over, at den positive udvikling i erhvervs- og byturisme ikke følges op af initiativer og investeringsvilje.

Forundringen skyldes ikke mindst, at væksten i dansk turisme i disse år i stort omfang er drevet af byerne, konstaterer Aarhus-duoen.

Turismen står for godt 3.700 helårsjob i Aarhus (2014-tal) og beskæftigelsen er på et år øget over 11 pct. eller næsten 400.

En ny national strategi skal give vækst i dansk turisme med en række turismefremmende initiativer, men i Aarhus er der forundring over, at storbyturismen ikke er omfattet af initiativerne og investeringsviljen i den nye nationale turisme strategi.

Den danske storbyturisme indgår i et tæt samspil med kystturismen og er mindst lige så konkurrenceudsat. Skal man fastholde mulighederne for at tilbyde en samlet attraktiv pakke til turisterne kræver det investeringer på begge de to områder, lyder meldingen fra Aarhus.

Næste år er Aarhus Europæisk Kulturhovedstad, og byen oplever i disse år ”meget stor international interesse, det er frugten af et stærkt samarbejde forud for selve kulturhovedstadsåret.”

Skal sådanne meget store begivenheder give langsigtede effekter, hjælper det f.eks. ikke at samarbejdet om markedsføring lukker ned efter 2017, som der er lagt op til i strategien.

Borgmester Jacob Bundsgaard siger: “Fra vores perspektiv er det dybt problematisk, at regeringen i sit aktuelle udspil til finanslov ingen planer har om at tilføre selskabet for Dansk Storbyturisme midler. Vi er nødt til at udvikle hele paletten af turisme-tilbud på samme måde, som vi har fokus på i Business Region Aarhus.”

Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus, udbygger: “Det er dejligt, at man er så ambitiøs på vegne af dansk turisme, men vi savner initiativer og konkrete midler, der støtter udviklingen af storbyturismen. Hermed risikerer man at tabe de markedsandele, vi har kæmpet så hårdt for. Som eksempelvis Aarhus placering som nummer to på Lonely Planets liste over europæiske must-sees i 2016.”

Fra Jacob Bundsgaard og Peer H. Kristensen lyder budskabet til erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, at storbyturismen er en uomgængelig del af det samlede danske turisme-tilbud og som den del af turismen, der er størst vækst i, bør det afspejle sig i regeringens initiativer.

Også kritik fra Dansk Erhverv

I sine kommentarer i forgårs til regeringens nye nationale turismestrategi, pegede også arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv på, at storbyturismen får begrænset opmærksomhed i strategien.

”Storbyturismen er det hurtigst voksende forretningsområde, hvilket især opleves i København og Aarhus. Det er vigtigt at have fokus på, hvordan vi bevarer den positive udvikling og får den spredt til flere danske byer gennem flere initiativer. Den positive udvikling kommer ikke af sig selv,” sagde Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, i foreningens pressemeddelelse.