Ny kraftig kritik af Norwegian-tilladelse fra USA

piloter-cockpit-800x540LUFTFART: Også European Cockpit Association, der repræsenterer 38.000 piloter, retter hård kritik mod USAs transportministerium for at give Norwegians irske selskab trafikrettigheder mellem Europa og USA.

”Med sin midlertidige tilladelse til, at det irsk-registrerede Norwegian Air International (NAI) må flyve mellem Europa og USA, har USAs transportministerium, (DoT), sammen med EU reelt lagt velkomstmåtte ud, der åbner for flyselskaber, som flyver under bekvemmelighedsflag. De amerikanske myndigheder har i over to år undersøgt Norwegian-selskabet NAI’s forretningsmodel, herunder for hvordan medarbejdere ansættes under NAIs regler,” lyder det fra European Cockpit Association, ECA.

ECA’s formand, Dirk Polloczek, kalder USAs beslutning om midlertidigt at tillade NAI-flyvninger til USA for et selvmål.

”Med den midlertidige tilladelse til NAI vælger DoT og EU at underminere deres egne flyselskaber og fjerne arbejdspladser hos disse,” siger Dirk Polloczek og tilføjer: “ECA er lodret uenig i beslutningen om den midlertidige trafiktilladelse til Norwegians irske NAI-selskab. Vi vil med vores kolleger i Europa og USA fortsat kæmpe for, at den midlertidige tilladelse ikke gøres permanent – medmindre NAI klart ændrer sine ansættelsesvilkår for medarbejdere i cockpit og kabine.”

ECA kritiserer også Norwegian for at have oprettet NAI i Irland, for angiveligt at undgå at skulle følge norske sociale regler for ansatte og give NAI mulighed for at bruge ”en meget tvivlsom ansættelsesmode,” hedder det fra ECA.

Ifølge ECA ansætter NAI sine piloter og kabineansatte via et firma i Singapore. Men reelt, hævder European Cockpit Association, har de fleste af piloterne base i Europa og flyver fra europæiske lufthavne til USA – men uden at de skal opfylde EUs lovgivning.