Ny kritik af Københavns Lufthavn

københavns lufthavn - food to flyLUFTHAVNE: ”Lufthavnen er lidt Nordkorea-agtig,” siger formand for samarbejdsforum i Københavns Lufthavn, der kritiserer kampagne for at øge salg af mad, rejsende kan tage med ombord.

Mange flyselskaber har ekstra indtægt ved at sælge mad og drikke til passagererne på flyvninger. Derfor har kampagnen fra Københavns Lufthavn med fokus på, at de rejsende køber mad og drikke til at tage med ombord på flyvninger, vakt irritation hos nogle flyselskaber. Flyselskaberne føler til tider, at CPH, der driver Københavns Lufthavn, glemmer, at uden flyselskaber, var der ingen passagerer. Derfor skal man ikke genere sine kunder.

Mens Københavns Lufthavn ikke får del af indtægter fra salg på fly, får den en pæn bid af kagen ved salg i lufthavnens transithal – heraf af mad og drikke.

Lufthavnens kampagne for øget salg af mad og drikke til at bringe ombord blev debatteret for nylig på det månedlige møde i AOC (Airline Operators Committee), samarbejdsorganet i Københavns Lufthavn mellem flyselskaber og bl.a. lufthavnsmyndighederne. AOC har 30 medlemmer blandt flyselskaber, der betjener København og som har repræsentanter i lufthavnen.

Stationschef for Air Greenland i Københavns Lufthavn, Johnny Rasmussen, er formand for AOC. Han sagde i går til standby.dk: ”CPH’s salgs- og marketingsdirektør, Peter Krogsgaard, var med til AOC-mødet, vi fortalte ham, at lufthavnens nye koncept ”Food to Fly” er et irritationsmoment for mange af vores medlemmer.

Lufthavnen lancerede kampagnen uden at forelægge den for AOC. Og der burde skiltes ved salgsstederne i transithallen med mad og drikke til at tage med ombord, ikke accepteres af nogle flyselskaber. Dette står på CPH’s hjemmeside, men hvem checker den, når der købes mad og drikke til at tage med ombord. Vi undrede os over for Peter Krogsgaard over, hvorfor CPH ikke talte med AOC inden de kom med deres nye tiltag. Vi fik ikke noget endegyldigt svar.”

Johnny Rasmussen tilføjer, at han på AOC-mødet sagde, at CPH til tider er ”lidt Nordkorea-agtig med attituden: Vi gør hvad der passer os.”

Det var i går ikke muligt at få kommentar fra CPH’s salgsdirektør, Peter Krogsgaard. Men Lars Lemche, senior rådgiver i lufthavnens External Relations, sagde til standby.dk: ”Vi fortalte i foråret AOC om lufthavnens planer om at konceptualisere dette område. Man har altid kunnet købe mad i Københavns Lufthavn og andre lufthavne – men vi har lyttet til kritikken fra AOC om, at de ikke blev forhåndsorienteret om kampagnen ”Food to Fly.” Vi har info på vores hjemmeside om, at nogle flyselskaber ikke accepterer medbragt mad. Og skulle det ske, at man har købt mad til flyselskab, der ikke accepterer medbragt mad, ja, enig, så er pengene spildt.”

Lars Lemche medgiver, at lufthavnen ikke har tænkt, hvem der skal betale, hvis f.eks. madforgiftning fra mad købt i lufthavnen, tvinger fly til ekstraordinær landing.