Ny Lufthansa-afgift koster omsætning

Lufthansa-AustrianFLYSELSKABER: 42 pct. af 434 travel managers i bl.a. Europa køber mindre hos Lufthansa, efter selskabet indførte booking-afgift. Dansk DBTA-formand frygter andre flyselskaber følger efter.

Booking-gebyret på 16 euro, som Lufthansa Gruppen søsatte 1. september, giver bagslag. Det siger ny undersøgelse foretaget af Global Business Travel Association (GBTA) sammen med bl.a. sit europæiske partnernetværk.

Resultatet viser ifølge GBTA, at 42 pct. af de 434 travel managers, der deltog i undersøgelsen, har beskåret deres køb af billetter i Lufthansa Gruppen siden indførslen af booking-afgiften.

Lufthansa Gruppen – Austrian, Brussels Airlines, Lufthansa og Swiss – pålagde 1. september flybilletter købt gennem reservationssystemerne gebyr på 16 euro. Gebyret kan undgås ved at booke via Lufthansa Gruppens hjemmeside, service centre og billetkontorer i lufthavne. Lufthansa mener man betaler alt for meget til reservationssystemerne.

GBTA’s undersøgelse viser, at 93 pct. af de travel managers der svarede, ikke overvejer at booke via Lufthansas hjemmesider, 39 pct. søger at booke andre flyselskaber. To pct. sagde, at de booker via Lufthansas hjemmeside for at undgå afgiften.

GBTA’s undersøgelse blev lavet sidste uge og de 434 deltagende travel managers køber efter egne oplysninger årligt rejseydelser for ca. 330 milliarder kr. GBTA, der har hovedkvarter i Washington D.C., har på verdensplan over 7.000 medlemmer.

I en kommentar til GBTA’s undersøgelse sagde formand for Danish Business Travel Association, DBTA, travel manager i Tryg Forsikring, Line Hein, i går til standby.dk: ”Vi har talt meget om Lufthansa-gebyret i DBTA’s bestyrelse og med vores medlemmer, der naturligvis ikke er tilfredse med gebyret. Til december har vi medlemsmøde med Lufthansas landechef i Danmark om emnet.”

”En del af utilfredsheden skyldes den måde, Lufthansa Gruppen ”præsenterede” ændringen på – den kom uden varsel, i stedet for at teste forslaget i nogle af de samarbejdsfora, der er mellem Lufthansa og f.eks. travel managers,” siger Line Hein.

Tryg Forsikring køber årligt flybilletter for ca. 20 mio. kr., primært inden for Norden. ”Men fordi vi har en del rejseaktivitet til Indien, har vi faktisk en samarbejdsaftale med Lufthansa – den bedste, vi kunne få,” siger Line Hein der frygter, at andre flyselskaber vil følge efter Lufthansa med booking-afgift når der bestilles flybilletter via reservations-systemerne.”

Lufthansa har flere gange til kritikken af sin booking-afgift sagt, at koncernen taber omsætning i nogle segmenter, til gengæld går den frem i andre.

Sidste måned oplyste et af de store reservations-systemer Sabre, at det i Europa i de to første uger af september havde stigning i antal bookinger på 1,4 pct., men i samme periode faldt antallet af bookinger til Lufthansa Group 16 pct. Det afviste Lufthansa.

Også i september sagde adm. direktør for Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til standby.dk: ”Som jeg hører det fra vores medlemmer, booker ingen flybilletter via Lufthansa-gruppens hjemmeside, men bruger GDS-systemerne. De 16 euro er en prisforhøjelse.”

Danmarks Rejsebureau Forenings ca. 130 rejsebureaumedlemmer omsætter årligt for omkring 17 milliarder kr., ca. 70 pct. af den samlede omsætning i den danske rejsebureaubranche.

”Mange rejsebureauer siger, at LHG er røget ud af deres best buy-systemer. De booker f.eks. Lufthansa via codeshare fra SAS som alternativ,” sagde Lars Thykier.